آفتاب

معمار برجسته ژاپنی برنده جایزه معماری «پریتزکر» ۲۰۱۹ شد

معمار برجسته ژاپنی برنده جایزه معماری «پریتزکر» ۲۰۱۹ شد

«آراتا ایسوزاکی» معمار برجسته ژاپنی که برای ایده‌های بی‌نظیر تجسمی‌اش شهرت جهانی دارد، برنده جایزه معماری «پریتزکر» سال ۲۰۱۹ شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، «ایسازوکی» که طراح آثاری همچون سالن کنسرت بادکنکی، سالن‌های ورزشی زیرزمینی، برج هنر شهر «میتو» و موزه آکادمی مرکزی هنرهای زیبا شهر «پکن» است، در سن ۸۷ سالگی توانست جایزه معتبر معماری «پریتزکر» ۲۰۱۹ که از آن به عنوان جایزه نوبل معماری یاد می‌شود را کسب کند.

از میان برترین آثار این هنرمند می‌توان به موزه هنر معاصر «نیویورک» که با استفاده از ماسه سنگ سرخ ساخته شده است و یا ورزشگاه ۱۷۰۰۰ نفری المپیک تابستانی سال ۱۹۹۲ در بارسلونا اشاره کرد.

داوران این دوره از این جایزه در ستایش از «ایسوزاکی» بیان کردند: «با توجه به تلاش او برای خلق معماری‌های معنادار، وی ساختمان‌هایی با کیفیت بی‌نظیر خلق کرده است که امروزه هر کدام را باید در دسته‌بندی متفاوت قرار دارد»

«‌ایسوزاکی» متولد «اوئیتا» شهری در جزیره هونشو است. واقعه‌ی بمباران اتمی «‌هیروشیما» در زمان کودکی او تأثیر عمیقی از خود به جا گذاشته است.

وی در این خصوص بیان کرد: «من در شرایطی بزرگ شدم که با منطقه‌ای کاملاً ویران شده، بدون هیچگونه اثری از معماری، هیچ ساختمان و حتی هیچ شهری روبه رو بودم. تنها چیزی که در اطراف می‌دیدم کلبه‌های کوچک و پناهگاه بود. در نتیجه اولین تجربه من از معماری، نبود معماری بود و من شاهد آن بودم که چطور مردم خانه و شهرشان را دوباره می‌سازند»

«ایسوزاکی» بارها به مناطق مختلف جهان سفر کرده است. به گفته او در مناطق بسیار زیادی پیش از آن که معماری را آغاز کند تجربه کسب کرده است. او از مناطق داخلی ژاپن تا جهان اسلام را مورد بررسی قرار داده است.

او هیچگاه از تلاش دست برنداشت و به دنبال سونامی سال ۲۰۱۱ که بخشی از ژاپن را به ویرانی کشاند، «‌آرک نوا» را با همکاری «‌آنیش کاپور» که سالنی بادکنکی و قابل حمل است به منظور استفاده در مناطق آسیب دیده طراحی کرد. وی اخیراً سالن سمفونی «شانگهای» را در چین و برج «‌آلیناز» را در میلان طرحی کرده است.

جایزه معماری «پریتزکر» در سال ۱۹۷۹ بنیان‌گذاری شد و هر ساله به برترین معمار که آثار برجسته‌ای ارائه داده و یا به کمک هنر معماری در کمک به بشر و محیط زیست همکاری داشته است اهدا می‌شود و برترین جایزه معماری محسوب می‌شود.

داوران این دوره از این جایزه که برندگان سال ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ نیز در بین آنها حضور دارند از «ایسوزاکی» به عنوان اولین معمار ژاپنی یاد کردن که رابطه عمیق و ماندگاری بین شرق و غرب پایهریزی کرده است و از دانش قابل توجهی هم در زمینه تاریخ و هم در زمینه تئوری معماری برخوردار است.

«‌ایسوزاکی» چهل‌و ششمین برنده جایزه «پریتزکر» و نهمین معمار ژاپنی است که موفق به کسب این جایزه شده است.

انتهای پیام

کد N2108112

وبگردی