آفتاب
احمد شیرزاد در گفتگو با ایرنا:

مجمع تشخیص مصلحت مشکل تصویب اف ای تی اف را حل کند

مجمع تشخیص مصلحت مشکل تصویب اف ای تی اف را حل کند

تهران-ایرنا- فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: قدرت مدیریت کلان کشور و حکومت که وظیفه حل و فصل مسائلی مانند اف آی تی اف را به عهده دارد نهایتا این مشکل را حل می کند، من نسبت به این قدرت خوشبین هستم، کما اینکه ما در گذشته نیز چالش های اینچنینی داشته ایم.

پس از مسایل به وجود آمده در خصوص تصویب «اف ای تی اف» این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد، در این مجمع نیز هنوز به نتیجه نرسیده و چندین بار رسیدگی این موضوع به تعویق افتاده است. حالا گروه ویژه اقدام مالی «اف ای تی اف» که مقر آن در پاریس است، چهار ماه دیگر به ایران فرصت داده تا قوانین این سازمان را تصویب کند.
احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح طلب در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: من خوشبین هستم که بتوانیم در سطح ملی به توافق برسیم، در هیچ کجای دنیا این مسائل چالش برانگیز به راحتی حل نمی شود و وقتی یک اختلاف خیلی جدی بین جناح های سیاسی وجود دارد ممکن است این موضوعات ماه ها به طول بیانجامد.
او با ذکر مثال برگزیت افزود: مثلا همین حالا در دولت انگلیس در مورد مساله خروج از اتحادیه اروپا یک بحران جدی ظرف دو سه سال گذشته وجود داشته است و این بحران به شدت بر روابط جناح های سیاسی داخل بریتانیا اثر گذاشته است، یعنی در حال حاضر احزاب عمده بریتانیا دچار مشکل هستند. مشکل انگلیس نیز مشابه مورد ماست، یک فشار خارجی از طرف اتحادیه اروپا به کشور انگلیس وارد می شود.
شیرزاد تصریح کرد: به نظر من ما باید علمی به این موضوع نگاه کنیم، فکر نکنیم اینکه یک اختلاف سیاسی خیلی جدی در کشور وجود دارد موضوع عجیبی است، من فکر می کنم که قدرت مدیریت کلان کشور و حکومت که وظیفه حل و فصل مسائل اینچنینی را به عهده دارد نهایتا این مشکل را حل می کند، من نسبت به این قدرت خوشبین هستم کما اینکه ما در گذشته نیز چالش های اینچنینی داشته ایم.
نماینده مجلس ششم گفت: در موارد پیشین نمی توان گفت که اشتباه نکردیم، اشتباهات جدی هم در گذشته داشته ایم اما به هر حال بر سر مسائل اساسی که تصمیمات کلیدی کشور است، توانستیم به یک توافق برسیم به عنوان مثال در مورد برجام بالاخره ما توانستیم به یک توافق برسیم و نیروهای داخل حاکمیت به جمع بندی رسیدند، البته به توافق رسیدن به این معنا نیست که همه راضی باشند علنا می بینیم با اینکه چند سال از برجام گذشته هنوز کسانی داعیه خروج از برجام را دارند، این اختلافات تمام نمی شود اما به هر حال کشور بلاتکلیف نمی ماند. در این مورد هم من مطمئن هستم که کشور بلاتکلیف نمی ماند.
شیرزاد در مورد به تاخیر افتادن اف ای تی اف گفت: شاید اینکه ما خیلی هم عجله نکنیم که بخواهیم با اولین فشار خارجی به جمع بندی برسیم، یک مصلحت سنجی بوده که در کشور ما صورت گرفته است.
او افزود: البته مجموعا فکر می کنم که این فرصت تکرار نمی شود، نباید خوشبین باشیم که هر چهار ماه این فرصت تکرار خواهد شد، ممکن است این اتفاق نیفتد و ما دچار بحران های مدیریتی بشویم، ظاهرا این آخرین فرصت ایران است اما چهار ماه فرصت کوتاهی نیست ما می توانیم از این چهار ماه به خوبی استفاده کنیم و سعی کنیم در سطح حاکمیت به یک اجماع عملی برسیم، چون اجماع نظری هیچگاه حاصل نخواهد شد، من امیدوار هستم که مقامات عالی حکومت بتوانند این مساله را به خوبی مدیریت کنند و مجمع تشخیص مصلحت نظام راهگشای این معضل باشد.
وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که یکی از فلسفه های تشکیل مجمع تشخیص مصلحت همین راهگشایی در معضلات اساسی نظام است که امیدوارم اینجا نیز راهگشا باشد.
شیرزاد در پاسخ به سوالی در مورد عواقب عدم تصویب این لوایح، گفت: در حال حاضر دنیا یک کل بهم پیوسته اقتصادی است، شاید در مورد مسائل سیاسی یا فرهنگی بتوان مرزهایی کشید، اما پول و سرمایه در دنیا بدون ملیت است و مبادلات اقتصادی چیزی است که به راحتی نمی توان روی آن حد و مرز گذاشت.
شیرزاد در مورد شرایط اقتصادی کشور افزود: ما واقعا در شرایطی نیستیم که بتوانیم اقتصادی بسته در داخل مرزهای خودمان سامان دهیم. در حال حاضر می بینیم که در مورد مسائلی مثل گوشت و خوراک دام ما به شدت به مبادلات اقتصادی با خارج نیاز داریم. برخی از افراد در داخل کشور ماجراجویی می کنند و می گویند ما که مسئول پاسخ گویی به این بحران ها نیستیم، دولت باید پاسخگو باشد، اما دولت وقتی نتواند گوشت و خوراک دام وارد کند آیا این افراد پاسخگوی صف هایی که تشکیل می شود و معضلاتی که ایجاد می شود خواهند بود؟
او در پایان گفت: البته مخالفین پیوستن به این لوایح هم استدلال هایی دارند، اما من فکر می کنم نظام جمهوری اسلامی ایران در چهل سال به این ظرفیت رسیده که بتواند در مورد مسائل اینگونه به یک جمع بندی برسد، ما نمی توانیم مسائل را بلاتکلیف نگه داریم مهم این است که این کار جلو برود و احساس عمومی این نباشد که ما از حل کلی مساله عاجز هستیم.
سیام*ن.ا*1535
کد N2097198

وبگردی