آفتاب

گوشی‌های انعطاف پذیر در راه هستند

گوشی‌های انعطاف پذیر در راه هستند

تهران - ایرنا -تلفن های همراه انعطاف پذیر احتمالا مهمترین ترند امسال و سال آینده تلفن های همراه خواهند بود. تحول فناورانه ای که چند سالی است زمزمه های آن در بازار و دنیای تکنولوژی شنیده می شود اما محدودیت های تکنیکی مجال چندانی برای تحقق آن نداده است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار علمی ایرنا، به نظر می رسد کنفرانس جهانی موبایل امسال ششم اسفند در اسپانیا بیش از هر زمان دیگر شاهد بحث درباره آینده این تکنولوژی خواهد بود. آن هم در شرایطی که بیشتر شرکت های مطرح سازنده تلفن های همراه یا رسما از تصمیم خود برای ساخت تلفن های انعطاف پذیر سخن گفته و یا حتی پیش نمونه های خود را به نمایش گذاشته اند. از میان این شرکت ها می توان به طرح های رونمایی شده شرکت هایی چون ال جی، سامسونگ، موتورلا، شیائومی و هواوی اشاره کرد. گفته می شود که شرکت اپل نیز احتمالا به زودی وارد ماراتن ساخت تلفن های انعطاف پذیر خواهد شد.

*** داستان انعطاف پذیری
انعطاف پذیری در دنیای تلفن‌های همراه حقیقتا امر جدیدی نیست. با این حال وقتی گوگل رسما از پشتیبانی سیستم عامل اندروید از تلفن های انعطاف پذیر آینده سخن گفت، به این شایعه قوت داد که به زودی باید منتظر رقابت برای ساخت نوع کاملا جدیدی از تلفن های همراه باشیم. گوشی تلفنی که عرضه آن می‌تواند با سرعتی باورنکردنی دنیای تلفن‌های هوشمند امروزی را از اساس متحول کند. اما فعلا در مورد تلفن‌های انعطاف پذیر چه می‌دانیم؟
زمزمه‌های توسعه‌ گوشی‌های انعطاف پذیر از مدت‌ها قبل در دنیای تلفن‌های هوشمند وجود دارد. حتی در نقطه‌ اوج این رقابت، شرکت‌هایی مثل سامسونگ و ال‌جی تلفن‌هایی مورب را عرضه کردند که مثلا قرار بود تا حدی از انعطاف پذیری نمایشگر را به نمایش بگذارند.
با این حال آنچه این روزها می‌شنویم با یک اشاره شروع شد. ماجرا از این قرار بود که چند سال پیش سامسونگ در جریان انتشار گزارش مالی خود گفت که به تلاش هایش برای توسعه‌ تلفن‌های همراه متنوع از طریق تکنولوژی‌های مدرن مثل نمایشگرهای OLED انعطاف پذیر ادامه خواهد داد. این اشاره مقدمه‌ تولد دور جدیدی از گمانه زنی‌ها بود. تا اینکه «دی‌جی کوه» (DJ Koh) مدیر بخش موبایل این شرکت رسما تایید کرد این شرکت در جریان کنفرانس توسعه دهندگان خود قصد دارد تلفن همراه تاشو را معرفی کند. نتیجه این رونمایی اتفاق خاصی نبود اما شرکت های دیگر را هم تحریک کرد تا دستآوردها و تلاش های خود را زودتر به بازار معرفی کنند و در نتیجه این ماراتن نفس گیر، هوآوی و سامسونگ تقریبا همزمان پیش نمونه تلفن های انعطاف پذیر خود را در نوامبر سال گذشته میلادی رونمایی کردند. ال جی هم در همان ماه پتنت جدید خود برای یک تلفن هوشمند جدید را به ثبت رساند. چند ماه بعد هم شرکت موتورلا از طرحی پرده برداشت که شباهت زیادی به گوشی های تاشوی قدیمی این شرکت داشت. دیروز هم شرکت شیائومی تصاویری از اولین پیش نمونه تلفن انعطاف پذیر خود را منتشر کرد. به عبارت دیگر، سال 2019 به احتمال زیاد شاهد تولد اولین نسل از تلفن های هوشمند با بدنه انعطاف پذیر تولیدی خواهد بود.

***مزایا
مهمترین مزیت چنین تلفن هایی بزرگتر شدن ابعاد نمایشگر آن هاست. به این معنی که شما عملا می توانید تلفن همراه کوچکی با نمایشگری به بزرگی یک تبلت کوچک داشته باشید. نمایشگری که هر زمان به آن نیاز ندارید، به راحتی تا می شود و در جیب جا می گیرد. به علاوه نمایشگر انعطاف پذیر اساسا نسبت به صفحات نمایشگر امروزی مقاوم‌تر است و آسیب پذیری کمتری نیز دارد.
به زبان ساده تلفن‌های انعطاف پذیر ساخته می‌شوند تا در برابر فشار مقاوم باشند. مثلا وقتی در جیب شما در اثر جابجایی تحت فشار قرار می‌گیرند، احتمال آسیب دیدن کمتری خواهند داشت. ضمنا احتمالا در برابر زمین خوردن هم می‌توانند مقاومت بیشتری داشته باشند و از ضربات سخت‌تری جان سالم به در ببرند.

***مشکل کجاست؟
در حال حاضر برای ساخت یک تلفن کاملا انعطاف پذیر چند مشکل وجود دارد. همه‌ قطعات چنین تلفنی یا باید انعطاف پذیر باشند یا اینکه بتوان آن‌ها را به صورت قطعات کوچک جدا از هم سوار کرد. برای یک نمایشگر تاشو که مثلا قرار است فشار جمع و باز شدن مداوم را تحمل کند نیاز به موادی مقاوم است. موادی مثل پلیمرهای هیبریدی که همین حالا هم به وفور استفاده می شوند می تواند پاسخ مناسبی به این دست مشکلات باشد.
چالش بعدی در طراحی این تلفن‌ها لایه لمسی نمایشگر است که باید بتواند در برابر فشار تا شدن دوام بیاورد. بیشتر نمایشگرهای لمسی از «اکسید ایندیوم قلع» (اختصارا ITO) ساخته می‌شوند در نتیجه یک نمایشگر انعطاف پذیر نیازمند استفاده از موادی جدید و انعطاف پذیر است. شاید گرافین و نانوسیم‌های نقره انتخاب خوبی برای این منظور باشند. در هر حال این مشکلات به این معنی هستند که نسل اول این تلفن ها اگرچه ممکن است امسال روانه بازار شوند اما همچنان با محدودیت‌های فراوانی مواجه خواهند بود.
گزارش: محمد حسین جهان پناه
علمی*م.ج*
کد N2086717

وبگردی