آفتاب

مقاوم سازی دو جنین چینی در برابر ایدز، هوش آنها را افزایش داد

مقاوم سازی دو جنین چینی در برابر ایدز، هوش آنها را افزایش داد

تهران - ایرنا - تحقیقات جدید نشان داده است اصلاح ژن دو جنین دختر توسط یک دانشمند چینی که سعی در مقاوم سازی آنها در برابر ویروس 'اچ.آی.وی' داشت، باعث تاثیر بر مغز این دوقلو و افزایش قدرت یادگیری، حافظه و عملکرد شناختی آنها شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای نیوز استرالیا ، اواخر سال گذشته میلادی، خبر تولد دو نوزاد دختر که پیش از تولد ژن آنها توسط یک محقق چینی در مقابل ویروس 'اچ.آی.وی' اصلاح و مقاوم سازی شده بود، جامعه پزشکی و دانشمندان را در شوکی عمیق فرو برد.
به گفته دانشمندان، این عملی غیراخلاقی است؛ ما به اندازه کافی درباره تکنیک اصلاح ژن «CRISPR» و یا چگونگی کارکرد و آزمایشات 'دی.ان.ای' بر روی کودک انسان اطلاعات نداریم، ممکن است این آزمایشات عوارض جانبی غیرمنتظره ای در پی داشته باشد.
در همین حال، تحقیقات جدید بر روی این دو نوزاد نشان می دهد، حذف ژن مخصوصی به نام CCR5 از بدن این دو دختر که دلیل محافظت آنها در برابر ویروس 'اچ.آی.وی' است باعث شده است تا قدرت یادگیری، حافظه و عملکرد شناختی در این دوقلو بالاتر از حد معمول باشد.
به گفته «آلکینو سیلوا» متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفورنیا، فقدان این ژن بر روی مغز تاثیر خواهد گذاشت و ساده ترین آنها تاثیر بر عملکرد قدرت شناختی این دوقلو خواهد بود.
مطالعات دیگر از احتمال تاثیر فقدان این ژن بر عملکرد این کودکان در مدرسه و روند بهبودی در سکته مغزی خبر می دهند.
به نوشته این تارنما، علاوه بر این که چنین کاری از لحاظ اخلاقی و پزشکی به هیچ عنوان قابل قبول نیست، این دوقلو دارای قدرت ذهنی خارق‌العاده و فرابشری هستند.
ژن CCR5 در محافظت از ریه‌ها، کبد و مغز در جریان برخی از عفونت‌های شدید و بیماری‌های مزمن نیز نقش دارد. اما تاثیرات کامل این اصلاح ژن تا زمان رشد کامل این دو نوزاد مشخص نخواهد شد.
**آساق**9470**1663**
کد N2101758

وبگردی