آفتاب
رئیس کمیته امداد مطرح کرد

حمایت کمیته امداد از ۵ میلیون نفر

حمایت کمیته امداد از ۵ میلیون نفر

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه هم اکنون ۵ میلیون نفر تحت حمایت این نهاد هستند، گفت: ربا در بانکداری و زندگی اشرافی برخی مسئولان گلوگاه تولید فقر هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سه شنبه ۱۴ اسفند سالروز تاسیس کمیته امداد خمینی(ره) در سال ۵۷ است، به همین مناسبت سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران با گرامیداشت یاد و نام امام خمینی (ره) و یاد و خاطره شهدا گفت: افتخارمان این است در نهاد مقدس کمیته امداد خادم محرومان و نیازمندان هستیم. ما تنها نهادی هستیم که نام امام راحل را در قید حیات آن امام با افتخار برسر در سازمان خویش آراسته کرده ایم.

وی ادامه داد: به تمام امدادکاران و مددکاران، خیرین، حامیان در سراسر کشور این مناسبت را تبریک می گویم. در ادبیات قرآن و امام راحل از ادبیات مستضعفان و نه فرودست استفاده می شود و افراد محروم جامعه کسانی هستند که حقوقشان پایمال شده و فقر آنها  محصول ضعف در برقراری عدالت می داند. امام پایه های انقلاب اسلامی را بر دوش محرومان استوار ساخته است لذا انقلاب اسلامی متعلق به پابرهنه ها و ایتام و محرومان قلمداد می شود.

وی بیان کرد: امام از عبارت ولی نعمتان برای این قشر از جامعه استفاده کرده است.  امام راحل فرمودند تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که طعم فقر و محرومیت را چشیده باشند. سبک زندگی امام (ره) و رهبری عزیزمان مصداق بارز پیشوای محرومان است و از این سیره دست نکشیده اند.

زندگی اشرافی برخی مسئولان و تشکیل ثروت های باد آورده  گلوگاه تولید فقر است

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار کرد: فشار های ظالمانه دشمنان، سیاست های غلط اقتصادی و ناکارآمدی مدیران، تصمیمات غلط و سوء مدیریت در طول سالیان گذشته به گسترش فقر در جامعه افزوده است. مشکلات فرهنگی و تغییر سبک زندگی و نیازها، گسترش آسیب های اجتماعی، مهاجرات، گسترش حاشیه نشینی ها، تصادفات جاده ای، هزینه های بالای درمان و... بر شدت فقر افزوده است. ربا در بانک داری، فاصله گرفتن از سبک زندگی ایرانی و اسلامی،  زندگی اشرافی برخی مسئولان و تشکیل ثروت های باد آورده  گلوگاه تولید فقر است.

فتاح اضافه کرد: اگر به جای اتکا به تولید داخلی نگاهمان به خارج از مرزها باشد و کارخانجات ما دچار آسیب شوند، به صادرات صدمه ببیند و واردات مقدم بر صادرات شود، آنجا گلوگاه تولید فقر خواهد بود. فقر تولید شده نیز به نهادهای حمایتی خصوصا کمیته امداد با وجود همه محدودیت هایی که دارد، سرازیر می شود و وظیفه ماست که پیامدهای فقر تولید شده را کنترل کنیم. 

وی بیان کرد: درمان اصلی و ریشه ای فقر در گرو رشد اقتصادی کشور، مهار گرانی و تورم گرانی افسارگسیخته، حفظ ارزش پول ملی، افزایش تولید سرانه درآمد هر ایرانی، حمایت از تولید داخلی و  کالای ایرانی و رفع محرومیت است که پیاده کردن اقتصاد مقاومتی در راس امور است و همچنین مبارزه جدی با اشرافی گری.

حمایت از ۵ میلیون نیازمند در کمیته امداد

رئیس کمیته امداد گفت: هم اکنون ۵ میلیون نفر تحت حمایت مستقیم و غیر مستقیم این کمیته هستند. افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و خیریه ها را باید جداگانه محاسبه کرد. در حال حاضر  بیش از ۱ میلیون زن سرپرست خانوار،  بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار  سالمند نیازمند، ۱۵۰ هزار یتیم، ۴۲ هزار بیمار صعب العلاج، ۳۳۰ هزار دانش آموز، ۵۵ هزار دانشجو، ۳۳۰ هزار خانواده با سرپرست زندانی تحت پوشش کمیته امداد است. 

وی اضافه کرد: وظیفه ما برداشتن موانع در نقش آفرینی مردم در فقر زدایی است. کار محرومان و نیازمندان اصولا توسط مردم می تواند حل شود. کمیته امداد و سازمان بهزیستی با نهادهای مردمی به ویژه مساجد در خدمت رسانی به محرومان همکاری می کند و هیچ کس را رقیب نمی داند. وظیفه ما وظیفه ای برخاسته از دین اسلام و متن انقلاب اسلامی در وحدت آفرین است.

افزایش ۳۵ درصدی کمک مردم به کمیته امداد در سال ۹۷

فتاح بیان کرد: هر کس به کشور عزیزمان ارادتمند است یاری گر ما در عرصه خدمت رسانی است و خط کشی های سیاسی در کمیته امداد جایی ندارد. این کمیته همیشه مورد اعتماد مردم بوده و سرمایه اصلی ما نیز همین اعتماد است. شفاف سازی اقدامات و اطلاع رسانی به موقع و ارائه سریع خدمات بی منت به نیازمندان از وظایف ماست و روز به روز بر تلاشمان در این راستا اضافه می کنیم.

 وی در ادامه با تشکر از حامیان در سراسر کشور اظهار کرد: ۱۱ ماه امسال نسبت به سال گذشته، ۳۵ درصد مردم بیشتر به ما کمک کردند و مردم بدانند ما امانت دارد انفاقات مردم هستیم و اطمینان می دهیم امانات مردم به درستی در همان مسیر نیت مردم به اهلش می رسد. کمک به معیشت مردم، درمان، مسکن، تامین جهیزیه، تحصیل فرزندان و... از عمده فعالیت های ماست. همچنین تامین اجتماعی و انواع بیمه هاف ارائه خدمات مشاوران روان شناسی و سفرهای زیارتی از وظایف اصلی ماست. مهمترین ماموریت ما خودکفایی اقتصادی افراد تحت حمایت ماست.

سال آینده کارمزد ۳ درصدی وام ضروری را حذف می کنیم

وی اضافه کرد: سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱۰۰ هزار نفر وام اشتغال داده ایم. از همکاری دولت و مجلس تشکر می کنم که اعتبارات ما را تقریبا کامل پرداخت کردند و در بودجه  سال ۹۸ نیازمندان را مورد توجه جدی قرار دادند. در ۵ ماه گذشته ۶۲۰ هزار خانواده را وارد چرخه موقت حمایتی کردیم و اعلام می کنیم در حال حاضر پشت نوبتی نداریم. صف وام ضروری را شکستیم و سال آینده هم انشاءالله صف وام ضروری نخواهیم داشت. کارمزد ما از صندوق ولایت ۳ درصد است و سال آینده قول می دهیم این کارمزد را صفر درصد کنیم تا به معنای واقعی قرض الحسنه را اجرا کنیم.

فتاح اضافه کرد: ما در کمیته امداد لاوصولی نداریم و شما این را با وام های چند هزار میلیاردی که تسویه نمی شود مقایسه کنید. ما سال گذشته ساختمان سوهانک را به دانشگاه آزاد اسلامی فروختیم و پول واصله را صرف قرض الحسنه نیازمندان کردیم. در زلزله کرمانشاه ۹ هزار خدمت ساخت و تعمیر را تا پایان امسال به سرانجام می رسانیم. 

رئیس کمیته امداد در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به روز جشن نیکوکاری بیان کرد: از شما مردم عزیز می خواهم در این امر به کمک ما بیایید. ما مردم را به احسان دعوت می کنیم. قول می دهیم با کمک شما در سال آینده هیچ یتیم بدون حامی در کشور نداشته باشیم.  سال ۹۸ برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر وام اشتغال پرداخت خواهیم کرد و تمام مددجویان ما بیمه حوادث می شوند. مستمری سال آینده نیز ۲۰ درصد اضافه می شود.

وی در پایان بیان کرد: علیرغم همه مشکلات به آینده امیدوار هستیم. به ویژه از عنایت مقام معظم رهبری به محرومان تشکر می کنم که حامی همیشگی محرومان هستند.

کد N2103503

وبگردی