آفتاب
با عبور مبادلات از مرز ۱۰۸ میلیارد دلار؛

چین بزرگترین شریک تجاری روسیه شد

چین بزرگترین شریک تجاری روسیه شد

چین در سال ۲۰۱۸ با پشت‌سر گذاشتن آلمان و هلند، با اختلاف زیاد، به بزرگترین شریک تجاری روسیه تبدیل شد.

 به گزارش خبرنگار مهر به نقل از راشاتودی، چین در سال ۲۰۱۸ با پشت‌سر گذاشتن آلمان و هلند، با اختلاف زیاد، به برترین شریک تجاری روسیه تبدیل شد. حجم معاملات تجاری بین دو کشور با ۲۴.۵ درصد رشد به ۱۰۸.۳ میلیارد دلار رسید.

 طبق اعلام وزارت اقتصاد روسیه، صادرات این کشور با ۴۴ درصد رشد، که بیشتر در بخش‌های فروش نفت خام، مس فرآوری‌شده و پتروشیمی بود، به ۵۶ میلیارد دلار رسید.

 طبق داده‌های وزارت اقتصاد، کل حجم تجارت روسیه با جهان در سال ۲۰۱۸ با ۱۷.۵ درصد جهش نسبت به سال گذشته، به ۶۸۸ میلیارد دلار رسید.

 کل صادرات روسیه با جهش ۲۵.۶ درصدی به حدود ۴۵۰ میلیارد دلار رسید، درحالی که واردات با رشد متوسط ۴.۷ درصدی، ۲۳۸ میلیارد دلار  شد.

 سهم صادرات از کل تجارت روسیه، که در سال ۲۰۱۷ برابر با ۶۱.۱ درصد بود، در سال ۲۰۱۸ به ۶۵.۴ درصد افزایش یافت، درحالی که سهم واردات از ۳۸.۹ درصد، به ۳۴.۶ درصد کاهش یافت.

 آلمان با حجم معاملات ۵۹.۶ میلیارد دلار، دومین شریک تجاری بزرگ روسیه شد. میزان صادرات روسیه به آلمان با ۱۴.۶ درصد رشد به بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسید.

 هلند سومین شریک بزرگ تجاری روسیه در سال ۲۰۱۸ بود و میزان کل تجارت دوجانبه بین دو کشور به ۴۷.۲ میلیارد دلار رسید. بلاروس و ایتالیا به ترتیب با ۳۴ میلیارد دلار و ۲۷ میلیارد دلار تجارت دوجانبه، در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

 تجارت دوجانبه روسیه با کل اتحادیه اروپا بالغ بر ۲۹۴.۲ میلیارد دلار بود که ۴۲.۸ درصد از کل تجارت روسیه با جهان را به خود اختصاص می‌دهد. صادرات روسیه  به اتحادیه اروپا ۲۸.۳ درصد و واردات از آن با ۷.۷ درصد رشد روبرو شد.

کد N2099541

وبگردی