آفتاب
سردار عراقی‌زاده عنوان کرد؛

الگوسازی نیروهای مسلح در حوزه بهداشت و درمان

الگوسازی نیروهای مسلح در حوزه بهداشت و درمان

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نیروهای مسلح از سیستم کشور جدا نیستند، اما در چهارچوب اختیارات خود می‌توانند حساب‌شده‌تر عمل کرده و در حوزه بهداشت و درمان الگوسازی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسن عراقی‌زاده رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح امروز در جمع مسئولان انجمن‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشوری و نیروهای مسلح با بیان اینکه امروز در دنیا حدود ۱۹۷ کشور وجود دارد، اظهار داشت: در بررسی‌ها و رده‌بندی‌های که در حوزه بهداشت و درمان انجام می‌شود، جمهوری اسلامی ایران در میانه این رده‌بندی‌ها قرار می‌گیرد و امیدواریم در سال‌های آینده وضعیت بهداشت و درمان کشور به شرایط مطلوب‌تری برسد.

وی ادامه داد: در بحث بهداشت و درمان زمانی که سازمان بهداشت جهانی براساس شاخص‌های مختلف بهداشت و درمان کشورهای مختلف را درجه‌بندی می‌کند، نتیجه قابل توجهی که به دست آمده این است که بالاترین رده و بهترین شرایط بهداشتی و درمانی را پولدارترین کشورها به دست نیاورده‌اند و جالب است بدانید بالاترین رتبه‌ها را کشورهای به دست آورده‌اند که به لحاظ درآمد سرانه در میان رده‌بندی جهانی قرار دارند.

سردار عراقی‌زاده گفت: آمریکا به عنوان ثروتمندترین کشور دنیا وضعیت بهداشت و درمان در رده‌بندی جهانی جایگاه بیستم را دارد، یعنی حدود ۲۰ کشور از لحاظ بهداشتی شرایطی به مراتب بهتری دارند در حالی که درآمد سرانه کمتر دارند؛ مانند کشورهای اسکاندیناوی و بلژیک، زمانی که دلایل جایگاه نامناسب آمریکا در رده‌بندی جهانی را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم دلیل این جایگاه، نظام سلامت بی در و پیکر و رهایی است که در ایالات متحده آمریکا وجود دارد.

رئیس سازمان اداره بهداشت، درمان و آموزش ستاد کل نیروهای مسلح نظام سلامت بی در و پیکر آمریکا را پاشنه آشیل دولت آمریکا در دوره‌های مختلف دانست و گفت: اوباما تلاش کرد تا قدری این آشفتگی را سامان دهد، اما نتوانست. در حوزه بهداشت و درمان در کشور ما نیز متأسفانه از قبل از انقلاب اسلامی یک الگوی ناقص از نظام بهداشت و درمان آمریکا پیاده شده است.

وی افزود: در مقابل این نظام، گروهی از کشورها قرار دارند که بسیار منظم عمل کرده‌اند و در بخش نظام سلامت خود چهارچوب‌های خاصی قرار داده‌اند که در این چهارچوب بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع وجود دارد و با یک سیستم کاملاً هدایت شده توانسته‌اند با سرانه‌ای نصف آمریکایی‌ها رتبه یک بهداشت و درمان را در جهان به خود اختصاص دهند.

سردار عراقی‌زاده نوع و مصرف درست دارو را در ارتقا سطح سلامت جامعه بسیار مهم دانست و گفت: البته وظیفه برنامه‌ریزی در حوزه بهداشت و درمان بر عهده وزارت بهداشت است و آن‌ها باید برای کشور برنامه ریزی کنند؛ اما در خانواده نیروهای مسلح قالب و چهارچوب قانونی مشخصی، استاندارد شده و بر اساس بهره‌وری بالا وجود دارد و ما از هر برنامه‌ای که ما را در این جهت یاری کند، استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته نیروهای مسلح از سیستم کلی کشور جدا نیستند و نمی‌توانند ساز جدایی از سیستم بیمه‌ای کشوری را بزنند، اما در چهارچوب اختیارات خود می‌توانیم حساب‌شده‌تر عمل کرده و الگوسازی کنیم. در نیروهای مسلح نظم یک شاخص مهم و نقطه قوتی است که امیدواریم در سایه فعالیت‌های علمی و عزم و نظمی که وجود دارد، بتونیم یک الگوی مناسب در حوزه بهداشت و درمان ایجاد کنیم.

کد N2108439

وبگردی