آفتاب

فرسودگی یک‌سوم ترانس‌های برق

فرسودگی یک‌سوم ترانس‌های برق

عضو سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به اینکه ۷۰۰ هزار ترانس در شبکه توزیع برق استفاده می‌شود، گفت: یک سوم این ترانس‌ها ...

عضو سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به اینکه ۷۰۰ هزار ترانس در شبکه توزیع برق استفاده می‌شود، گفت: یک سوم این ترانس‌ها فرسوده و نیازمند تعویض هستند،اما هزینه خرید ترانس برق نسبت به سال گذشته ۶/ ۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

آرش آقایی‌فر با تاکید بر اینکه استاندارد خاصی برای تعمیرات ترانس‌های شبکه برق وجود ندارد، در جمع خبرنگاران گفت: نبود استاندارد مشخص برای تعمیرات ترانس‌های شبکه برق مشکلات زیادی به وجود آورده و همین امر باعث شده تا بیشتر ترانس‌هایی که مورد تعمیر قرار می‌گیرند، در زمان کوتاهی دوباره دچار حادثه و خرابی شوند. وی با بیان اینکه هزینه خرید ترانس با توجه به نوسانات نرخ ارز نسبت به سال گذشته ۶/ ۲ برابر افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: وضعیت نگهداری و تعمیرات در شبکه برق نیازمند رویکردی علمی است. پس این موضوع به ویژه در بخش توزیع برق باید با دقت بیشتری پیگیری شود، چرا که شبکه توزیع برق بسیار گسترده و تعداد تجهیزات آن بسیار زیاد است. عضو سندیکای صنعت برق ایران ادامه داد:‌در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار انواع ترانس در شبکه توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر اساس آمارها یک سوم این ترانس‌ها فرسوده شده و باید تعویض شوند. آقایی‌فر گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های خرید ترانس افزایش پیدا کرده صنعت برق برای تعویض تمامی ترانس‌های معیوب نیازمند ۸ هزار میلیارد تومان است. وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم میزان بالای این مبلغ و تامین آن را مشخص کنیم کافی است آن را با کل بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی مقایسه کنیم،‌ ادامه داد:‌بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی حدود ۴۰ هزار میلیارد است پس صنعت برق هم اکنون با این میزان بدهی توان اختصاص اعتبار ۸هزار میلیاردی برای خرید ترانس‌های جدید را ندارد.

کد N2113184

وبگردی