آفتاب

اظهارات ترامپ علیه ایران و خشم عراقی‌ها | بغداد از واشنگتن توضیح خواست

اظهارات ترامپ علیه ایران و خشم عراقی‌ها |  بغداد از واشنگتن توضیح خواست

اظهارات ترامپ در شبکه سی بی اس علیه ایران، خشم مقامات عراقی را برانگیخته است. رئیس جمهور عراق خواستار توضیح واشنگتن شد. العبادی، پارلمان و حزب الله عراق نیز به آمریکا هشدار دادند.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق در واکنش به اظهارت اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که هدف از حضور نیروهای آمریکایی در عراق آموزش و مشاوره است نه زیر نظر داشتن ایران.
وی افزود: آمریکا درخواستی مبنی بر حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای زیر نظر گرفتن ایران از ما نداشته و اجازه ای برای این کار هم نگرفته است.
صالح در ادامه گفت: منتظریم توضیح که واشنگتن هستیم تا در رابطه با مأموریت نیروهایش در عراق شفاف سازی کند.
رئیس جمهور عراق همچنین گفت که حضور نیروهای آمریکایی در عراق مبنی بر توافق میان دو کشور است.
برهم صالح رئیس جمهور عراق با اشاره به اینکه ترامپ حق ندارد به تجاوز به ایران از طریق خاک عراق فکر کند افزود: پارلمان عراق باید لایحه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کند.
دونالد ترامپ به تازگی گفته است که نیروهای این کشور برای زیر نظر داشتن ایران در عراق می‌مانند، او گفته بود: تمام چیزی که می‌خواهم این است که نظارت کنم. ما یک پایگاه غیر قابل باور و گران قیمت در عراق ساخته‌ایم. این پایگاه به خوبی برای کنترل و نظارت بر نقاط مختلف منطقه پر از مشکل خاورمیانه تعبیه شده است. ایران کشوری شرور است که افراد زیادی را می‌کشد. می‌خواهیم حواس‌مان به ایران باشد، چون ایران مشکل واقعی است. بنابراین در عراق می‌مانیم تا آنها را زیر نظر داشته باشیم.
پیش از این نیز جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق گفت: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که به ایران و یا سوریه حمله کند دست‌هایش را قطع خواهیم کرد.
همچنین عادل عبدالهمهدی رئیس جمهوری عراق راهی واشنگتن می شود، مسؤولان عراقی اعلام کردند که نخست‌وزیر این کشور سفری به واشنگتن خواهد داشت و درباره پرونده‌های بسیار مهم و حساسی مثل حضور نیروهای آمریکایی در عراق صحبت خواهد کرد.
به گزارش شبکه سومریه‌نیوز، برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق در کنفرانس سالانه همایش الرافدین گفت: ما از اظهارات دونالد ترامپ درباره حضور نیروهای این کشور در عراق تعجب می‌کنیم. نیروهای آمریکایی در عراق حق ندارند جز براساس توافق امضا شده میان دو طرف کاری انجام دهند. این نیروها حق ندارند مراقب مسائل زیادی از جمله ایران باشند. ما هرگز اجازه این را نخواهیم داد.
صالح تصریح کرد: نیروهای آمریکایی براساس توافق امضا شده میان دو کشور در عراق هستند و ماموریت‌شان مبارزه با تروریسم است.
وی افزود: عراق نمی‌خواهد طرف یا محور نزاع میان چند کشور باشد. ترامپ از عراق درخواست حضور نظامی برای کنترل ایران را نکرده است. ما منتظر توضیحی از واشنگتن درباره تعداد نیروهای آمریکایی و مأموریت‌شان هستیم. مأموریت ما ارتقای روابط با همسایگانمان از جمله ایران است.
وی همچنین پیش‌بینی کرد که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در محقق کردن برنامه دولتی خود موفق باشد.
صالح گفت: شکست داعش و تشکیل دولت جدید تحولی سرنوشت‌ساز نه فقط برای عراق بلکه برای کل منطقه است.
وی افزود: خطر واقعی درباره بازگشت تروریسم در صورت از بین نبردن ریشه‌های آن وجود دارد. اکنون زمان آن رسیده که کشورهای منطقه در ریشه‌کن کردن تروریسم و فرصت ندادن به تروریست‌ها برای بازگشت مجدد همکاری کنند و این کار راحتی نیست.

العبادی هم با صدور بیانیه ای موضع گرفت
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از السومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین عراق در واکنش به سخنان دونالد ترامپ گفت: ما اظهارت رئیس جمهور آمریکا مبنی بر بقای نیروهای آمریکایی در عراق به منظور زیر نظر داشتن ایران را نمی‌پذیریم و از دولت آمریکا می‌خواهیم که در اینگونه اظهارات تنش‌زا تجدیدنظر کند زیرا منجر به آسیب رساندن به روابط میان بغداد و واشنگتن می‌شود.
دفتر اطلاع رسانی العبادی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سخن گفتن در مورد پایگاه‌های آمریکا برای هدف قرار دادن کشورهای همسایه در تضاد با قانون اساسی عراق و توافقات میان بغداد و واشنگتن است؛ توافقاتی که در تمام مراحل مشارکت آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد داعش باهدف حمایت‌های لوجستیکی، اطلاعاتی و آموزش نظامی و احترام به حاکمیت عراق به امضا رسیده است.
در این بیانیه آمده است: سخن گفتن درباره وجود پایگاه‌های آمریکایی به منظور هدف قرار دادن برخی کشورها، به روابط بغداد با همسایگانش آسیب می‌رساند و روابط میان بغداد و واشنگتن را بحرانی می‌کند. اینگونه اظهارات به حاکمیت و استقلال عراق هم آسیب می‌زند.
نخست وزیر پیشین عراق همچنین از دولت عراق خواسته است تا بر موضع ثابت عراق یعنی "عدم به کاری گیری خاک عراق برای حمله به همسایگان" تاکید کند.
در همین راستا، «حسن کریم الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق تأکید کرد که اظهارات ترامپ، نقض آشکار حاکمیت و قانون اساسی عراق است.
الکعبی با بیان اینکه عراق محلی برای حمله یا تحت نظر قرار دادن هیچ کشوری نیست، تصریح کرد که مسئولان عراقی باید فورا دست به تحرک بزنند و به حضور آمریکا در عراق پایان دهند.
وی تصریح کرد که پارلمان قانونی تصویب خواهد کرد که بر اساس آن، توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا لغو خواهد شد و حضور مستشاران نظامی آمریکا به پایان خواهد رسید.
ائتلاف الفتح: اجازه نمی‌دهیم آمریکا از خاک عراق برای حمله به همسایگان استفاده کند.
در همین ارتباط، «ثامر ذیبان» عضو ائتلاف «الفتح» عراق، استفاده از خاک این کشور برای حمله به کشورهای همسایه را رد کرد.
ذیبان به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که «پارلمان طی روزهای آتی، جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی حضور نظامی آمریکا در کشور برگزار خواهد کرد و درباره پیش‌نویس [طرح] بیرون راندن این نیروها رأی‌گیری خواهد کرد».
وی با بیان اینکه «همه طیفهای سیاسی از جمله ائتلاف الفتح اجازه نخواهد داد که واشنگتن از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه یا جاسوسی از آنان استفاده کند»، تصریح کرد که اظهار نظر ترامپ درباره پایگاه نظامی آمریکا «اعلام رسمی اشغالگری مجدد عراق و نقض حاکمیت عراق است».

خبرآنلاین
خبرگزاری الوکاله
کد N2081674

وبگردی