آفتاب
در گفت‌و گو با ایرناپلاس مطرح شد؛

افزایش قیمت بلیت سینما؛ عامل بالا رفتن دستمزدهای نجومی

افزایش قیمت بلیت سینما؛ عامل بالا رفتن دستمزدهای نجومی

تهران-ایرناپلاس- با نزدیک شدن به آغاز سال جدید خبرهایی مبنی‌بر افزایش قیمت بلیت سینما در همه رسانه‌ها مطرح شده است. سیاوش حقیقی یکی از تهیه‌کنندگان سینما از تاثیرات این اتفاق گفت.

در آستانه سال جدید هستیم و طبیعتاً بسیاری از مخاطبان سینما منتظر اعلام فیلم‌های سینمایی که برای اکران نوروزی در نظر گرفته شده‌اند‌، هستند. اما سخنگوی شورای صنفی در روز 28 بهمن‌ماه با اعلام یک خبر همه توجهات را از اسامی فیلم‌ها به یک مسئله دیگر جلب کرد. غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در روز 28 بهمن‌ماه عنوان کرد: «قطعاً قیمت بلیت سینما در سال جدید افزایش پیدا می‌کند. پس از مشخص شدن برنامه اکران و سرگروه‌ها در این باره نیز تصمیم‌گیری نهایی خواهد شد«. اما بعد از اعلام این خبر، وی با رد این نکته که برخی رسانه‌ها از عبارت «قطعاً قیمت بلیت سینماها در سال جدید افزایش پیدا می‌کند»، استفاده کرده‌اند، اعلام کرد: « این خواسته تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار است. وگرنه همه باید منتظر ابلاغ و دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم. هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده که بهای بلیت سینماها برای سال آینده افزایش پیدا کند.»



** تأثیرات افزایش بلیت سینما در سال آینده

اما سیاوش حقیقی تهیه‌کننده سینما که امسال هم با فیلم «خون خدا» در جشنواره سی و هفتم فجر حضور داشت، با اعلام اینکه نظر مثبتی در این باره ندارد، از تأثیرات افزایش بلیت سینما در سال آینده بر روند جریان تولیدات سینما، اکران و مخاطبان هنر هفتم گفت.



**ترس و نگرانیِ از دست دادن مخاطبان

این تهیه کننده درباره ارزیابی افزایش نرخ بلیت سینما برای سال آینده به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ظرفیت اقتصادی مملکت دو حالت دارد؛ یک حالتش این است که در حال رسیدن به فاجعه هستیم. واقعیت این است که فشار اقتصادی به مردم وارد شده و در آینده هم خواهد شد. به نظر من یکی از ارزان‌ترین تفریحات مردم، سینما است که می‌خواهیم همین را هم گران کنیم. درباره این ماجرا نظر مثبتی ندارم. شاید بقیه تهیه‌کنندگان بگویند با توجه به تورم و افزایش قیمت در همه زمینه‌ها باید این اتفاق بیفتد، اما ترس و نگرانی‌ام از این است که مخاطب را از دست بدهیم. برای مثال اگر خانواده‌ای به سینما برود و فیلم ببیند، اگر یک خانواده سه نفره باشد باید حدود شصت هزارتومان پول بلیت دهد و در کنارش هم یک‌سری خوراکی خریداری شود و ممکن است حدود صد هزارتومان برای آن خانواده هزینه داشته باشد. حال با توجه به حقوق یک و نیم میلیون تومانی برای بعضی افراد در جامعه، افزایش قیمت بلیت‌ها منجر به فشار به خانواده‌ها می‌شود.



**مواجهه سینما با ریزش مخاطبان؟

«به عقیده من یک ریزش مخاطب خواهیم داشت. اما ممکن است بعضی از همکاران دیگر خیلی فئودالی فکر کنند و بگویند چون تورم ایجاد شده و دلار افزایش پیدا کرده است، این اتفاق باید بیفتد. خود ما هم باعث گرانی این تولیدات هستیم، چون اصلی‌ترین مشکل، خودِ تهیه‌کنندگان‌اند که بعضی از آن‌ها به بازیگران دستمزدهای نجومی ‌می‌دهند و سینما را گران کرده‌اند. با توجه به بعضی از پول‌هایی که وارد سینما شده است آن‌ها می‌گویند ما پولش را از جای دیگر می‌آوریم پس بگذاریم قیمت 20 هزار تومان شود؛ یعنی شاید خیلی به تعداد مخاطب توجه نکنند. چون می‌گویند اگر تعداد کم شود ضررش جبران می‌شود. نگاه من به این ماجرا به خاطر معیشت مردم منفی است.»



**دلیلی برای افزایش دستمزدهای نجومی برخی از بازیگران

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مادری»، درباره مزایا و معایبی که افزایش قیمت بلیت‌های سینما ممکن است برای سینما و عوامل مرتبط با آن به وجود آورد، عنوان کرد: اگر چنین تفکری وجود داشته باشد که سینما گران شده پس باید بلیت را گران کنیم، مطمئن باشید آن بازیگری که فیلم بعدی را بازی می‌کند، می‌گوید با بلیت بیست هزارتومانی سینما، دستمزد من هم باید بالاتر رود که خود باعث می‌شود هزینه سینما بیشتر شود. این استدلال، استدلال کاملاً ضد اقتصاد است. اقتصاد قانون دارد. بحث عرضه و تقاضا است، یعنی سینما نمی‌تواند جدا از این قضیه باشد. وقتی شما تقاضا را کم می‌کنید، هیچ نفعی برای قضیه وجود نخواهد داشت. یعنی هیچ چرخش مالی پیدا نخواهد شد. این اتفاق قطعاً روی تولید هم تأثیر می‌گذارد و می‌گویند چون بلیت 20 هزارتومانی می‌فروشید پس دستمزد من که الان 300 میلیون تومان است باید 400 میلیون تومان شود. این تفکر فاجعه است. من نمی‌دانم این چه تفکری است. این استدلال، استدلال درستی نیست و به نظر من این اتفاق عرضه را زیاد و تقاضا را کم می‌کند و از زمان تولید، سینما با دستمزدهای نجومی توسط بازیگران مواجه خواهد شد.



گزارش از هنگامه ملکی

*اداره کل اخبار چندرسانه ای*
کد N2095031

وبگردی