آفتاب

بازگشت به عقب در شورای شهر؟ چراغ‌سبز به ساخت‌وساز در باغ‌ها

بازگشت به عقب در شورای شهر؟ چراغ‌سبز به ساخت‌وساز در باغ‌ها

سرنوشت 62باغی که مجوز ساخت و ساز در آن‌ها صادر شده بود، همچنان در ابهام باقی مانده است. این در حالی است که شورای شهر تهران موضع انفعالی در این زمینه پیش گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، خبر کوتاه اما دلگیر کننده است؛ اعضای شورای شهر تهران در پاسخ به استفساریه شهرداری تهران در مورد ارائه پروانه ساخت در ۶۲ باغ پایتخت رأی مثبت دادند. اتفاقی که برخی آن‌را بازگشت به گذشته می‌خوانند، چرا که بخش زیادی از کارشناسان نسبت به ساخت و ساز در باغ‌های تهران در دوران محمدباقر قالیباف انتقاداتی داشتند و حالا شورای شهر پنجم نیز قدم در آن مسیر گذاشته است.

روز چهارشنبه، 15 اسفندماه، بررسی استفساریه شهرداری تهران در مورد تعیین تکلیف پرونده‌هایی که در پی لغو مصوبه برج باغ معطل مانده بودند روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت.

بر اساس این پیشنهاد مقرر شده بنا به پیشنهاد شهردار تهران، برای ۶٢ پرونده‌ای که عوارض خود را به صورت سیستمی و کامل پرداخت کردند، مجوز ساخت و ساز صادر شود.

با وجود موافقت و مخالفت‌های زیاد، سرانجام اعضای شورای شهر به کلیات این پیشنهاد و استفساریه رای مثبت دادند و بر همین اساس مجوز ساخت و ساز در ۶۲ باغ صادر شد.

لغو مصوبه قاتل باغ های تهران

22 اسفندماه سال 96 در جلسه شورای شهر تهران، اعضای شورا به لغو مصوبه موسوم به برج باغ رأی مثبت دادند.

لغو مصوبه برج باغ در حالی است که اعضای شورای شهر این مصوبه را قاتل باغات تهران معرفی کرده و سرانجام بعد از 14 سال این مصوبه شورای شهر دوم با کسب اکثریت آرا لغو شد.

بر اساس این مصوبه، شهرداری تهران ملزم شد تا ظرف یک ماه پیشنهاد جایگزین را اعلام کند که پس از بررسی جزییات طرح مقرر شد تا شهرداری تهران طی دو ماه یک لایحه جدیدی برای حفاظت و صیانت از باغات تهران به شورای شهر ارائه کند.

بر مبنای مصوبه پیشین برج-باغ ها به سازندگان اجازه داده می شد در 30 درصد از مساحت باغ، ساخت‌وساز انجام و 70 درصد باقیمانده باغ حفظ شود اما برپایه گزارش‌ها درختان بیشتر از مجوز صادره تخریب شده اند.
در مصوبه برج- باغ ها به مالکان اجازه ساخت و ساز در 30 درصد سطح اشغال باغات داده می شد و مالک از نظر ارتفاع نیز تا 13 طبقه ساخت و ساز می کرد.

تخریب 129 هکتار باغ در تهران

پس از تصویب برج-باغ، حدود 129 هکتار از باغ های پایتخت تخریب و برای آنها پروانه ساختمانی صادر شد.

بسیاری از مالکان بیش از 30 درصد عنوان شده در باغ ها بارگذاری می کردند و در نهایت جریمه تخریب باغ ها را در کمیسیون ماده هفت پرداخت می کردند.

خانه باغ به جای برج باغ

سرانجام اسفندماه امسال طرح خانه باغ جایگزین برج باغ شد. سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در صحن علنی شورای شهر گفت: شهرداری تهران، مجموعاً حدود 1200 میلیارد تومان درآمد از صدور پروانه ساختمانی در باغات طی 10 سال گذشته کسب کرده که حدود یک درصد از مجموع تمام درآمدهای آن است و به درآمدزایی هم کمک نکرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای پنجم شهر تهران در سال 96 مصوبه برج باغ را لغو کرد و مقرر شد شهرداری لایحه جایگزین را به شورا ارائه دهد گفت: لایحه ارائه شد و پس از جلسات کارشناسی و بررسی های متعدد کمیسیون های تخصصی شهرسازی و معماری و سلامت با معاونت شهرسازی و معماری در 80 درصد موارد مطرح شده به فهم مشترک رسیدند.

سالاری در خصوص نحوه ساخت و ساز در باغات نیز توضیح داد: بر اساس این لایحه ساخت و ساز در باغات  500 تا ۳۰۰۰ متر، با سطح اشغال ۱۵ درصد در دو طبقه و حداکثر تراکم ۳۰ درصد، باغات ۳تا۵ هزار متر سطح اشغال ۱۵ درصد در سه طبقه و تراکم تا ۴۵ درصد و برای باغات تا ۵ هزار متر مربع سطح اشغال ۱۵ درصد و تعداد سه طبقه با  تراکم ۱۵ درصد اجازه ساخت داده می شود اما برای مازاد مساحت 5 هزار مترمربع، ۱۰ درصد سطح اشغال در سه طبقه و 30 درصد تراکم در نظر گرفته شده است تا در این باغات که 75 درصد باغات باقی مانده شهر هستند و ارزش اکولوژیکی هم دارندکاهش بارگذاری داشته باشیم نه اینکه هرچه مساحت باغ بالاتر  می رود بارگذاری هم افزایش پیدا کند. البته در این مورد کمیسیون سلامت و محیط زیست پیشنهاد می کند که  برای باغات  ۵ هزار متر مربع به بالا کلا ۲۵۰ متر مربع و در دو طبقه اجازه ساخت داده شود که این اقدام این باغات را به سمت تفکیک می برد و آن ها را به خطر می اندازد.

ماجرای 62باغی که تخریب می شوند چیست

با این حال هفته گذشته و در جریان یکصدو سی‌امین جلسه علنی شورای شهر تهران استفساریه شهرداری تهران درباره چگونگی اقدام برای املاک باغاتی که نسبت به ارائه نقشه و پرداخت عوارض صدور پروانه اقدام کرده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این استفساریه ۶۲ باغ تا قبل از ابلاغ لغو مصوبه برج‌باغ پروانه لازم را برای ساخت و ساز دریافت کرده بودند و تعدادی نیز نسبت به پرداخت کامل عوارض برای صدور پروانه اقدام نکرده بودند که قرار شد در این جلسه این افراد تعیین تکلیف شوند، در نهایت بر اساس مخالفت و موافقت‌های صورت گرفته با ۱۴ رأی موافق این استفساریه تصویب شد.

توضیحات رئیس شورای شهر تهران

 رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان مراسم کاشت نهال «ایثار و امنیت» که صبح امروز در بهشت زهرا (س) با بیان اینکه ارزش فضای سبز در تهران بسیار بالاست و ما در شورای شهر تلاش داریم در کنار درختکاری و گسترش فضای سبز باغ‌های تهران را هم حفظ کنیم، عنوان کرد: همان طور که می‌دانید جلوی تخریب این باغ‌ها گرفته شده است و مصوبه‌هایی که مجوز تخریب می‌داد لغو شده است. در تهران حدود ۴۷۳ پرونده درخواست مجوز برای تخریب بلاتکلیف بود و به همین دلیل شهرداری تهران استفساریه ای به شورا داد تا این پرونده ها تعیین تکلیف شوند که شورا بعد از دو ساعت بحث و بررسی به ۶۲ درخواست که تمامی مراحل درخواست مجوز آن طی شده بود و حتی بیشتر مبالغ عوارض آن که جمعا در حدود ۱۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده بود، اجازه ساخت داد. شورا برای حفظ باغ های تهران طرح خانه باغ را در دستور کار دارد که با اجرای آن باغ‌های تهران حفظ خواهند شد.

لزوم اخذ حکم حکومتی برای حفظ باغ‌های تهران

ناهید خداکرمی امروز در گفتگویی در مورد دلایل رای ندادن به استفساریه تعیین تکلیف پرونده ۶۲ باغ گفت: درست است که این ۶۲ باغ پرونده‌شان قبل از لغو مصوبه برج باغ تشکیل شد اما می‌توانستیم راه‌ حل دیگری پیدا کنیم تا بتوانیم مانع ساخت و ساز در این ۶۲ باغ شویم.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر می‌توانستند در راستای حفظ این ۶۲ باغ با قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری جلساتی برگزار کنند و ضمن برشمردن مزایای داشتن باغ در تهران آن‌ها را مجاب کنند که برخلاف رای شورای شهر تهران رای ندهند،اظهارکرد: بر اساس قانون حقوق مالکان و مکتسبه  نباید منافع عموم مردم را نادیده بگیرند.

خداکرمی که جز مخالفان استفسازیه شهرداری بود، با بیان اینکه استفساریه بعد از مصوبه خانه باغ بررسی شده است و نمی دانیم که چند درصد مالکان این ۶۲ باغ مایل بودند که در قالب مصوبه خانه باغ از باغات خود دفاع کنند، اظهارکرد:  متاسفانه طی سال‌های اخیر نتوانستیم فرهنگ حفظ درختان را گسترش دهیم و باید همه مردم جامعه نسبت به حفظ باغات احساس مسئولیت کنند.

وی با بیان اینکه باید قوه قضاییه به کمک شهرداری تهران بیاید، گفت: حتی می‌توانیم برای حفظ این ۶۲ باغ و مابقی باغ های تهران با راه‌اندازی کمپینی از حکم حکومتی و رای قوه قضاییه کمک بگیریم چرا که با نابودی و قطع هر درخت یک بیماری به نسل آینده تزریق می‌کنیم.

خداکرمی با اشاره به ابعاد مختلف و اجازه ساخت و ساز در ۶۲ باغ اظهارکرد: یکی از باغات ۵۰۰ درخت دارد و فکر کنید که قرار است در این باغ برج ساخته شود و حدود یک سوم این درختان یعنی  ۲۰۰اصله درخت باید برای ساخت یک برج نابود شود.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم که دیوان عدالت اداری و قوه قضاییه می بایست در راستای تحقق حقوق عامه مردم تلاش کنند، گفت: سود سرشار مالکان از برج باغ نمی‌تواند آنها را مجاب کند تا باغ شان را در اختیار مردم قرار دهند و می بایست دستگاه‌های نظارتی در راستای حفظ این باغ‌ها وارد شوند.

[p] [span dir='LTR']۴۲۴۲

کد N2110628

وبگردی