آفتاب
ایرناپلاس بررسی می‌کند:

نمایش‌هایی همراه با آواز سنتی، راک و پاپ

نمایش‌هایی همراه با آواز سنتی، راک و پاپ

تهران-ایرناپلاس- کنسرت-نمایش‌های بسیاری در سال‌های اخیر اجرا شده‌اند که نوعا با استقبال مخاطبان همراه بوده است. «هفت شهر عشق» جدیدترین اثر این حوزه است که در این شب‌ها روی صحنه رفته است.

معمولاً وقتی حرف از کنسرت‌-نمایش‌ها می‌شود، یک پروژه عظیم و پرهزینه‌ برای مخاطبان موسیقی و تئاتر تداعی می‌شود؛ نمایش‌هایی که با گروه موسیقی و خواننده و یا خوانندگانی همراه هستند. این مسئله شاید در کشور ما چندان متداول نباشد، اما در سال‌های اخیر کنسرت‌-نمایش‌هایی که روی سن رفته‌اند، توانسته اند با استقبال بسیاری مواجه شوند. اگر تلفیق بین موسیقی و نمایش به‌درستی اتفاق بیفتد، مسلماً مردم رغبت بیشتری برای دیدن این سبک نشان می‌دهند و به مرور به یکی از اجراهای همیشگی تالارهای نمایشی و حتی یک منبع درآمد مناسب و خوب برای رشته‌های هنری تبدیل می‌شود.



**چرا از یک کنسرت-نمایش استقبال می‌شود؟

عوامل بسیاری در استقبال مردم از یک کنسرت-نمایش دخالت دارند. اینکه بازیگران تا چه اندازه معروف باشند، نمایش چه داستانی را روایت ‌کند و خواننده و گروه موسیقی از چه کسانی تشکیل شده‌ باشند، همگی تأثیرگذارند. اما کنسرت-نمایش‌های سال‌های اخیر کدام بوده‌اند و چه ویژگی‌هایی داشته‌اند؟



**روایت حاتمی از «هفت شهر عشق»

محمد حاتمی در قامت کارگردان و بازیگرانی چون سیما تیرانداز، گوهر خیراندیش، نسیم ادبی، شقایق فراهانی، حسین سلیمانی و ... نمایش این کنسرت-نمایش را به صحنه می‌آورند. موسیقی «هفت شهر عشق» را محمدرضا عقیلی می‌نوازد و تنظیم قطعات ارکستر به عهده رضا تاجبخش است و خوانندگانی چون محمد معتمدی و روزبه نعمت‌اللهی در هتل اسپیناس پالاس قطعات را می‌خوانند. گفتنی است که اولین اجرای این کنسرت-نمایش در هشتم ماه جاری با بیش از یک ساعت تأخیر آغاز شد.



**پروژه‌ای عظیم با خواننده و بازیگرانی عظیم‌تر

اما بدون شک پروژه «سی» پرمخاطب‌ترین کنسرت-نمایش این سال‌ها محسوب می‌شود؛ پروژه‌ای که به تهیه‌کنندگی همایون شجریان و سهراب پورناظری و با مدیریت تهمورس پورناظری در تابستان سال گذشته و در کاخ سعدآباد اجرا شد. حضور بازیگران مطرحی چون بهرام رادان، صابر ابر، مهدی پاکدل، سحر دولتشاهی و مهم‌تر از آن، خوانندگی همایون شجریان، همه می‎توانستند دلایل استقبال و تمدید دوباره این پروژه باشند. این کنسرت-نمایش که رکورد 120 هزار نفری مخاطب را شکست، مورد استقبال چهره‌های سیاسی بسیاری هم قرار گرفت. این اثر بر اساس سه داستان از داستان‌های شاهنامه (زال و رودابه، رستم و اسفندیار و رستم و سهراب) روی صحنه رفت، علی‌اصغر دشتی آن را کارگرانی کرد و نغمه ثمینی داستانش را نوشت.



**«ده سال تنهاییِ» اشکان خطیبی با ترانه‌هایی از پینک‌فلوید و ...

اما یکی از متفاوت‌ترین این کنسرت-نمایش‌ها «ده سال تنهایی» اشکان خطیبی است. داستان این اثر که به گفته خود اشکان خطیبی از اتفاقات حول و حوش زندگی شخصی این هنرمند تأثیر گرفته است، از حضور بازیگرانی چون آناهیتا درگاهی، پوریا رحیمی‌سام و خود اشکان خطیبی بهره برده است. حضور نوازنده‌های سرشناس، استفاده از ترانه‌های متفاوت و متنوع مانند «لاو استوری» «بنگ، بنگ» پینک‌فلوید و ... باعث استقبال علاقه‌مندان موسیقی از این کنسرت-نمایش شد. این اثر قرار است بار دیگر در روزهای 20، 21 و 22 اسفند روی صحنه برود.



**همای در نقش منصور حلاج در یک اپرا

این خواننده، داستان مبارزه، سلاخی و به دار آویختن حسین منصور حلاج، شاعر و عارف سده سوم هجری قمری با همراهی گروهی از بازیگران، نوازندگان و سماع‌گران را روی صحنه برد. همای برای قطعات این کنسرت-نمایش علاوه بر اشعار خود، از اشعار مولانا، عطار و حافظ استفاده کرد. علاوه بر سرودن برخی از اشعار توسط همای، آهنگسازی، کارگردانی، خوانندگی و بازیگری نقش حلاج بر عهده این خواننده بود. نخستین بار در تابستان 97 در مجموعه سعدآباد ایوان عطار به صحنه رفت که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. در بهمن‌ماه هم در تالار وحدت روی صحنه رفت و قرار است در ماه جاری هم علاقه‌مندان به تماشای این اثر بروند.



**«ترانه‌های قدیمی:پیکان جوانان» و زنده کردن نوستالژی‌ها

محمد رحمانیان که در کارنامه حرفه‎ای خود آثار ماندگار و پرمخاطبی را در زمینه کارگردانی و نویسندگی تئاتر دارد، سال 96 با یک کنسرت-نمایش خاطره‌برانگیز به صحنه آمد. در این اثر که نویسندگی و کارگردانی‌اش بر عهده وی بود، بازیگران نام‌آشنایی چون مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، هومن برق‌نورد، مهدی ساکی، سینا رازانی، احسان کرمی، هانا کرمی و ... به ایفای نقش پرداخته‌اند؛ که با استقبال بسیاری هم از سمت علاقه‌مندان و مخاطبان تئاتر و موسیقی همراه بود. گفتنی است محمد رحمانیان در شانزدهم دی‌ماه امسال به دلیل حواشی که برای این نمایش به وجود آمد به دادسرا احضار و بعد بازداشت داشت که در همان روز هم با تودیع قرار کفالت آزاد شد. دلیل این بازداشت را هم تک‌خوانی هانا کامکار در بخش‌هایی از این کنسرت-نمایش اعلام کردند.



گزارش از هنگامه ملکی

*اداره کل اخبار چند رسانه ای*
کد N2108562

وبگردی