آفتاب

دهقانی: اینستکس می تواند گامی برای منزوی کردن دلار باشد

دهقانی: اینستکس می تواند گامی برای منزوی کردن دلار باشد

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس راه اندازی کانال مالی اینستکس را کاری حیثیتی برای اروپا و در جهت تامین منافع اقتصادی دانست و گفت این کانال مالی می‌تواند گامی برای منزوی کردن دلار در آینده باشد.

کمال دهقانی در گفتوگو با ایسنا در واکنش به راه اندازی کانال مالی اروپا ویژه ایران موسوم به اینستکس گفت: در این باره نباید زیاد خوش‌بینانه و یا بدبینانه عمل کرد، باید منتظر اجرای این کانال مالی باشیم تا بر اساس آن تحلیل شود چون برای ما تأمین منافع ملی و سهولت در انجام مبادلات بانکی و تجاری با اروپا اهمیت دارد.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: این اتفاق نادری است که شورای امنیت قراردادی به نام برجام را تأیید کرده و برای آن قطعنامه صادر می‌کند و در آن همه کشورها ملزم به اجرای توافق می‌شوند اما آمریکا از اجرای آن سرباز زد و خارج شد. بعد هم شرکای تجاری و متحدان آمریکا یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان اعضای ناتو و اتحادیه اروپا با ماندن در برجام وارد هم حوزه اقتصادی آن شده و بر برداشته شدن تحریم‌ها و انجام مبادلات تجاری تاکید دارند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اروپا خط خود را از آمریکا جدا کرده، توضیح داد: اروپا می‌خواهد با یک جانبه گرایی آمریکا مقابله کند که بخشی از دلیل آن به مصالح و منافع اروپا بر می‌گردد چون در صورت وابستگی به آمریکا استقلالش زیر سوال می‌رود که این برای پرستیژ بین المللی و منافع اقتصادی آنها خوب نبود. اروپا ظرفیت‌های خاص اقتصادی دارد که به دنبال تأمین آن است.

دهقانی با بیان اینکه مسائل امنیتی منطقه روی اروپا اثر می‌گذارد، گفت: در چنین شرایطی باید اروپایی‌ها در اجرای تعهداتش پایبند باشند تا راه برای مبادلات تجاری باز شود البته قطعاً آمریکا روی این موضوع حساسیت نشان می‌دهد و تلاش‌هایی برای بی اثر کردن این کانال مالی می‌کند.

به گفته وی کانال مالی اینستکس گامی برای منزوی کردن دلار در آینده است چون دلار بر بازارهای مالی و پولی دنیا احاطه دارد که اگر این سیستم کارایی خوبی داشته باشد می‌تواند در آینده به کشورهای دیگری مثل چین، هند و روسیه تسری پیدا کند و حتی به یورو قدرت داده و قدرت دلار را کم کرد. کاری که شاید اروپایی‌ها هم برای انجام آن بی میل نباشند.

انتهای پیام

کد N2083731

وبگردی