آفتاب
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

شعبات دانشگاه های ایران و اندونزی احداث شود

شعبات دانشگاه های ایران و اندونزی احداث شود

تهران - ایرنا - رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: افزایش فرصت های مطالعاتی و احداث شعبات دانشگاه های ایران و اندونزی در دو کشور باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، ابوذر ابراهیمی ترکمان روز یکشنبه در آیین افتتاح اتاق اندونزی در دانشگاه مذاهب اسلامی عنوان کرد: نباید تفاهم نامه هایی که امضا می شود بعد از امضا مورد غفلت قرار گیرد. تلاش برای عملیاتی کردن آنها حائز اهمیت است.
وی با اشاره به افتتاح اتاق اندونزی در دانشگاه فردوسی مشهد (روز پنج شنبه)، گفت: در سال 1350 ایران و اندونزی موافقت نامه فرهنگی امضا کردند که نشان از وجود روابط فرهنگی بین دو کشور است اما انتظار می رود که این روابط افزایش پیدا کند.
ابراهیمی ترکمان ادامه داد: در سال جاری برنامه افزایش تبادلات فرهنگی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به اندونزی ارسال شده است که نیاز به پیگیری از طرف کشور اندونزی دارد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی با اشاره به سهم بسیار کم کشومان در تبادل استاد و دانشجو با کشور اندونزی افزود: تنها 2 دانشجوی ایرانی در اندونزی تحصیل می کنند و باید تبادل استاد و دانشجو افزایش یابد.

* کسی که از دین بد فهمی دارد، خطرناک است
وی درباره آموزش مسائل دینی نیز اظهار کرد: آموزش در دین اسلام بسیار تاکید شده است و در دو قسمت علوم تجربی که قابل نفی و اثبات هستند و قسمت دیگر مثل دین و عرفان که اساسا قابلیت نفی و اثبات را ندارند و در حوزه اغنا هستند.
وی ادامه داد: مباحث علوم انسانی در حوزه اغنا هستند، و موضوع دین اغنا است که باید دل با آن آرام شود و زمانی که دل آرام شد اغنا اتفاق می افتد.
ابراهیمی ترکمان با بیان اینکه اغنا دو مرحله دارد، گفت: از گوش و از گوش تا دل که باید به دل بنشیند مثل دین که باید از گوش شنیده و به دل بنشیند. زمانی که اغنا اتفاق افتاد یک یقین و باور صورت میگیرد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: شهید مطهری در یکی از کتاب های خود می گوید بی سواد بهتر است از بد سوادی یا کم سوادی، همچنین مرحوم علامه طباطبایی نیز این تفسیر را در مورد دین دارد که بی دینی بهتر از بد دینی است.
وی افزود: کسی که از دین، بد فهمی دارد خطرناک بوده و چیزی شبیه به داعش پدید می آید. دین اسلام دین مهربانی است و نمی تواند بگوید انسان بکشید بنابر این درک و آموزش دین مهم است.
ابراهیمی ترکمان در ادامه با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی، عنوان کرد: در این پیام بازگشت به نصوص اصلی دینی مطرح شده یعنی به خود قرآن مراجعه کنیم و آن را دقیق بخوانیم.
وی درباره نگاه به دین توسط علامه طباطبایی عنوان کرد: مهمترین مشکل مسلمانان ماندن در ظاهر دین و غفلت از باطن آن است که توسط علامه طباطبایی بیان شده است.
ابراهیمی افزود: متون دینی باید به جوانان آموزش داده شود و برای هوشیار کردن انسان غافل دلیل نیاز نیست بلکه علت لازم است، تا انسان غافل از خواب بیدار شود.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطر نشان کرد: برای از بین بردن غفلت در جهان نیازمند آموزش های صحیح هستیم.
ابراهیمی افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی این هدف را محقق کرده است و مهمترین تفاوت دانشگاه مذاهب با دانشگاه های دیگر آموزش صحیح دین است که براثر آن غفلت زدایی و براثر غفلت زدایی فهم درست اتفاق می افتد.
وی همچنین یاد آور شد: اگر انسان دنبال علم برود و راه حقیقی نیاز را بشناسد، درمی یابد که رافع نیاز ها ذات حق تعالی است که به جز او هیچکس نمی تواند نیاز را مرتفع کند و اگر این موضوع را باور کنیم علم اتفاق می افتد.
در پایان این مراسم تقدیر نامه رسمی و دیپلماتیک سفارت اندونزی به رئیس دانشگاه مذاهب به سبب افزایش ارتباطات فرهنگی دو کشور اعطا شد و از اتاق اندونزی در این دانشگاه رو نمایی شد.
در این مراسم اکتاوینو علیم الدین سفیر کشور اندونزی در ایران، رایزن سفارت ترکیه در ایران و هیاتی از کشور اندونزی به همراه تعدادی از دانشجویان اندونزیایی شاغل به تحصیل در دانشگاه مذاهب حضور دارند.
لازم به ذکر است تا امروز اتاق اندونزی در سه دانشگاه تهران، فردوسی مشهد و دانشگاه مذاهب اسلامی افتتاح شده است.
9465 ** 1200
کد N2111657

وبگردی