آفتاب

رونمایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برای مخاطب جوان

رونمایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برای مخاطب جوان

تهران- ایرنا- در همایش «صیانت؛ شرح سی سال فعالیت علمی و پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی» از 40 اثر مکتوب و شنیداری در حوزه های مختلف دستاوردهای انقلاب اسلامی برای مخاطب جوان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، همایش «صیانت؛ شرح سی سال فعالیت علمی و پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی» عصر امروز سه شنبه (21) اسفند در فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار شد.
مهدی رمضانی دبیر این همایش، با اشاره به رسالت این مرکز در جایگاه تاریخ‌نگاری انقلاب، گفت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی با هدف تدوین تاریخ انقلاب، جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به نهضت امام خمینی (ره) و ثبت و ضبط خاطرات فعالان نهضت اسلامی جهت انجام تحقیقات مستند تاریخی، با حکم حضرت امام وارد این عرصه شده و امروز بعد از گذشت 30 سال، کارنامه مشخصی در این زمینه برجای گذاشته است.
وی در ادامه به نامه تاریخی امام خمینی (ره) به رئیس وقت مرکز اسناد انقلاب اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: حضرت امام در آن نامه تاریخی با ابراز عدم رضایت از انتشار تاریخ‌های غیرواقعی از طرف وابستگان به شرق و غرب، ضمن تشویق به نگارش تاریخی واقعی و مستند، پیگیری جدی‌تر در خصوص جمع‌آوری همه اسناد اعم از نوشته، صدا و تصویر را مورد تاکید قرار دادند.
دبیر همایش «صیانت؛ شرح سی سال فعالیت علمی و پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی»، تاکید کرد: مرکز اسناد انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله سند، تاریخ شفاهی، تصویر، صوت و فیلم داری گنجینه مهم و خوبی است.
رمضانی ادامه داد: مرکز اسناد با توجه به دستور امام خمینی (ره) علاوه بر جمع‌آوری اسناد مکتوب و غیر مکتوب در رابطه با انقلاب اسلامی، ثبت و ضبط خاطرات بسیاری از فعالان نهضت اسلامی و یاران امام خمینی و همچنین مسئولان و مدیران جمهوری اسلامی را هم شروع کرد که این مهم بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد.
پویایی و پایایی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در حوزه بایگانی و تدوین اسناد مرتبط با تاریخ انقلاب اسلامی از دیگر محورهای سخنان رمضانی بود که در توضیح آن، گفت: فرآیند مهم جمع‌آوری، بایگانی، نمایه‌سازی و تدوین اسناد تاریخی در مرکز اسناد، با شاخص‌های روز مراکز اسنادی و کتاب‌خانه‌ای دنیا تطابق دارد.
وی افزود: بایگانی و تدوین اسناد در مرکز طوری است که نمایندگان یونسکو در بازدید از مرکز اسناد این روند را مورد تحسین قرار دادند.
دبیر همایش «صیانت؛ شرح سی سال فعالیت علمی و پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی»، تاکید کرد: روایت تاریخ معاصر ایران برای جوانان از جمله دغدغه‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی است بنابراین به توصیه مقام معظم رهبری به مدیران و محققان این مرکز درباره روایت تاریخ برای جوانان توجه ویژه شده است.
رمضانی ادامه داد: مقام معظم رهبری در جلسات مختلفی که با مسئولان و محققان مرکز داشتند به آگاهی‌بخشی به جوانان در زمینه تاریخ تأکید کردند و همین دقت‌نظر ایشان منجر به تشکیل مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به عنوان بازوی فرهنگی و هنری این مرکز شد.
وی با بیان اینکه این مؤسسه به عرصه پشتیبانی علمی و پژوهشی از آثار سینمایی نیز ورود کرده است، افزود: گنجینه عظیم مرکز اسناد انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف تاریخی می‌تواند موضوع بسیاری از فیلم‌ها و مستندها باشد تا با استفاده از تکنیک‌های هنری، قشر بیشتری از جامعه با تاریخ و هویت خود آشنا شوند.
در همایش «صیانت؛ شرح سی سال فعالیت علمی و پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی» و با حضور مسئولان، راویان، محققان، تاریخ‌نگاران و فعالان فرهنگی و هنری کشور 40 اثر جدید در حوزه های مختلف با عنوان مجموعه دستاوردهای انقلاب اسلامی برای مخاطب جوان رونمایی شد.
فراهنگ**9246**3009
کد N2114220

وبگردی