آفتاب

کتاب‌های تاریخ هنر ایران بر اساس دستاوردهای جدید، به روز شود

کتاب‌های تاریخ هنر ایران بر اساس دستاوردهای جدید، به روز شود

تهران- ایرنا- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: کتاب‌های پژوهش هنر ما در حال حاضر براساس یافته‌های 50 سال گذشته نوشته شده و لازم است بر اساس دستاوردهای جدید به روز شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد حسن طالبیان روز سه شنبه در شانزدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران در تالار همایش موزه ملی اظهارکرد: برگزاری نمایشگاه چهار دهه کشفیات باستان شناسی ایران اهمیت زیادی دارد و ما انتظار داریم که متخصصان پژوهش هنر، تاریخ هنر ایران را با توجه به دستاورد‌هایی که در این نمایشگاه وجود دارد، بازبینی و به روزرسانی کنند. ما تلاش می کنیم بخشی از تابلو‌های شهری را به این نمایشگاه اختصاص بدهیم.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه چهل سال باستان‌شناسی ایران گفت: اشیایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌اند، جدید هستند و مخاطبان آن مردم عادی و متخصصان سایر حوزه‌ها هستند.
طالبیان افزود: در این میان نیاز است تا متخصصان پژوهش هنر در حوزه تاریخ این سرزمین ورود و کتاب‌های پژوهشی را براساس یافته‌های جدید تدوین کنند. این در حالی است که کتاب‌های ما در حال حاضر براساس یافته‌های 50 سال گذشته نوشته شده و باید به‌روزرسانی شود.
وی خاطرنشان کرد: تفسیرها و تحلیل‌ها باید بازنویسی شوند و باستا‌نشناسی داخل موزه‌ها انجام گیرد، تلاش داریم تا یافته‌های جدید جمع‌آوری شود از این رو در نمایشگاه حاضر آثاری از دوره پارینه سنگی، نوسنگی، جیرفت، گرگان، یزد، آغاز دوره ایلام، تپه ازبکی، شهر سوخته، کاوش‌های خراسان شمالی و سلطانیه را به نمایش گذاشته‌ایم.

**کاوش های جیرفت از سر گرفته می شود
بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم با اشاره به شگفتی‌های بسیار که در حوزه باستان‌شناسی به دست آمده است، گفت: این گردهمایی بازنمود کارها و فعالیت‌های ما طی دو سال گذشته است. اقداماتی که بخشی توسط باستان‌شناسان داخلی و خارجی و بخشی از آن توسط پژوهشگران آزاد انجام شده است. این پژوهش‌ها طیف وسیعی را دربرمی‌گیرد که خروجی آن تبدیل به گزارشات مکتوب شده است.
وی ادامه داد: نتایج کاوش‌هایی که در بدترین شرایط آب و هوایی رقم خورده‌اند را به بررسی گذاشته‌ایم و در این میان محوطه چگال سفلی و جیرفت در جایگاه سیر تحولی مدنی و ایجاد تمدن در جهان تایید شده و رئیس میراث فرهنگی دستور اکید داده است تا مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی در جیرفت از سر گرفته شود.
عمرانی افزود: برای پروژه‌های بزرگ و مهم در سطوح ملی و منطقه‌ای علاوه بر پیوست محیط ‌زیستی، پیوست تخصصی میراث فرهنگی نیز الزامی شده است.
وی با تاکید بر آنکه بخش اعظم طرح‌های توسعه بر موضوع مردم‌شناسی، زبان‌شناسی و میراث ناملموس تاکید دارند، گفت: باید در بررسی محوطه‌ها و توسعه‌ای که در جریان است، توجه ویژه‌ای اعمال کنیم چراکه تمام این بخش‌ها در حیطه میراث ناملموس قرار می‌گیرد.
عمرانی با اشاره به وسعت ایران گفت: نیازمند مشارکت‌های جدی با کشورهای همسایه هستیم. در این میان درصدد امضای تفاهم‌نامه بین پژوهشگاه میراث گردشگری و موسسات آموزشی هستیم تا بتوانیم آموزش را در این حوزه ارتقا دهیم.
شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران با حضور باستان شناسان ایرانی و خارجی از کشورهای ژاپن، دانمارک، ایتالیا، آلمان، اتریش، فرانسه، چین، گرجستان و کانادا از امروز آغاز و به مدت سه روز ادامه دارد.
نتایج فعالیت های میدانی باستان شناسان ایرانی و خارجی در سال های 1395 و 1396 در قالب هشت نشست تخصصی در این گردهمایی مورد بررسی قرار می گیرد.
فراهنگ**3377**3009
کد N2107334

وبگردی