آفتاب

عکاسی،رصد پیشرفته و کلاسیک اجرام سماوی در ماراتن مسیه 97

عکاسی،رصد پیشرفته و کلاسیک اجرام سماوی در ماراتن مسیه 97

تهران- ایرنا- هجدهمین دوره ماراتن مسیه 16 و 17 اسفند جاری در شهرستان زواره استان اصفهان میزبان علاقمندان اجرام سماوی و ستارگان آسمانی خواهد بود.

ماراتن مسیه رقابتی است که منجمان آماتور برخی کشورها هر سال در ماه مارس (اسفند و فروردین) برگزار می‌کنند و هدف از آن رصد آن دسته از اجرام غیرستاره‌ای در آسمان شب است که شارل مسیه (Charles Messier) منجم مطرح فرانسوی قرن هجدهم شناسایی کرده بود و به نام فهرست مسیه معروف شده اند.
داستان ماراتن مسیه در ایران نیز از سال 1380 به همت مجله نجوم آغاز و به فراگیرترین مسابقه ای تبدیل شد که منجمان آماتور ایرانی در آن شرکت می کنند. امسال هجدهمین سالی است که علاقمندان آسمان شب به صورت پیاپی برای رصد اجرام اعماق آسمان در فهرست مسیه گرد هم جمع می‌شوند.

***برگزاری ماراتن مسیه در دو بخش اصلی پیشرفته و کلاسیک
سرپرست کمیته داوران ماراتن مسیه 97 روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد چندوچون ماراتن مسیه 97 گفت: این رویداد امسال روزهای پنجشنبه و جمعه (16 و 17 اسفند) در شهرستان زواره در استان اصفهان در محل مقبره تاریخی شیخ 'حافظ رجب برسی' (عارف و محدث قرن نهم) برگزار می شود.
کاظم کوکرم ادامه داد: امسال نیز مانند سال های گذشته، رصدگران و منجمان آماتور با تلسکوپ ها و دوربین های دوچشمی خود می توانند در این برنامه شرکت کنند.
وی با اشاره به زمان برگزاری این رویداد در اسفند یا فروردین توضیح داد: سوژه اصلی برگزاری این رویداد رصد همه 110 جرم فهرست مسیه است که فقط در این مقطع زمانی از سال امکان پذیر است؛ زیرا خورشید در جایی در دایره البروج قرار دارد که امکان رصد 110 جرم فهرست مسیه از ابتدای شب تا سحرگاه فراهم می‌شود.
سردبیر سابق مجله نجوم افزود: رویداد امسال با بهره گیری از تجربه سال گذشته 96 با یک رده جدید برگزار می شود و آن برگزاری ماراتن مسیه در دو سطح پیشرفته و کلاسیک است.
وی گفت: رده پیشرفته این رقابت این گونه برگزار می‌شود که رصدگران کارآزموده با تلسکوپ هایی با قطر بالاتر از 6 اینچ (حدود 15 سانتی متر) در این رقابت شرکت می‌کنند. آنها علاوه بر 110 جرم فهرست مسیه 70 جرم از فهرست های اجرام /NGC ان جی سی 39825 (کاتالوگ عمومی جدید سحابی ها و خوشه‌ های ستاره ای)، کالیندر و ملوت (فهرست‌ های حاوی خوشه‌ های ستاره ای) و دیگر فهرست های اجرام ستاره ای به آن اضافه می شود. به این ترتیب رصدگران در مجموع باید در طی شب از شامگاه تا بامداد بر سر رصد 180 جرم رقابت کنند. شرکت‌کنندگان در این رقابت بعد از مشاهده هر جرم به داوران اطلاع می‌دهند تا بعد از بررسی صحت رصد، تایید شده و به نام آنان ثبت شود.
به گفته کوکرم این رقابت از سال گذشته به دلیل افزودن اجرام آسمانی مدنظر برای رصد در سطح بالاتری برگزار شده و افراد برتر در ماراتن مسیه سال گذشته به ترتیب 180، 179 و 178 جرم را رصد کردند.
وی افزود: برای رصدگرانی که تجربه کمتری در رصد اجرام غیرستاره ای دارند، امکان حضور در ماراتن مسیه کلاسیک هم در نظر گرفته شده است که باید فقط 110 جرم آسمانی ثبت شده در فهرست مسیه را در طی شب رصد کنند.
دبیر گروه دانش روزنامه جام‌جم اضافه کرد: رصدگرانی که با دوربین دوچشمی قوی با قطر عدسی بیشتر از 60 میلی متر در ماراتن مسیه شرکت می‌کنند نیز امسال می‌توانند در بخش کلاسیک ماراتن مسیه شرکت کنند.

***عکاسی از آسمان شب و آموزش نجوم به علاقمندان آسمان
وی در مورد دیگر بخش های این مسابقه افزود: در ماراتن مسیه 97 رده عکاسی هم داریم که در دو بخش عکاسی اعماق آسمان و عکاسی نمای باز برگزار می شود، همچنین اگر متقاضیان شرکت در بخش های عکاسی تایم لپس (مرور زمان) و عکاسی از 110 جرم فهرست مسیه به حد نصاب (حداقل 5 نفر) برسد، این دو رده نیز تشکیل می‌شود؛ به‌دلیل گران شدن ابزارهای نجومی و تلسکوپ ها در سال های اخیر منجمان آماتور و عکاسان نجومی کمتری برای شرکت در این بخش ها ثبت نام می کنند. هر چند سال گذشته 130 نفر شرکت کننده در مسابقه داشتیم و با احتساب عوامل اجرایی و داوران جمعا حدود 150 نفر در این رویداد حاضر بودند.


***فرصت حضور در ماراتن مسیه برای همه علاقه‌مندان
وی به کسانی که صرفا به نجوم علاقمند هستند؛ اما تلسکوپ یا دوربین دوچشمی ندارند توصیه کرد: اگر این افراد دوست دارند حال و هوای حاکم بر بزرگ ترین رقابت رصدی منجمان ایران را از نزدیک ببینند و اطلاعات نجومی خود را بیشتر افزایش دهند یا می‌خواهند در جایی که آسمان پرستاره دارد، آسمان را رصد کنند می توانند در بخش آموزشی این ماراتن شرکت کنند. در این بخش مدرسان برجسته نجوم چگونگی پیدا کردن صور فلکی، آشنایی با ستارگان آسمان شب و رصد آسمان شب با تلاسکوپ را آموزش می دهند.
کوکرم در مورد زمان ثبت نام برای شرکت در این رقابت ها گفت: ثبت نام از هفته اول بهمن ماه شروع شده است و تا 11 اسفند ادامه خواهد داشت، همه علاقمندانی که تلسکوپ دارند می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی http://messiermarathon.ir/ ثبت نام کنند.
سرپرست کمیته داوران ماراتن مسیه 97 در پایان یادآور شد: در بخش ماراتن پیشرفته از تلاش های سه برگزیده با اهدای تندیس‌های طلا، نقره و برنز و در رده ماراتن مسیه کلاسیک با اهدای لوح های تقدیر طلا و نقره و برنز و در رده عکاسی با اهدای تندیس های طلا و نقره از برگزیدگان تجلیل می شود.
ماراتن مسیه 97 را مجله نجوم با همکاری مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان، سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و شهرداری زواره برگزار می‌کنند.
علمی**9157**1440
کد N2091185

وبگردی