آفتاب

واحد علوم و تحقیقات قطب بافت دانشگاه آزاد می شود

واحد علوم و تحقیقات قطب بافت دانشگاه آزاد می شود

تهران- ایرنا- مرکز تحقیقات کشاورزی واحد علوم و تحقیقات با هدف تأمین نیازهای داخلی، منطقه ‌ای و بین ‌المللی به قطب کشت بافت دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل می‌ شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه دانشگاه ایرنا، مرکز تحقیقات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در پی تبدیل شدن به قطب کشت بافت دانشگاه آزاد، در فاز نخست نسبت به تولید 140 هزار نهال به روش کشت بافت اقدام می کند. پایه‌ های هلو و شلیل، سیب و گیاهان زینتی نظیر ارکیده از جمله پایه‌ هایی است که در این مرکز به روش کشت بافت تولید می شود.
افزون بر طرح «تولید پایه‌ های رویشی به روش کشت بافت»، مرکز تحقیقات کشاورزی واحد علوم و تحقیقات با انعقاد سه تفاهم نامه دیگر در آینده ‌ای نزدیک در حوزه های «فرآوری محصولات گیاهان دارویی»، تولید و پرورش نهال درخت پالونیا» و «تولید و پرورش گیاهان و گل‌های زینتی» بصورت گسترده و تجاری فعالیت خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، از آنجا که روش ‌های سنتی برای تولید پایه‌ های رویشی دارای معایبی نظیر هزینه بالا، زمان ‌بر بودن و برخی مشکلات متعدد فنی است، جایگزین آن با روش‌ های نوین امری ضروری به نظر می رسد.
یکی از روش ‌های جایگزین تولید پایه ‌های رویشی، روش کشت بافت است. این روش به عنوان روشی دانش‌ بنیان و مدرن جایگزین مناسبی برای روش‌های تکثیر سنتی است. مرکز تحقیقات کشاورزی واحد علوم و تحقیقات که در سربندان دماوند واقع شده است، به واسطه بهره‌مندی از تجهیزات و فضای مناسب با همکاری بخش خصوصی به دنبال تولید نهال‌های رویشی کشت بافتی است.
درآمد زایی پایدار و مستمر، ایجاد بستر مناسب برای تحقیق و توسعه در زمینه تولید پروتکل‌های تجاری محصولات کشت بافتی، تقویت روحیه خودباوری اعضای هیأت علمی، آشنایی علمی و عملی دانشجویان رشته کشاورزی با فرآیند تولید دانش و کارآفرینی در حوزه کشاورزی، تبدیل مرکز تحقیقات کشاورزی به عنوان قطب کشت بافت مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی برای تأمین نیازهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اهداف اجرای این طرح در مرکز تحقیقات کشاورزی واحد علوم و تحقیقات است.

**9283**1601**
کد N2086354

وبگردی