آفتاب
به مدیریت قائم به فرد عادت شده؛

طباطبایی: ملی‎پوشان بسکتبال سر جای خود باشند و حرف بزنند

طباطبایی: ملی‎پوشان بسکتبال سر جای خود باشند و حرف بزنند

رئیس فدراسیون بسکتبال با تاکید بر اینکه به خاطر مدیریت سیستماتیک ورودی به بسیاری از مسائل ندارد، گفت: البته در تیم ملی همه باید استانداردها را رعایت کنند، سر جای باشند و حرف بزنند.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی بسکتبال با وجود تمام حاشیه هایی که طی ماه های گذشته و به خاطر غیبت برخی بازیکنان یا عدم دعوت از آنها به اردوی آماده سازی با آن مواجه بود، موفق به کسب سهمیه جام جهانی ۲۰۱۹ شد. در رابطه با این حواشی و تصمیم گیری برای آنها، رامین طباطبایی در هیچ مقطعی ورود مستقیم و حداقل علنی نداشت. نهایت اینکه وی تصمیمات کادر فنی در موارد مختلف را قابل احترام عنوان می کرد و اینگونه حمایت خود از آنها را نشان می داد.  

رئیس فدراسیون بسکتبال تاکید دارد که این نوع مواجه با مسائل مرتبط با تیم ملی به خاطر  مدیریت سیستماتیک وی است. مدیریتی که اهالی بسکتبال به خاطر چگونگی مدیریت قبلی و اینکه تصمیم گیری ها قائم به فرد بود، به آن عادت ندارند. 

طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد که با همین شیوه مدیریت در بسکتبال را دنبال می کند. وی می گوید که در بسکتبال نباید هیچ بازیکنی «نیست» شود اما در تیم ملی هر کسی باید سرجای خودش باشد و حرف بزند ضمن اینکه باید تغییر نسل تدریجی در تیم ملی ایجاد شود. 

بازیکنان فراموش نکنند که ارزشِ بازی در تیم ملی قابل مقایسه با هیچ تیم دیگری نیست

رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه تیم ملی برای ما ارزش بالایی دارد، گفت: قطعا برای بازیکنان هم همین طور است به خصوص که افتخار بازی برای تیم ملی قابل مقایسه با هیچ تیم دیگری نیست. بازیکنان نباید در هیچ مقطع و شرایطی این مسئله را فراموش کنند. این افتخار به راحتی نصیب هر بازیکنی نمی شود. بازیکنان باید از نظر اخلاقی و فنی بهترین باشند تا عضو تیم ملی شوند و در این صورت نتایج مادی و معنوی زیاید نصیب آنها می شود. 

مدیریت در فدراسیونِ رامین طباطبایی سیستماتیک است

وی ادامه داد: شخصا به مدیریت سیستماتیک اعتقاد دارم. در فدراسیون هر بخش مدیریت جداگانه دارد و شرح وظایف هر یک از آنها هم مشخص است. کار رئیس فدراسیون هم نظارت بر هر یک از این بخش ها و پیگیری مسئولیت های شان است نه اینکه در امور مربوط به آنها دخالتی داشته باشد. در فدراسیون از مدیریت سنتی دست کشیده ایم در حالیکه تا پیش از این چنین نبوده است.

در بسکتبال به مدیریت قائم به فرد عادت شده است

رئیس فدراسیون بسکتبال تصریح کرد: تا پیش از این مدیریت در بسکتبال ایران قائم به شخص بود. تصمیم گیری ها بر اساس سلایق شخصی انجام می شد. همه چیز به رئیس فدراسیون یا در نهایت به مدیر تیم های ملی ختم می شد. همه مشکلات به همین شیوه حل و فصل می شد. همه در بسکتبال به مدیریت اینچنینی عادت کرده اند در حالیکه در فدراسیونِ رامین طباطبایی از مدیریت سنتی دست کشیده ایم و به مدیریت سیستماتیک روی آورده ایم.

وی در این زمینه افزود: در فدراسیون بسکتبال هیات رئیسه و کمیته فنی داریم. این کمیته، سرمربی تیم ملی را انتخاب کرد و سرمربی هم شخصا همکاران خود در کادر فنی مشخص کرد. فدراسیون و کمیته فنی حتی در این هم مدیریت سیستماتیک خود را دنبال کرد. فقط مدیر تیم های ملی نظارت لازم را داشت. 

فدراسیون بسکتبال فقط در دو حالت به امور مربوط به تیم ملی ورود می کند

طباطبایی با تاکید بر اینکه فدراسیون در مورد تیم های ملی و تصمیم گیری های این تیم هیچ دخالتی نمی کند، خاطرنشان کرد: ورود فدراسیون به امور مربوط به تیم ملی در شرایطی انجام می شود که سرمربی تیم بخواهد یا احساس کنیم که ورودمان نیاز است. غیر از این دخالتی نداریم در عین حال اما نظارت لازم را داشته و خواهیم داشت. با همین شرایط تا بازی های آسیایی بدون مشکل پیش رفتیم. در اندونزی هم نتایج خوبی گرفتیم اگرچه شاید هم می توانستیم قهرمان شویم. 

تمام حواشی تیم ملی بعد از بازی های آسیایی آغاز شد

وی با یادآوری اینکه تمام حاشیه های تیم ملی بعد از بازی های آسیایی و از پنجره چهارم آغاز شد و دیداری که خارج از ایران با ژاپن داشتیم، خاطرنشان کرد: حامد حدادی برای این بازی به خاطر مصدومیت از همراهی تیم ملی عذرخواهی کرد در حالیکه نظر ما این بود که در کنار تیم ملی باشد حتی اگر بازی نکند. دقیقا مانند دیدار اول این پنجره برابر فیلیپین که حامد فقط ۳۰ ثانیه پایانی بازی وارد زمین شد. برای پنجره پنجم و ششم به غیر از ارسلان کاظمی همه بازیکنان به تیم دعوت شدند. عدم دعوت از ارسلان هم نظر سرمربی تیم ملی بود. در مورد همین موضوع هم فدراسیون کوچکترین دخالتی در تصمیمات شاهین طبع نداشت. با همین شرایط با پیروزی برابر فیلیپین در پنجره پنجم ۹۹درصد راه را برای کسب سهمیه جهانی طی کردیم و در نهایت هم این سهمیه را گرفتیم.

«البته در نهایت قطعی شدن سهمیه ایران به بازی آخر کشیده شد و اما و اگرهای بسیار»، وی در واکنش به این موضوع گفت: سهمیه ایران قطعی بود. یکی از مواردی که امکان داشت به خاطر آن سهمیه ایران از بین برود، باخت ژاپن به قطر بود که خیلی بعید بود. اتفاقات نادر زیادی باید رخ می داد تا این سهمیه از دست برود . تقریبا خیال مان بابت سهمیه و کسب آن قطعی بود. 

ملی پوشان بسکتبال باید مطابق با استانداردها عمل کنند

طباطبایی در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه در مورد تیم ملی هیچ کم و کاستی صورت نگرفته، گفت: فدراسیون موافق استفاده از همه ظرفیت های بسکتبال بوده است. در عین حال بازیکنان هم باید بدانند وقتی عضو تیم ملی می شوند مطابق با استانداردها باید همه وظایف خود را انجام دهند. جو تیم ملی بسکتبال باید صمیمانه باشد و بازیکنان و مربیان مشکلات را در خودِ خانواده بسکتبال حل کنند نه اینکه به فضای مجازی و رسانه ها کشیده شود. انتظارمان این است که این مسائل را همه رعایت کنند.

در تیم ملی هر کسی باید سرجای خودش باشد و حرف بزند

رئیس فدراسیون بسکتبال در همین رابطه خاطرنشان کرد: در تیم ملی بسکتبال هر کسی باید سر جای خودش باشد به خصوص اینکه وظایف همه مشخص است. برای آینده هم همین رویکرد را داریم. کماکان از مدیریت قائم به شخص خارج هستیم و هر کسی هم باید مطابق با وظایف خودش حرف بزند و عمل کند. 

می خواهیم تیم ملی بدون حاشیه داشته باشیم

می خواهیم تیم ملی بدون حاشیه داشته باشیم اما در عین حال آنجا که لازم باشد ورود لازم را داریم. همانطور که بعد از بازی های آسیایی کمیته فنی تشکیل جلسه داد تا دلایل شکست تیم ملی در فینال را با حضور سرمربی تیم ملی بررسی کند. قبل از پنجره چهارم انتخابی جام جهانی که یکسری مسائل و حاشیه برای تیم ملی مطرح شد نیز با تشکیل کمیته فنی، به آنها رسیدگی کردیم. 

به تفکر حرفه ای عادت کنیم

باید عادت کنیم که تفکر حرفه ای داشته باشیم. بازیکنان و مربیان هم باید این را بدانند. بازیکن بداند که افتخارش باید حضور در تیم ملی باشد چون در این تیم است که می تواند برای زندگی شخصی خود تحول ایجاد کند. 

غیبت صمد نیکخواه بهرامی کاملا حرفه ای بود

«شما بر داشتن تیم ملی بدون حاشیه تاکید دارید در حالیکه تیم ملی طی ماه های گذشته با حاشیه های زیادی روبرو بود که بیشتر آنها هم در رابطه با غیبت برخی بازیکنان و عدم دعوت از برخی دیگر بود»، وی در واکنش به این موضوع گفت: صمد نیکخواه بهرامی یکی از بازیکنان غایب در اردوی تیم ملی بود که البته غیبتش با هماهنگی کادر فنی انجام شد. این بازیکن بعد از بازی های آسیایی اعلام کرد که به خاطر مسائل شخصی که باید خارج از ایران به آنها رسیدگی کند شاید نتواند تیم ملی را در رقابت های انتخابی جام جهانی همراهی کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا با این شرایط از نیکخواه بهرامی برای سه پنجره باقی مانده انتخابی جام جهانی دعوت شد؟»، تصریح کرد: چون صمد گفته بود شاید نتواند شرکت کند. صمد جزو بازیکنانی است که مانند حامد چند سال برای بسکتبال زحمت کشیده است. باید به این بازیکنان و جایگاه آنها احترام گذاشت. البته که صمد در مورد تیم ملی و غیبت هایش خیلی حرفه ای عمل کرد. این بازیکنان در همه امور با کادر فنی و فدراسیون هماهنگ بود. برای پنجره آخر هم خودش اعلام کرد که چون تمرینات مستمر نداشته از آمادگی لازم دور است و نمی تواند بازی کند. 

در مورد حامد حدادی و دلایل غیبتش از خودش بپرسید

رئیس فدراسیون بسکتبال در واکنش به پرسش دیگری که در رابطه با حامد حدادی مطرح شد، گفت: در مورد مسائل مرتبط باحامد از خودش بپرسید. ما به وظیفه خودمان عمل کردیم و برای همه پنجره ها او را دعوت کردیم اما خودش نیامد. برای پنجره ششم حامد وقتی برای حضور در تمرینات اعلام آمادگی کرد که دو هفته از شروع اردو گذشته بود اما سرمربی تیم ملی تشخیص داد که در چنین زمانی از او استفاده نکند. ما هم به نظر او احترام گذاشتیم. 

در بسکتبال نباید هیچ بازیکنی «نیست» شود

وی یادآور شد: هدف این است که از همه ظرفیت ها استفاده کنیم. هیچ بازیکنی نباید نیست شود اما باز هم می گویم که هر کسی باید جایگاه خود را بداند و بداند که کجا و چه زمان، چه حرفی را بزند. ملی پوشان باید رح وظایف خود را بدانند و از آن تبعیت کنند. 

تیم ملی کارت اعتباری دائم نیست

«با این شرایط موضع فدراسیون برای اردوهای آماده سازی جام جهانی چیست؟ آیا از بازیکنی مانند حامد حدادی یا صمد نیکخواه بهرامی مجدد دعوت خواهد شد؟»، این پرسش دیگری بود که طباطبایی در پاسخ به آن گفت: تیم ملی کارت اعتباری دائم برای بازیکنان نیست. قاعدتا بر حسب مسائل فنی و آمادگی بازیکنان، انتخاب ها برای تیم ملی انجام می شود. باید شرایط  ایجاد شود که هر بازیکنی که بهتر است در تیم ملی قرار بگیرد. در انتخاب بازیکنان دخالتی نداریم و هیچ تاکیدی هم روی بازیکن خاصی نداریم. اصلا انتخاب بازیکنان جزو وظایف فدراسیون نیست اما قاعدتا اصول کلی دارد که از آن پیروی می شود. 

باید تغییر نسل تدریجی در تیم ملی ایجاد شود

رئیس فدراسیون بسکتبال در پایان تاکید کرد: برای داشتن تیم ملی قوی باید از تمام ظرفیت ها استفاده شود. کادر فنی هم تا به امروز به همین شیوه عمل کرده است اما باید به بازیکنان جدید فرصت دهیم. باید تغییر نسل تدریجی در تیم ملی بسکتبال ایجاد کنیم. 

کد N2104233

وبگردی