آفتاب
«فضای مجازی و نمایشی شدن زندگی»-۳

«تنیدگی امر نمایش با زندگی روزمره» در نگاه بی‌قضاوت یک عکاس

«تنیدگی امر نمایش با زندگی روزمره» در نگاه بی‌قضاوت یک عکاس

مجموعه عکس "Removed" از Eric Pickersgill با حذف ابزار ارتباطاتی تصویری متفاوت از زندگی روزمره ارایه کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ:

می‌توان «ابزار ارتباطات جمعی» را امروزه به نوعی نشانه‌ای از جامعه یکدست دانست. جامعه‌ای که صرف نظر از تفاوت‌ها در سبک زندگی، درآمد، قدرت خرید، نگرش، اهداف و....، یک ویژگی مشترک دارد و آن، بهره‌گیری از این ابزار برای به‌روز بودن، آگاهی و رفع نیازهای روزمره است. از این رو علاوه بر تنوع شکلی ابزار ارتباطاتی، محتواهای متنی و بصری نیز به موازات فراگیر شدن این ابزارها، هر روز دگرگون می‌شود تا بر شیفتگی کاربران به فضای مجازی بیافزایند.


 

هرچند یک‌دست‌سازی جامعه در هر فرهنگ و جامعه‌ای به شیوه خاص خودش صورت می‌گیرد، اما روند پرشتاب جهانی‌سازی و انقلاب دیجیتال سبب شد که دیگر مفاهیمی چون «تنوع ظاهری» و «فردگرایی» فقط از مشخصه‌های جوامعِ یک‌دست جوامع سرمایه‌داری نباشد و به دغدغه و روندی بدیهی در بسیاری از جوامع بدل شود. ابزار ارتباطات جمعی به عنوان بخشی از الگوی همسان‌سازی، بی‌رحمانه و مداوم زندگی آحاد مردم را بیشتر به هم شبیه می‌کند.

عکس‌هایی که EricPickersgill در قالب مجموعه عکس "Removed" تهیه کرده است، بیش از هر چیزی خیره شدن و وابستگی انسان‌ها را به حقیقتی به عنوان مجاز به تصویری می‌کشد. واقعیتی که هرچند تا اندازه زیادی ما را از لمس حسی جهان پیرامون دور کرده است و کنش‌های ما را تحت تأثیر قرارداده است اما بهره‌گیری از آن‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. حذف عامدانه این ابزار هوشمند توسط عکاس، غرق شدن ما را در دنیایی نشان می‌دهد که شاید به نوعی «هیچ» است اما زندگی و زمانه امروز را راهبری می‌کنند.

کد N2105981

وبگردی