آفتاب

بانک‌ اطلاعاتی موسیقی کشور رونمایی شد

بانک‌ اطلاعاتی موسیقی کشور رونمایی شد

مراسم رونمایی از «بانک اطلاعات موسیقی کشور» رونمایی شد. این سامانه فقط به هنرمندان اختصاص ندارد و موسسه‌ها، خبرنگاران،‌ پژوهشگران و سایر فعلان عرصه موسیقی نیز می‌توانند به ثبت اطلاعات خود بپردازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای رونمایی از بانک اطلاعات موسیقی کشور امروز (دوشنبه بیستم اسفندماه) با حضور علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی)، محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری)، علی ثابت‌نیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، داوود گنجه‌ای، حسن ریاحی، آروین صداقت‌کیش، کیوان فرزین، احمد صدری و تعدادی از اهالی رسانه در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای مراسم، علی ثابت‌نیا درباره اهداف طراحی و ساخت سامانه بانک اطلاعات موسیقی کشور گفت: تشکیل رصدخانه موسیقی کشور یکی از اولین ماموریت‌هایی بود که از سوی معاون هنری وزارت ارشاد به انجمن موسیقی کشور ابلاغ شد. طی سال‌های گذشته فعالیت‌هایی در زمینه جمع‌آوری اطلاعات هنرمندان انجام شده بود که تکامل پیدا نکرده بود و به طور کلی نیمه‌کاره باقی مانده بود و همین موضوع ایجاد سامانه‌ای اطلاعاتی را ایجاب می‌کرد.

وی درباره زمان و روند فعالیت در زمینه ایجاد سامانه اطلاعاتی اهالی موسیقی گفت: روند ایجاد بانک اطلاعاتی اهالی موسیقی از مردادماه امسال آغاز شد و طی ماه‌های اخیر به رفع مشکلات موجود پرداخته‌ایم.

ثابت نیا در توضیح بیشتر گفت: طی پژوهش و همیاری عزیزانی چون کیوان فرزین و دیگر همکاران روند ایجاد بانک اطلاعات اهالی موسیقی میسر شد و حال این سامانه از امروز به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و قابل دسترسی است و هنرمندان ساکن در شهرها و روستا می‌توانند اطلاعات خود را در آن بارگذاری کنند که در این میان برای اهالی رسانه و خبرنگاران موسیقی نیز بخشی در سامانه ایجاد شده است.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران افزود: برای تشویق هنرمندان نسبت به ثبت‌نام در سایت تمهیداتی از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد به کار گرفته شده تا به این ترتیب هنرمندان نسبت به ثبت‌نام خود در سایت رغبت بیشتری نشان دهند.

ثابت نیا با اشاره به اینکه دسترسی به سامانه اطلاعاتی موسیقی برای دسترسی هنرمندان موسیقی نواحی و هنرمندان مناطق مختلف امکان‌پذیر است، گفت: تعدادی از اهالی موسیقی از ساعات پیش اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند و برای فعالیت بهتر به یاری نهادهای تخصصی و دفتر موسیقی نیاز داریم.

در ادامه مراسم علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی) با اشاره به اینکه جای خالی چنین سامانه‌ای همچنان احساس می‌شد، گفت: یکی از ویژگی‌های موسیقی ما این است که موسیقی‌ها مجوز می‌گیرند و فعالیت هنرمندان در دفتر موسیقی ثبت می‌شود که می‌توان از آنها به عنوان گنجینه نام برد و اینکه وجود چنین سامانه‌ای می‌تواند در  کسب اطلاعات توسط پژوهشگران عرصه موسیقی موثر باشد.

وی افزود: بهره‌برداری کامل از سامانه فعلی زمان‌بر است و به نظرم می‌توان با هماهنگی‌های لازم و ایجاد کد برای هنرمندان شرایط مطلوب‌تری را ایجاد کرد.

در ادامه مراسم محمد اللهیاری (مدیرکل دفتر آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز گفت: لازم می‌دانم چند نکته را بیان کنم. طی یازده‌ماه حضورم در معاونت هنری وزارت ارشاد یکی از بزرگترین فقدان‌ها را ایجاد بانک اطلاعاتی دیدم. امروزه بسیاری از بانک‌های اطلاعاتی دچار رکود می‌شوند اما در حوزه کتاب چنین روندی وجود ندارد و فعالان این بخش در زمینه ایجاد سامانه‌ای اطلاعاتی موفق عمل کرده‌اند. در موسیقی نیز جای چنین بانکی خالی بود و حال با سایتی مواجه هستیم که اطلاعات ارایه می‌کند.

وی افزود: در بانک اطلاعات موسیقی امکانات مدیریتی سایت قابل توجه است و در آن حتی به مقولات تجاری نیز توجه شده و تمام مشاغل موسیقی، سازندگان ساز و دیگر فعلات عرصه موسیقی مورد توجه قرار گرفته‌اند. البته سایت صفحه‌های ریزتری  نیز دارد و کاربر با مراجعه به آن بخش‌ها می‌تواند به اطلاعات بیشتری دست پیدا کند.

علی ثابت‌نیا در ادامه گفت: در حال حاضر کاربران نمی‌توانند به آمار فروش محصولات دسترسی پیدا کنند اما این بخش یکی از ایده‌آل‌هایی است که مد نظر ماست.

وی در ادامه درباره موسیقی نواحی و هنرمندان این بخش گفت: موسیقی نواحی دغدغه تیم محتوایی بوده است. بخصوص در روستاها که افراد به نت دسترسی ندارند. اما درنشستی که با مدیران شعب داشتیم متوجه شدیم که برخی استان‌ها از مرکز جلوتر هستند و اطلاعات هنرمندان مناطق مربوطه را جمع آوری کرده‌اند. ضمن اینکه قرار است برای ترغیب پیشکسوتان و استاید بخش‌های مختلف موسیقی تشویق‌هایی درنظر گرفته شود تا آنها نیز اطلاعات خود را در سایت ثبت کنند.

کیوان فرزین یکی از مشاوران راه‌اندازی بانک اطلاعات موسیقی کشور نیز درباره آن توضیح داد: سامانه فعلی فقط به هنرمندان موسیقی اختصاص ندارد و موسسه‌ها، خبرنگاران،‌ پژوهشگران و سایر فعلان عرصه موسیقی نیز می‌توانند به ثبت اطلاعات خود بپردازند.

فرزین گفت: در دسته‌بندی‌ها اطلاعات عمومی هنرمندان را نیز خواهیم داشت و در بخش دیگر بنا به تخصص‌ها وارد دیتیل می‌شویم و هرکس در بخش فعالیت خودش اطلاعاتش را بارگذاری می‌کنند. در زمینه راست‌آزمایی، اطلاعات و شماره مجوزها مدنظر است و ملاک قرار خواهد گرفت و پس از تایید اطلاعات، هنرمندان می‌توانند از امکانات سایت استفاده کنند. مثلا قرار است انتخاب انجمن‌ها توسط سایت انجام می‌شود و حتی رای دهی نیز توسط این سامانه انجام خواهد شد.

کد N2112739

وبگردی