آفتاب

شناسائی و انحلال سازمان مخوف مافیای کنکور و پیامدهای آن

شناسائی و انحلال سازمان مخوف مافیای کنکور و پیامدهای آن

بنا بر آنچه در باره مافیای کنکور گفته شد اگر بخواهیم به فرض سازمان های دانه درشت مافیای کنکور در ایران را (که منافع مشترک دارند) نام ببریم، می توانیم به ترتیب سه سازمان دانه درشت کنکوری را با علائم اختصاری زیر معرفی کنیم: ک، گ، س

احمد حج فروش *

در متن «قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» (مصوب29/2/1387) آمده است:  «فساد، هرگونه فعل یا ترک فعلی است که توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به صورت فردی، جمعی یا سازمانی که عمداً و با هدف کسب هرگونه منفعت یا امتیاز مستقیم یا غیرمستقیم برای خود یا دیگری، با نقض قوانین و مقررات کشوری انجام پذیرد یا ضرر و زیانی را به اموال، منافع، منابع یا سلامت و امنیت عمومی و یا جمعی از مردم وارد نماید»؛ که نقض دو قانون در زمینه سنجش و پذیرش دانشجو از مصادیق بارز فساد است.

هدف از اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو این بوده که کنکور یکبار در سال 91 و بار دوم  در سال 97 حذف شود و یا با حد اقل ضریب تأثیر (15 درصد) باقی بماند و 85 درصد کل ظرفیت دانشگاه ها (اعم از رشته/ دانشگاه های پر طرف دارد و کم طرف دار) از طریق سابقه تحصیلی (با ضریب 85 درصد) انتخاب رشته نمایند؛ اما مجری متخلف، با انحراف از قانون بجای ضریب 85 به سابقه تحصیلی ، با ترفند «تأثیر مثبت» که درهیچ یک از دوقانون وجود نداشت از سال 1387 تا کنون  ضریب سابقه تحصیلی را  به صفر تنزل داده و کنکور را  قوی تر از اولین سال اجرای قانون با ضریب 100 درصد تقویت کرده و حالا بیش از90 درصد ظرفیت کل دانشگاه ها که حاصل توسعه بی رویه دولت های نهم و دهم است  (و هر سال خالی می ماند) به دروغ  به جای همان 85 درصد تبصره 4 ماده 5 قانون جا زده شده و مجری  قانون، این ظرفیت پوشالی را در راستای اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو معرفی کرده است. آیا  این رفتارها نفاق، حیله و فریب مردم نیست و تفسیر انحرافی از متن صریح  قانون برای منافع شخصی و سازمانی؛  فساد اداری نیست؟

تردیدی نیست که کنکور برای گروه هائی که شامل چند هزار نفر عوامل مؤسسات کنکوری هستند منافع اقتصادی دارد (این مؤسسات با عناوین سازمان، کانون، مرکز، گروه و ... نامیده می شوند) ولی چون از طرفی، سئوالات چهار گزینه ای (تست) منسوخ شده در دنیا را تولید و توزیع می کنند که بسیاری از آگاهان تعلیم و تربیت این نوع سئوالات را مضر و بعضا سم مهلک و حتی بد تر از مواد مخدر توصیف می کنند که به جوانان ما آسیب های همه جانبه (که در بالا گفته شد) می رساند و تنها دانش حفظ کردنی و ترفند های تست زنی را به آنان - می آموزد. از سوی دیگر طی 11 سال گذشته قوانین کشور در جهت حذف و کاهش حد اکثری ضریب تأثیر آن توسط مجری اصلی قانون زیر پا گذاشته شده است؛ به گونه ای که مجری قانون بجای آن که همه تمهیدات خود را برای اجرای قانون بکار ببرد، همه سعی  خود را بکار برده تا از هر روزنه و شکاف کوچک در قانون برای فرار از اجرای قانون استفاده کند. کار به آنجا رسیده که نه زور وزیر و نه زور وکیل و نه رئیس مجلس (که وی رأی به انحلال سازمان مجری داده است)، هیچیک نتوانستند حریف مافیای کنکور شوند. 

سوابق تاریخی نشان داده است هر جا سرکرده اصلی (رهبر) مافیا شناسائی و دستگیر شده و سازمان مافیائی او را منحل کرده اند؛ موفق شده اند مافیا را از محیط خود پاک کنند. مافیا های مشهور ایتالیا و آمریکا و ایران (در رژیم سابق) بدین طریق از بین رفتند.

 در باره کنکور نیز باید ابتدا به طور نمادین (فرضی) از همان روشِ پاک سازی مافیا های سخت استفاده کنیم. در صورتی که نتیجه مشخص شد؛ می توان  با تصمیم مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه از حالت نمادین به عمل واقعی تغییر حالت داد.

بنا بر آنچه در باره مافیای کنکور گفته شد اگر بخواهیم به فرض سازمان های دانه درشت مافیای کنکور در ایران را (که منافع مشترک دارند) نام ببریم، می توانیم به ترتیب سه سازمان دانه درشت کنکوری را با علائم اختصاری زیر معرفی کنیم:

ک                                                   

گ                                     

س

این سه سازمان بزرگ در چهار فعالیت ویژه سازمان های مافیائی به شرح زیر مشترک هستند:

1-دست اندر کار تولید، توزیع، آزمون و فروش مواد مضر (سئوالات تستی) آسیب رسان به مردم هستند.

2- چون درآمد و منافع اقتصادی این سه سازمان از طریق معامله مواد آسیب رسان حاصل می شود به نظر می رسد مشروعیت این معامله مورد تردید است.

3- سه قانون مجلس برای تعطیلی تولید و توزیع این مواد آسیب زا (کنکور با سئوالات تستی) تصویب و ابلاغ شد ولی چون سرکرده مافیای کنکور زیر بار اجرای قانون نرفت در حال حاضر این کسب مال از طریق اجرا نشدن قانون به دست می آید، بنابراین فساد اجتماعی را در پی داشته است.

4- هر بار که بر اجرای قانون تأکید می شود، عوامل این سه سازمان دانه درشت و بقیه مؤسسات کنکوری بسیج می شوند و از همه قدرت های نفوذ شامل: اداری، مالی، فرهنگی، تبلیغاتی و رانتی در همه دستگاه های کشور استفاده می کنند تا مانع اجرای قانون شوند.

با توجه به فرض های بالا، باید مشخص شود منشأ و بنیان گذار مافیای کنکور در کشور که کلیدی ترین و مهم ترین تشکیلات (سازمان) مافیائی کنکور است و عملا جایگاه رهبری (سر کردگی) غیر رسمی و مخفی را در بین سازمان های (مؤسسات) مافیائی کنکور بر عهده دارد و وجود و عدم وجود مافیای کنکور به وجود و عدم وجود آن سازمان (که با بقیه سازمان های کنکوری منافع مشترک دارد) بستگی دارد ؛ کدام است؟

برای پاسخ به سئوال مهم بالا، اکنون بطور نمادین (فرضی) با همان روش حذفی که ایتالیا، آمریکا و جمهوری اسلامی ایران با مافیا های مشهور (نوع سخت) عمل کرد؛ می توانیم مهم ترین و کلیدی ترین سازمان مافیائی کنکور و سرکرده آن را شناسائی کرده و در روی کاغذ آن سازمان را منحل شده فرض کنیم و نتیجه را بررسی کنیم:

گام اول: در ذهن خود، سازمان «ک» را منحل شده فرض می کنیم؛ فکر می کنید نتیجه چه می شود؟ با وجود سازمان های مافیائی «گ و س» و سایر مؤسسات کنکوری، آیا مافیای کنکور پس از انحلال سازمان «ک» از بین می روند؟ پاسخ، «خیر» است.

گام دوم: در ذهن خود، سازمان «گ» را منحل شده فرض میکنیم؛ فکر می کنید نتیجه چه می شود؟ با وجود سازمان های مافیائی ردیف های «ک و س» و سایر مؤسسات کنکوری، آیا مافیای کنکور پس از انحلال سازمان «گ» از بین می روند؟ پاسخ، «خیر» است.

گام سوم: در ذهن خود، سازمان «س» را منحل شده فرض می کنیم. نتیجه چه می شود؟ پس از انحلال سازمان «س» با وجود سازمان های مافیائی «ک و گ» و سایر مؤسسات کنکوری، آیا مافیای کنکور از بین می رود؟ پاسخ، «بلی» است،

چرا بلی؟: زیرا همه شرایط و ویژگی های سازمان «س» با ویژگی هائی که از مهم ترین و کلیدی ترین سازمان مافیائی کنکور و سرکرده آن گفتیم منطبق است. به محض انحلال این سازمان دیگر کنکوری وجود ندارد که مافیای کنکوری وجود داشته باشد. ممکن است که سایر سازمان های کنکوری باقی بمانند؛ اما دیگر در قالب مافیای کنکور فعالیت نمی کنند، بلکه ناچار می شوند به رویکرد سازنده تهیه، تولید، توزیع، آزمون و فروش سئوالات تشریحی (که ترفند ناپذیر و بجای سمی، مفید و شفا بخش است)، تغییر ماهیت دهند.

از طرفی، رئیس سازمانی که «علی لاریجانی رئیس قوه قانون گذاری پیشنهاد انحلال آن را داد»، در برنامه تلویزیونی (بدون این که بخندد)؛ گفته: «من با حذف کنکور موافقم!!!» و جالب است که در ادامه اعلام داشته: «تعدادی از دروس» (که در اصلاحیه ماده واحده قانون سال 95 جایگزین نمرات سه سال شده)، باید به سه سال تغییر کند!!!

این نظر رئیس سازمان پیشنهاد شده برای انحلال به معنی مخالفت صریح با آخرین اصلاحیه قانون مجلس (سومین قانون حذف کنکور) و اعتراف صریح برای اجرا نکردن قانون است، علاوه بر این وی در پایان مطالبش در این برنامه تلویزیونی اعتراف دیگری هم کرده است و گفته: «نکته اصلی این است که موسسات کنکور را مقصرحذف کنکورنمی‌دانیم» (همشهری آنلاین، شنبه 25 آذر 1396). این گفته کاملا صحیح است، زیرا «خود» می داند که مقصر اصلی حذف نشدن کنکور است.

   متأسفانه منشأ و پایگاه اصلی اکثر مفاسد سطح کلان (که از دور زدن قوانین آغاز می شود) از دولت ها سرچشمه می گیرد. می توان 10 ها نمونه در اینجا ذکر کرد که زندانی شدن معاون اول دولت دهم و مدیران چند بانک و وزارتخانه در دولت های بعدی نمونه آن است.

بدون تردید تنها راه باقیمانده اجرای پیشنهاد آگاهانه و مدبرانه رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر انحلال سازمانی است که عمدی یا سهوی عامل پدید آمدن مافیای کنکور در کشور بوده است، زیرا تنها انحلال این سازمان سبب خواهد شد که دیگر کنکوری (با سئوالات تستی) وجود نداشته باشد و نتیجه دیگر، مافیای کنکوری وجود نخواهد داشت و نتیجه دیگر این که همه اعضای مافیای کنکور از فعالیت مخرب تست و ترفند های تست زنی به فعالیت سازنده تولید، توزیع، آزمون و فروش سئوالات تشریحی که فعال کننده ذهن خلاق جوانان است، روی خواهند آورد. در این صورت  می توان به جرأت و با قوت انتظار داشت، شاهد پیامدهای بسیار ارزشمند به شرح زیر در کشورمان باشیم:

                                    پیامدهای حاصل از انحلال سازمان مخوف مافیای کنکور

دانش آموزان بجای تست زنی به مطالعه دقیق کتاب های درسی روی می آورند.

سئوالات امتحانات نهائی علمی و کاربردی سطوح پیشرفته یادگیری را در بر می گیرد.

تعامل و پرسش و پاسخ در کلاس های درس جای تست زنی را می گیرد.

مؤسسات کنکوراز رویکرد مخرب ترفندهای تست زنی به رویکرد سازنده حل مسایل تشریحی مفید روی می آورند.

معلمان و آموزشگاه ها به مفاهیم و حل مسائل تشریحی دشوار (حتی در سطح المپیادها) روی می آورند.

آموزش و پرورش ناچار می شود سطح دشواری و تنوع سئوالات استاندارد را بالاببرد.

نظام یادگیری حافظه ای و ترفندهای تست زنی به پرورش ذهن های خلاق بدل می شود.

دانش سطحی و اتمستیک کنکوری به مهارت های یادگیری عمیق، جامع و کل نگر تغییر می یابد.

تربیت اخلاقی، اجتماعی، دینی و انواع مهارت ها فرصت بروز و ظهور خواهند یافت.

دربِ آزمایشگاه های فیزیک،شیمی وزیست (بسته شده زمان کنکور) برای پاسخ به سئوالات تشریحی باز می شوند.

هفته معرفی رشته ها، مشاغل، مشاوره، راهنمائی و هدایت تحصیلی مدارس (تعطیل شده زمان کنکور) احیا می شوند.

می توان امیدوار بود که اهداف و برنامه درسی (عقیم شده در زمان کنکور) جامه عمل بپوشد.

در چنین شرایطی انتظار می رود دیپلمه های با سواد علمی و کارآئی بالاتر تربیت شوند.

حذف کنکوربه توسعه علم و فناوری درابعاد گوناگون کمک خواهد کرد.

ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی در خدمت تربیت همه جانبه دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

هدف های علمی-آموزشی، تربیتی، اجتماعی، فرهنگی و مهارتی مغفول در زمان کنکور- محوری احیاء می شود.

آموزشگاه های آزاد؛ با طرح مسائل تشریحی کاربردی کشور نقش فعال و سازنده ایفا خواهند کرد.

آزمون های عملی مهارت های فنی و حرفه ای در فهرست امتحانات نهائی متوسطه قرار خواهد گرفت.

آموزشگاه های آزاد مهارت های فنی و حرفه ای تأسیس و صدها هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.

بسیاری از فراگیران که مهارت فنی و حرفه ای کسب می کنند، از ادامه تحصیل منصرف وشاغل می شوند.

اجرای پویای سند تحول و سند برنامه درسی ملی هموار خواهد شد.

مدرسه و معلم و برنامه درسی رسمی اعتبار واقعی خود را به دست خواهند آورد.

سئوالات تشریحی فراتر از دانش، رتبه کشور را در مسابقات بین المللی (نظیر تیمز و پرلز) بالا می برد.

بر اثر محوریت ارزشیابی مبتنی بر سئوالات تشریحی در آموزش قبل از دانشگاه، دانشگاه ها نیز متحول خواهند شد.

توسعه سئوالات تشریحی در مدارس، به آزمون های ورودی تحصیلات تکمیلی تسری خواهد یافت.

تسری سئوالات تشریحی به آموزش عالی توسعه علم، فناوری، خلاقیت، نوآوری و کار آفرینی را در پی خواهد داشت.

در آینده نزدیک بجای اکتفا به معدود جوانان خلاق و کارآفرین، چند 10 هزار نخبه خلاق و کارآفرین تربیت خواهد کرد.

توسعه منابع انسانی خلاق و کارآفرین، توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور را درپی خواهد داشت.

انبوه افراد خلاق و کارآفرین، سبب افزایش تولید، کاهش وابستگی به کالاوخدمات خارجی وافزایش صادرات خواهد شد.

می توان با اطمینان پیش بینی کرد که دست آوردهای حاصل از اصلاح نظام سنجش و پذیرش دانشجو، سبب خواهد شد جمهوری اسلامی ایران در 20 سال آینده جزو 10 کشور پیشرفته جهان قرار گیرد.

تردید نباید کرد که پس از انحلال سازمان مخوف مافیای کنکور وقوع این 30 موهبت ارزشمند یکی پس از دیگری، نه تنها ممکن، بلکه اجتناب ناپذیر است.

[p]* پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت

۴۲۲۳۸

کد N2099281

وبگردی