آفتاب

6.7 میلیون تن فرآورده نفتی از بندر شهید رجایی صادر شد

6.7 میلیون تن فرآورده نفتی از بندر شهید رجایی صادر شد

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان میزان صادرات فرآورده های نفتی از بندرشهید رجایی را از ابتدای سال جاری تا کنون، شش میلیون و 760 هزار و 144 تن اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، الله مراد عفیفی پور روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این مقدار فرآورده نفتی از بندر خلیج فارس (بخش نفتی منطقه ویژه بندری) بندر شهید رجایی به خارج از کشور بارگیری و صادر شده است.
او ادامه داد: همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون 38 هزار و 899 تن فرآورده نفتی در این بخش از بندر شهید رجایی جا به جا شد.
وی با اشاره به کاهش 64 درصدی واردات نفتی، گفت: 15 میلیون و 164 هزار و 765 تن فرآورده نفتی در این دوره زمانی کابوتاژ (حمل کالا بین بندرهای داخلی) شده است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ادامه داد: از آغاز امسال تا ابتدای اسفند جاری نیز 933 هزار و 660تن فرآورده نفتی وارد این بندر شد که در همسنجی با سال گذشته، 64 درصدی کاهش داشته است.
مشتقات نفتی در سال های گذشته جزو محصولات پر صادرات ایران به حساب می ‌آید، محصولاتی که در روند تولید نفت خام استحصال می‌شوند نیز مشتریان فراوانی در جهان دارد.
بندر نفتی خلیج فارس دارای 9 پست اسکله نفتی و 2 پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط 7,5 متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر 10 هزار تن است.
در این بندر افزون بر این اسکله‌ های شماره 1، 2 و 3 بندر شهید رجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از 30 هزار تن، و اسکله 25 فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور 12 متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای 60 هزار تن وجود دارد.
مهمترین ویژگی بندر خلیج فارس همجواری آن با مجتمع بزرگ بندری شهید رجایی است و این همسایگی با منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی امکان بهره وری از موقعیت ممتاز دریایی، اتصال به راه آهن و مسیر ترانزیتی بندرعباس را برای بندر خلیج فارس مهیا کرده است.
همچنین در راستای توسعه حمل با راه آهن فرآورده های نفتی و گسترش زیرساخت های «ریل - بندر» پایانه جدید ریلی نفتی آبان امسال در بندر شهید رجایی راه اندازی شد.
ظرفیت 100 میلیون تنی تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی با تجهیزات پیشرفته و افزایش ظرفیت کانتینری آن به 8 میلیون کانتینر در سال و برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در کریدور شمال - جنوب در خلیج فارس و تنگه هرمز و اتصال به شبکه ریلی و جاده ای، این بندر را به یکی از بنادر مهم جهان در منطقه تبدیل کرده تا صاحبان کالاهای تجاری، کوتاه ترین مسیر انتقال کالا را به منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه انتخاب کنند.
بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
9887 /6048
کد N2112710

وبگردی