آفتاب
با موافقت مجلس؛

قوای سه گانه از دریافت سود حاصل از حساب‌های بانکی منع شدند

قوای سه گانه از دریافت سود حاصل از حساب‌های بانکی منع شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قوای سه گانه را از دریافت سود حاصل از حساب های بانکی منع کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی روز شنبه مجلس و در جریان بررسی پیشنهادات نمایندگان با الحاق بندی به لایحه بودجه، قوای سه گانه را از دریافت سود حاصل از حساب های بانکی منع کردند.

براساس بند الحاقی۳ به تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه مذکور:

۱- دستگاه‌های مشمول ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مجاز به دریافت سود از حساب‌های بانکی (حساب جاری، پشتیبان، سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت، بلندمدت) مفتوح در بانکهای دولتی و غیردولتی نیستند.

در اجرای این حکم بانک های دولتی و غیردولتی نیز مجاز به پرداخت سود به حساب دستگاه‌های اجرائی که فاقد قوانین و مقررات برای دریافت سود هستند، نمی‌باشند.

بانک‌ها، شرکت‌های بیمه دولتی، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و دستگاه‌های مأذون از مقام معظم رهبری و هر یک از دستگاههای اجرائی که در قوانین و مقررات و یا اساسنامه مجاز به دریافت سود می‌باشند، از شمول این حکم مستثنی هستند.

۲- از ابتدای سال ۱۳۹۸ سود دریافتی ناشی از سپرده‌های دارای مجوز دستگاههای‌ مشمول به‌ استثنای بانکها، بیمه‌ها، سازمان ‌بورس و اوراق‌ بهادار و صندوق‌ها به عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه وجوه درآمد اختصاصی واریز می شود و به‌صورت صددرصد (۱۰۰%) دریافت و مطابق قوانین و مقررات مربوطه پرداخت می‌شود. هرگونه اقدام مغایر این حکم تصرف در وجوه و اموال عمومی محسوب می‌شود. دیوان محاسبات کشور موظف است عملکرد این بند را هر شش ماه یکبار تهیه و به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ارائه کند.

کد N2104292

وبگردی