آفتاب
نتایج تازه ترین تحقیقات فوتبالی؛

رونالدو مصون از استرس؛ نیمار ضعیف ترین تصمیم گیرنده تحت فشار

رونالدو مصون از استرس؛ نیمار ضعیف ترین تصمیم گیرنده تحت فشار

تهران - ایرنا - براساس تحقیقات انجام شده از سوی یک دانشگاه هلندی و یک شرکت تحقیقات فوتبالی، «کریستیانو رونالدو» از هر گونه استرس و فشار در لحظات حساس بازی ها مصون است و «نیمار» ضعیف ترین عملکرد را تحت فشار از خود بر جای می گذارد.

به گزارش ایرنا، روزنامه آ. اس اسپانیا روز شنبه در گزارشی نوشت: محققان «دانشگاه کاتولیک لووِن» هلند به همراه شرکت تحلیل فوتبالی SciSports در تازه ترین تحقیقات خود ضمن تعیین میزان دخالت استرس به عنوان فاکتوری تعیین کننده در لحظات حساس فوتبال، تاثیر آن را بر تعدادی از بازیکنان بزرگ برآورد کردند.
یک تیم تحقیقی، داده های به دست آمده از تجزیه و تحلیل 7 هزار دقیقه فوتبال را جمع آوری کردند که براساس آن «کریستیانو رونالدو» از هر گونه فشار و استرس حین برگزاری بازی ها مصدون بوده است؛ به عبارت دیگر عملکرد فوق ستاره پرتغالی در تمامی سناریوهای محتمل همواره متغیری ثابت و بدون تغییر گزارش شده است.
در سوی دیگر، استرس و فشار ناشی از لحظات حساس، به شکلی مخرب عملکرد نیمار مهاجم برزیلی پاری سن ژرمن را در جریان بازی ها تحت الشعاع قرار داده است به طوری که یکی از اعضای برجسته این تیم تحقیقاتی در مورد نیمار اظهار داشت: نیمار تحت فشار ضعیف ترین تصمیمات خود را می گیرد.
«سرخیو آگوئرو» ستاره آرژانیتنی منچسترسیتی بازیکن دیگری است که در این تحقیقات مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تجزیه و تحلیل بازی های وی از عملکرد خوب و بی نقص وی تحت فشار حکارت دارد؛ براساس نتایج تحقیقات، آگوئرو در موقعیت های پرفشار بازی زمانی که روی توپ سوار باشد به خوبی آن را حمل کرده و به مقصد می رساند.
«ادن هازارد» هافبک مستعد تیم چلسی نیز همچون آگوئرو تصمیمات خود را به خوبی پیش می برد اما زمانی که مالکیت توپ را در اختیار دارد تصمیمات ضعیفی اتخاذ می کند.
«لوئیس سوآرز» مهاجم اروگوئه ای بارسا دیگر بازیکنی بود که زیر میکروسکوپ این تیم تحقیقاتی قرار گرفت که براساس تحلیل ها، استرس تاثیری بر تصمیم گیری مهاجم اروگوئه ای نداشته اما در حین بازی و تحت فشار به ندرت موفق به عملی کردن تصمیماتش بوده است.
تیم تحقیقاتی مذکور برای رسیدن به نتایج مورد نظر خود، موئلفه هایی زیادی را مد نظر قرار داده است که از جمله آنها می توان به شرایط پیرامون بازی (بازی خانگی یا خارج از خانه، تاثیرگذاری نتیجه بازی بر جایگاه در جدول رده بندی، آشنایی بازیکن مورد نظر با حریف و ...)، چگونگی پیگیری روند بازی (برای مثال زمانی که نتیجه بازی نزدیک باشد و وقت های مسابقه رو به اتکام، استرس و فشار به طور طبیعی افزایش پیدا می کند) و همچنین فشار پیش از بازی و حین انجام بازی اشاره کرد.
«لوت برَنسون» محقق شرکت SciSports در جمع بندی نتایج تحقیقات مذکور تصریح کرد: در صورتی که یک باشگاه بخواهد برای جذب یک بازیکن، مبالغ هنگفتی را هزینه کند، اطلاع از مصون بودن یا نبودن وی تحت استرس از اهمیت بالایی برخوردار است؛ برای مثال، تحلیل های ما نشان می دهد که باشگاه لیورپول در سیاست های نقل و انتقالاتی خود کاملا هوشمندانه عمل کرده است؛ به عبارت دیگر آنها به دنبال بازیکنانی هستند که تحت سطوح مختلف فشار عملکرد بهتری از خود به نمایش می گذارند با این وجود اگرچه نمی توان با اطمینان گفت که این سیاستی عمدی است یا خیر اما در هر صورت اقدام قرمزها از این حیث قابل تحسین است.
ورزشی**3991**2024
کد N2104296

وبگردی