آفتاب

آرای مردمی تلویزیون در این شرکت جابه‌جا شد!

آرای مردمی تلویزیون در این شرکت جابه‌جا شد!

چه بر سر آرای مردمی جشنواره جام‌جم آمد؟ این سئوال روزهای اخیر رسانه‌ها و مردم بود که با گفته‌های اخیر وزیر ارتباطات وارد فازی جدید شد.

فرهاد عشوندی: همه چیز از شبی آغاز شد که یکباره بیش از یک میلیون رای در جشنواره جام جم به آرای مسابقه برنده باش اضافه شد و تعداد زیادی پیامک به دست مردمی رسید که یا به برنده باش رای نداده بودند یا اساسا در نظرسنجی شرکت نکرده بودند. احمدی افزادی دبیر جشنواره خیلی زود به ماجرا واکنش نشان داد و اعلام کرد سرورهای اخذ رای هک شده است. 

تخلف کجا رخ داده است؟

بعد از اعلام آماری از سوی وزیر ارتباطات درباره آنچه در پروسه رای‌گیری رخ داده و تاکید آذری جهرمی بر اینکه خبری از هک شدن سرورها نیست، بار دیگر رسانه ملی و دبیر جشنواره اش از حذف آرای مخدوش و شکایت به پلیس فتا سخن گفت و تاکید کرد آنچه رخ داده مشکلی است که در شرکتی با مجوز فعالیت از وزارت ارتباطات رخ داده است. شرکت مورد اشاره البته شرکتی به نام آیکان است که اپلیکیشن چلچله را دارد و کد دستوری *۳# برای آنهاست.

شرکتی که البته خیلی اطلاعات جزئی و روشنی درباره اش وجود ندارد. اخیرا ویدئویی از وزیر ارتباطات منتشر شد که در آن توضیح داده بود، از نظر فنی امکان هک شدن آرا نیست و دقیقا آنچه رخ داده یک دستکاری آشکار است که پلیس فتا باید ورود کند و مقصر را به مردم معرفی کند.

وزیر اعتقاد داشت نفر یا گروهی که به بانک اطلاعاتی شماره‌ها دسترسی داشتند و کد خاص یک برنامه را وارد کرده بودند توانستند چنین جهشی را در آرای برنده باش ایجاد کنند. این جهش ناگهانی که به خاطر پیامک‌های اطلاع‌رسانی سیستم رای دهی که احتمالا یادشان رفته بوده خاموشش کنند، در شب چهارم ریختن آرای مخدوش به سبد یک برنامه، لو رفت به جنجالی برای جشنواره رسانه ملی بدل شد. 

ورود پلیس فتا

بسیاری از رسانه‌ها سمت و سوی انتقادات‌شان را به سمت شبکه سه گرفتند و اختلافات احتمالی میان عادل فردوسی‌پور و مدیران شبکه سه اما اطلاعاتی که تا به حال از پیگیری پرونده گفته‌های طرف‌های مختلف این حادثه پر سر و صدا ایجاد شده است، هیچ سندی را دال بر دخالت تیم شبکه ۳ در این ماجرا نشان نمی دهد.

هرچند پلیس فتا و معاون فنی آن سرهنگ نیک‌نفس در گفت و گو با بیست و سی اعلام کرده هنوز تحقیقات تمام نشده و در مراحل مقدماتی است و نمی‌توان گفت چه کسی مقصر است. ولی تمرکز گفته‌های این مقام مسئول هم روی سامانه‌ای بود که این نظرسنجی را انجام داده است.

سرهنگ نیک‌نفس اقلا در ویدئوی پخش شده از ۲۰:۳۰ که چندبار هم کات خورده بود، پشت رسانه ملی در آمد و درباره اظهارات اخیر وزیر جوان گفت آمار فنی وزارت ارتباطات همچنان در اختیار آنها قرار نگرفته است و بر خلاف گفته وزیر ارتباطات در نهایت شرکت های ارائه کننده خدمات افزوده ارتباطی زیر نظر شرکت تدوین مقررات وزارت ارتباطات هستند. او از این گفت که با دستور قضایی صادر شده این تحقیقات را تا پایان پیش می برند تا از اعتماد عمومی مردم به نظرسنجی‌های رسانه ملی صیانت کنند.

برنده باش: این وصله‌ها به ما نمی‌چسبد

برنامه‌ای که از این تغییر آرا بیشترین انتفاع را برده بود، مسابقه برنده باش بود. مسابقه ای با اجرای رضا گلزار و تهیه‌کنندگی هاشم رضایت. تهیه کننده‌ای که انگار مطمئن بود پاسخ دادن به هر پرسشی‌، او را به شفاف‌سازی درباره آرای حذف شده و جنجالی نیمه‌شبانه برنامه‌اش سوق می‌دهد.

به جای او اما علی مرادخانی، مدیر روابط عمومی این برنامه به خبرآنلاین گفت:«راستش ما اتفاقا در این پروسه بیشترین آسیب را دیدیم . این اختلال در شبی رخ داد که برنامه و تبلیغ مان روی آنتن بود و باید آرای زیادی را کسب می کردیم. درست همان طور که مثلا در شب پخش ۹۰ این اتفاق برای آنها رخ می داد. ولی ما هیچ ارتباطی با آنچه رخ داده نداریم و اتفاقا خواهان شفاف‌سازی درباره این فضای غیرمنصفانه و این همه اتهام هستیم.»

او درباره اینکه آیا شرکت آیکان و اپلیکیشن چلچله ارتباطی با مسابقه برنده باش دارند هم گفت: «این را دیگر همه می‌دانند که اسپانسر ما شرکت افکار هوشمند ایرانیان است.»

شرکتی که اگرچه جست‌وجو درباره مالکینش خیلی سابقه شفاف و روشنی غیر از چند اسم و چند گمانه زنی در بر ندارد اما هیچ نشانی از ارتباطش با اپلیکیشن چلچله هم نیست پس تا قبل از مشخص شدن تحقیقات پلیس باید آنها را احتمالا آن طور که مدیر روابط عمومی‌شان تاکید داشته، نمی‌توان به اتفاق تلخ گره زد.

آیکان حرف نمی‌زند!

تقریبا هم وزیر ارتباطات ، هم پلیس فتا و هم نماینده صدا و سیما در گفته‌های‌شان از شرکتی واسطه‌ای سخن گفته اند که با اپلیکیشن و کد دستوری سامانه‌اش مسئول رای‌گیری از مردم بوده است. شرکتی که اپلیکیشن چلچله برای آنهاست یعنی شرکت آیکان!

هر اتفاقی افتاده حتما در بستر پروسه صدور کد دستوری این شرکت رخ داده است. شرکتی که اطلاعات محدودی از آن در دست است. با کمی جست و جو در اینترنت می‌توان به نام رئیس هیات مدیره‌اش رسید که اتفاقا نامی نسبتا شناخته شده در این سامانه‌های پیامکی است.  مهندس جوانی به نام مظفری‌پور که پیشتر با سامانه هواداری ۳۰۹۰ و ۹۰۹۰ برای فوتبال درآمدزایی‌هایی از این دست را وارد فوتبال کرد.

او مجری طرح سامانه هواداری تیم‌ملی بود برای شرکت فناپ و قرارداد پر سر و صدایی که با تیم ملی در سال ۲۰۱۴ بستند و پایان قراردادش هم ماجراهای عجیب افشین پیروانی و کمیته اخلاق بود. قراردادی که حالا یکی دو سالی است به پایان رسیده و فدراسیون فوتبال هم هیچ وقت به طور شفاف ریز درآمدزایی اش را اعلام نکرد. درست مثل قرارداد ۳۰۹۰ با استقلال و پرسپولیس که مشخص نشد چقدر پول ساخت و پول‌هایش بر چه مکانیسمی جذب شدند و به کجا رسیدند.

تلاش خبرآنلاین برای تماس با مظفری‌پور که بعد از فعالیت در آن سامانه‌های قبلی حالا در آیکان مشغول است به دلیل عدم حضور او در کشور به سرانجام نرسید. در اندک اخباری که درباره این شرکت در اینترنت پیدا می شود و در تماس ما با رابطی که تلفن همراه مظفری پور روی خطش دایورت بود فردی به نام دکتر سراج به عنوان مدیرعامل شرکت آیکان معرفی شدند اما خبرآنلاین پس از ۵ روز پیگیری موفق به مکالمه با او نشد و ایشان پاسخگوی تلفن همراه خود نبودند تا از او بپرسیم این کدهای دستوری چگونه به آرای نظرسنجی جام‌جم وارد و چگونه حذف شده اند؟ آیا آنها را هک کردند یا کسی و گروهی به قصد ایجاد اخلال در نظرسنجی به داده‌هایشان دسترسی پیدا کرده و نتایج انتخابات را دستکاری کرده است؟

اینکه سرانجام شما از وزارت ارتباطات مجوز دارید یا اصلا نیازی به این نبوده که مجوز بگیرید و البته این گفته که اخیرا هم یکی از شرکت‌هایی بودید که به خاطر پیامک های مزاحمتان از وزارت ارتباطات تذکر گرفته اید واقعیت دارد یا نه؟
همه پرسش‌های‌مان که باقی ماند و مصمم هستیم هر زمان مدیران این شرکت خود را پاسخگو دانستند ، پاسخ‌های‌شان را بشنویم.

تا بدانیم چطور آرایی که باید باعث تقویت اعتماد عمومی به رسانه ملی می‌شد یکباره جابه‌جا شدند و با تشکیک اعتماد عمومی در این پروسه، به شایعات ناخوشایند اختلاف میان افراد در رسانه ملی دامن زدند.

اگرچه با ورود پلیس فتا و پیگیری نهادهای انتظامی و قضایی مسئول بی‌تردید با ابهام زدایی از تردیدها، حقیقت هر قصوری که در انتخابات جشنواره جام‌جم رخ داده، هویدا خواهد شد.

۲۴۱۲۴۱

کد N2107841

وبگردی