آفتاب
دبیر سابق شورای عالی شهرسازی و معماری ایران:

تائیدیه معماری در ابتدای مراحل صدور پروانه قرار گیرد

تائیدیه معماری در ابتدای مراحل صدور پروانه قرار گیرد

دبیر سابق شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: ایجاد کمیته نما در مناطق از موضوعاتی بود که می‌توان آن را به‌عنوان رویکرد آشتی با حرفه و دانشگاه در شهرداری تهران به شمار آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر فرجامی دبیر سابق شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در همایش تهران چهار دهه معماری و طرح‌های شهری گفت: ایجاد کمیته نما در مناطق از موضوعاتی بود که می‌توان آن را به‌عنوان رویکرد آشتی با حرفه و دانشگاه در شهرداری تهران به شمار آورد.

وی در ادامه به شبکه مدیریت شهری در حوزه معماری اشاره کرد و گفت: تهران از شبکه ناظر گسترده‌ای برخوردار است و قانون شهرداری نیز نقطه قوطی در این حوزه به شمار می‌رود و هرچند ضعف‌هایی دارد اما در حوزه کنترل ساخت‌وساز حاوی مواد محکمی است.

دبیر سابق شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اظهار داشت: اما اینکه چرا چنین اتفاقاتی می‌افتد این است که موضوع کیفیت اصولاً در دستور کار نیست و تمام زنجیرها و فرایندهایی که منجر به محصول می‌شود بر مبنای کمی است و طراحی این شبکه این‌گونه اتفاق افتاده است.

فرجامی بابیان اینکه قانون وجود دارد اما اگر اتفاق خوبی رخ نمی‌دهد دلیل بر عدم کنترل است نیست گفت: فرایند صدور پروانه کمترین توجه به کیفیت را داشته و در طول زمان کمترین تغییرات را نیز داشته است.

وی گفت: یکی از مشکلات موجود این است که کمیته نما در انتهای این فرایند قرارگرفته و درواقع کاری نمی‌تواند بکند.

دبیر سابق شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم که شوراهای معماری مناطق با کمیته‌های نماها ترکیب شود.

وی همچنین اظهار داشت: تائید نقشه‌های بی‌خاصیت مرحله اول را باید حذف کرد چراکه همه می‌دانیم تنها برای دریافت عوارض صدور پروانه تهیه می‌شوند و این کار بیهوده‌ای است و باید حذف شود.

فرجامی گفت: باید از ظرفیت ساختمان‌های تکثیر شونده در شهر همچون بانک‌ها برای الگوسازی استفاده شود.

کد N2102560

وبگردی