آفتاب
صالحی در آیین رونمایی پروژه‌ پروانه، پردیس و عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی:

فضای مجازی بستری برای بهره‌گیری از خرد جمعی است

فضای مجازی بستری برای بهره‌گیری از خرد جمعی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از پروژه‌های پروانه، پردیس و عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی گفت: فضای مجازی بستری برای افزایش گفت‌وگو و بهره‌گیری از خرد جمعی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در این آیین ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه گفت: در ابتدای دولت دوازدهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ٤٠ برنامه با هدف اجرایی شدن ارائه شد که پس از جمع‌بندی‌های صورت گرفته تبدیل به ٩ کلان برنامه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: هدف ما از این ٤٠ برنامه که به مجلس شورای اسلامی ارائه شد اقدام و اجرایی کردن آن بود و نه صرفا گرفتن رای اعتماد از مجلس.

وی ادامه داد: با این نگاه به طرف اجرایی سازی کلان پروژه های عنوان شده حرکت کردیم که برخی از آن‌ها از جمله طرح پردیس مجازی، طرح پروانه و عمومی سازی دسترسی فرهنگی امروز رونمایی می‌شود.

صالحی با اشاره به دو کلان برنامه عمومی سازی دسترسی فرهنگی و دولت الکترونیک و هوشمندسازی سازمانی گفت: در پروژه عمومی سازی دسترسی فرهنگی  توجه به این نکته مهم است که ما پیش از این طرح شاهد نقایصی در حوزه دسترسی فرهنگی به ویژه در شهرهای کم برخوردار بودیم. اینکه برخی شهرها از نظر منزلت و اقتصادی دیده نمی شدند در حالی که فضای قابل توجهی در بسیاری از شهرها وجود دارد و دارای مزیت‌های فرهنگی و هنری بسیاری هستند. مساله دیگر اینکه شبکه توزیع ما در حوزه محصولات و خدمات فرهنگی ضعیف است. به این معنی که تولیدات صورت می گرفت اما شبکه فعال توزیعی و آمایش آن به درستی صورت نمی گرفت.

وی ادامه داد: نکته بعدی در این زمینه اینکه مصرف فرهنگی ما سرانه کمی است. کشوری که مصرف فرهنگی پایینی داشته باشد گردش فرهنگی و هنری آن نیز دچار اختلال می شود. با این نگاه پروژه دسترسی عمومی را ترسیم کردیم تا با اقداماتی به سوی کم کردن مسائل و مشکلات پیش رو در این زمینه برویم. گذرهای فرهنگی و هنری از جمله این اقدامات است که روز گذشته نیز ٨ گذر فرهنگی راه اندازی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از طریق طرح‌های پردیس و پروانه نیز فرصت‌های خوبی فراهم می‌شود تا هم هنرمندان و هم مصرف‌کنندگان بدون حضور واسطه‌گران به ارائه آثار و دریافت آن‌ها بپردازند.

وی تصریح کرد: از این طریق شهرهایی نیز که دور هستند می توانند از رویدادهای فرهنگی و هنری کلان شهرها استفاده بیشتری ببرند. در طرح پروانه این امکان فراهم می شود که ده‌ها هزار هنرمند ایرانی که دارای خلاقیت‌های فرهنگی و هنری هستند به تبادل مستقیم با مصرف‌کنندگان خود پرداخته و مصرف‌کنندگان نیز آثار مورد نیاز خود را بدون واسطه دریافت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در شهرهای مختلف از دیگر طرح هایی است که صورت گرفته است. تبدیل فضاهای موجود به فضاهای فرهنگی و هنری یکی از این اقدامات است تا از این طریق شبکه های توزیعی خود را وسیع تر کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد: در این زمینه برخی از صاحبان مراکز، برای تبدیل فضاهای خود به مراکز فرهنگی و هنری اعلام آمادگی کرده‌اند و طرح شهرهای خلاق یکی از این اقدامات است. بنابراین برای هر نوع مساله‌ای باید بحث روان‌سازی و عمومی‌سازی به فرهنگ و هنر را جدی بگیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه هوشمندسازی سازمانی نیز نکاتی قابل توجه است. در این حوزه نیز شاهد مشکلاتی بودیم. اول اینکه بخش قابل توجهی از خدمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت حضوری انجام می شد. تکثر مجوزها نیز یکی دیگر از مشکلات بود. نبود پنجره واحد برای انجام مراحل دریافت خدمات از دیگر مشکلات بود. با این مشکلات دولت الکترونیک ایجاد شد که فرصتی را برای پیشگیری از فساد فراهم می آورد. دولت الکترونیک منجر به کاهش مراجعات حضوری و همچنین نظارت درون و برون سازمانی می شود.

صالحی ادامه داد: با این نگاه دولت الکترونیک برای ما در وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی مقدمه ای بود برای نظارت و پیشگیری از فساد. در مرحله نخست آن تقریبا همه خدمات به صورت الکترونیکی شده است و در مرحله بعدی پنجره واحد خدمات الکترونیک است که اجرا می شود.

وی افزود: در فاز چهارم هوشمند سازی سازمانی است که اطلاعات آن پشتیبانی برای اهالی و اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران است. ما باید مسیر را از دولت الکترونیک به طرف دولت هوشمند ببریم تا از این طریق اطلاعات را پرارزش کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ویدئو کنفرانس نیز یکی دیگر از طرح هایی است که از فضای مجازی برای افزایش گفت و گو بهره ببریم. از این طریق می توان عقل و خرد جمعی را نیز افزایش داد.

صالحی افزود: از طریق ویدئو کنفرانس می توان به مصوبات و نتایج گفت‌وگو بیشتر استناد کرد و مدیران کل ارشاد استانی و کارشناسان ارشد نیز از این طریق در گفت‌وگو ها حضور داشته و در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: در گام دوم طرح ویدئو کنفرانس حضور اصحاب فرهنگ و هنر است که از این طریق در حل مساله های فرهنگی حضور آن ها را از این طریق افزایش دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ویدئو کنفرانس صرفا یک مساله سخت افزاری نیست و نرم افزار تقویت جمعی آن از اهمیت زیاردی برخوردار است.

تاکید بر عمومی‌سازی دسترسی‌های فرهنگی

در این نشست سیدحسین سیدزاده مدیر عامل صندوق اعتباری هنر هم ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تبریک چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: ایام دهه فجر یادآور پایان‌پذیری همه ظلم‌ها و تاریکی‌ها است و این ایام بسیار غرورآفرین و درس‌آموز است.

وی با اشاره به رونمایی از پروژه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی ادامه داد: امروز دو کلان برنامه از کلان برنامه های این وزارتخانه با عنوان طرح پروانه و پردیس که در سال جاری طراحی شده و به مرحله اجرایی رسیده است، معرفی و رونمایی می‌شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به رویکرد پروژه عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی ادامه داد: تقویت استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی و خدمات فرهنگی از جمله رویکردهای این پروژه است. با این نگاه تصمیم بر این شد تا در اقدامی همه کشور امکان دسترسی به محصولات و خدمات فرهنگی در تولید و مصرف در این زمینه را پیدا کنند.

وی تصریح کرد: دو پروژه و طرح اصلی در این زمینه طراحی شده که شامل طرح پروانه و پردیس است. طرح پردیس مجازی یکی از پروژه هایی است که دارای ظرفیت خوبی به ویژه برای مناطق کم برخوردار است.

وی در عین حال تصریح کرد: امروز با گسترش شبکه‌های مجازی و اینترنتی دسترسی به محصولات دیداری و شنیداری آسان‌تر شده است. با این نگاه تصمیم گرفتیم برای دسترسی عادلانه به آثار فرهنگ و هنری در مناطق کم برخوردار طرح پردیس مجازی را راه‌اندازی کنیم.

سیدزاده در ادامه با اشاره به روند راه اندازی طرح پروانه گفت: صندوق اعتباری هنر در حال حاضر ٦٧ هنرمند حرفه ای را پوشش می‌دهد و از این تعداد بیش از ٤٠ هزاز نفر تحت پوشش بیمه هستند.

وی تصریح کرد: از طریق این طرح هنرمندان معرفی می‌شوند و آن‌ها در این طرح به معرفی و ارائه نمونه آثار خود و همچنین به تبادل آثار، گفت‌وگو و ایجاد بازار آثار بین خود  می‌پردازند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره طرح پردیس مجازی افزود: این طرح حاصل سفرهای استانی ما است که در این سفرها میزان علاقه‌مندی شهرستان ها نسبت به حوزه‌های فرهنگی و هنری بررسی شد. در بسیاری از شهرستان‌ها میزان علاقه‌مندی به حوزه سینما بالا بود. در این زمینه با چندین موسسه آموزشی جلساتی داشتیم تا برای مناطق کم برخوردار کارگاه های آموزشی داشته باشند.

وی در عین حال تصریح کرد: هر مرکز آموزشی و صاحب کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر هم آموزش و هم محتوای دیجیتال را در این زمینه تسهیل کند ما به آن ها تسهیلات و یارانه پرداخت می‌کنیم زیرا آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است و به عنوان اولین قدم به شمار می آید البته محتوای بومی مورد نیاز آن ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سیدزاده افزود: طرح پروانه نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که در ذیل پروژه عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی قرار می گیرد و با مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته است و برای راه اندازی آن از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده نشده است. تمامی علاقه‌مندان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی می‌توانند از ظرفیت صندوق اعتباری هنر استفاده کرده در این امر مشارکت داشته باشند.

عمومی‌سازی دسترسی‌های فرهنگی بدون شفافیت ممکن نمی‌شود

در ادامه علی اصغر سیدآبادی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم به صورت برنامه محوری کار خود را پیش برد که در برنامه‌های ارائه شده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی به ٩ کلان برنامه اشاره شده است.

وی افزود: در این ٩ کلان برنامه ٤ نقطه تحول داریم که شامل شفافیت و هوشمندسازی، مشارکت و هم‌افزایی و گفت‌وگو، افزایش دسترسی و عمومی‌سازی دسترسی برنامه‌های فرهنگی و هنری در همه مناطق کشور و توسعه و تقویت کسب و کارهای فرهنگی و هنری است.

سیدآبادی گفت: توسعه کسب و کارهای فرهنگی نیازمند بهبود محیط آن است و بدون شفافیت، گفت‌وگو و مشارکت، عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی و تقویت کسب و کارهای فرهنگی و هنری به آن دست نمی‌یابیم. بنابراین این ٤ مرحله به یکدیگر مرتبط هستند.

وی ادامه داد: کاهش مجوزها یکی از اقداماتی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است. گذرهای فرهنگی نیز یکی دیگر از این اقدامات است که با هدف افزایش دسترسی فرهنگی و هنری صورت گرفته است.

سیدآبادی ادامه داد: تبدیل فضاهای موجود شهری به فضاهای فرهنگی و هنری و ایجاد کارگاه های فرهنگی و هنری با هدف توانمندسازی صاحبان کسب وکارهای فرهنگی از دیگر اقدامات است.

تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر هوشمندسازی سازمانی

در ادامه این آیین محمدرضا بهمنی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از برنامه‌های این وزارتخانه هوشمندسازی سازمانی بود. به عنوان مثال طرح ویدئو کنفرانس امکان ارتباطات گسترده مدیران در وزارتخانه و مراکز استانی فراهم می‌کند.

وی افزود: از طریق ویدئو کنفرانس بسیاری از رفت و آمدها به مرکز کاهش می‌یابد و برخی از جلسات به صورت زنده از طریق آن صورت می‌گیرد.

بهمنی گفت: اقدام دیگر این وزارتخانه در حوزه دولت الکترونیک ایجاد پنجره واحد خدمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از طریق آن فردی که درخواست مجوز از این وزارتخانه دارد از طریق سامانه پنجره واحد بدون حضور در وزارتخانه و ارائه اسناد کاغذی خدمت و مجوز مورد نیاز خود را دریافت کند. ایجاد امکان و ورود به سامانه ها در این زمینه در حال فراهم سازی است.

کد N2083547

وبگردی