آفتاب

تلاش برای احیای هنر اقوام ایرانی

تلاش برای احیای هنر اقوام ایرانی

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از رشد کیفی آثار هنری هفتمین دوسالانه هنرهای تجسمی کانون با رویکرد خانواده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی آفرینش در ارزیابی این دوسالانه گفت: آنچه که به عنوان جشنواره‌ها یا به نوعی مهرواره ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است، پیش از اینکه نتیجه یک جشنواره باشد، نتیجه فرآیندهای کاری کانون در طول یک سال و در دوسالانه ها در طول دو سال است. ما در طول سال در مراکز کانون پرورش فکری فعالیت هایی در دست انجام داریم که نتیجه آنها شناخت استعدادها، پرورش ذهن و خلاقیت و معرفی استعدادهای نوجوانان در حوزه های ادبی، فرهنگی و هنری است.

او در ادامه توضیح داد: دوسالانه هایی که امسال برگزار کردیم همسو با برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۹۷ است که در این راستا، راه اندازی انجمن های تخصصی هنری را در برنامه داشته ایم. بر این اساس، در حال حاضر انجمن های قصه گویی، هنرهای نمایشی، سینمایی، عکاسی، هنرهای تجسمی و سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفته و یا در شرف شکل گیری است. همچنین به نوعی سعی کردیم در نتیجه آموزش ها و کارگاه هایی که در مراکز کانون در طول سال انجام می شود، زمینه شناسایی افراد برای عضویت در انجمن ها و قرار گرفتن تحت آموزش های تخصصی فراهم کنیم.

زمردیان خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما در این فعالیت ها، ترویج کار گروهی، تفکر نقادانه و ایجاد بستری برای ارتباط بیشتر نوجوانان و کودکان با حوزه کتاب و کتابخوانی است. به صورت کلی، هدف ما در برگزاری جشنواره ها، مهرواره ها و دوسالانه های کانون، توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی است.

او در مورد رویدادهای مختلف در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: در جشنواره ها، مهرواره ها و دوسالانه های کانون سعی کردیم به دنبال انتخاب نفرات اول، دوم و سوم نباشیم و بیشتر، انتخاب آثار برگزیده مدنظر ما است، چون در کانون، رقابت به معنای رقابت در جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی هنری نیست و هدف مان، شناسایی و پرورش استعدادها است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به اینکه دوسالانه هفتم نسبت به دوره های قبلی این دوسالانه چه میزان رشد داشته است، گفت: حدود ۳ هزار اثر به هفتمین دوسالانه هنرهای تجسمی ارسال شد که آثار با توجه به شعار دوسالانه «تمرین زندگی»، هم به لحاظ کمّی و هم کیفی قابل توجه بودند، اما مهمتر از اینکه با رشد کمّی مواجه بودیم، رشد کیفی آثار قابل توجه بود. اگر به تولیدات هنری که نوجوانان عضو کانون در حوزه نقاشی یا عکاسی داشتند، نگاهی کنید متوجه می شوید که رویکرد این هنرمندان به موضوع خانواده خیلی پر رنگ شده است و تصور و نگاه هنرمندان نوجوان به این موضوع قابل توجه است.

او تاکید کرد: وجه تمایز دوسالانه هفتم نسبت به دوره های گذشته باتوجه به شعار جشنواره امسال که تمرین زندگی بود، نوع نگاه و زاویه دید هنرمندان نوجوان به بحث زندگی بود. در عمده این آثار پررنگ بودن نقش پدر و مادر و فرزند در کنار یکدیگر خودنمایی می کرد که نشان از جایگاه مهم خانواده از نگاه نوجوانان دارد. نگاهی که مهربانانه پدر و مادر و فرزند را در کنار یکدیگر می بیند، نه نگاه پدرسالارانه دارد، نه مادرسالارانه و نه فرزندسالارانه و با هم بودن و در کنار همدیگر بودن را می­خواهد.در این دوره، نگاه بچه ها نسبت به موضوع خانواده و برداشتی که از این موضوع و تعریفی که از آن دارند به شکل قابل توجهی معنا دارد و دیده می شود.

زمردیان همچنین درباره نحوه و معیارهای داوری آثار دوسالانه هنرهای تجسمی گفت: در رشته های مختلف، معیارهای متفاوتی مدنظر داوران قرار گرفت، اما به صورت کلی آنچه که معیار مشترک داوران دوسالانه بود، توجه به موضوع شعار این رویداد یعنی «تمرین زندگی» جزو معیارهای اصلی ما بود. همچنین توجه به حداقل آموزش های ارائه شده در مراکز کانون و خلاقیت و نوآوری در آثار از جمله معیارهای اصلی داوری دوسالانه بود. البته داوران می بایست به این نکته توجه می کردند خالق آثار، هنرمندان نوجوان هستند و از آن زاویه به آثار نگاه می کردند.

او در پاسخ به اینکه آیا در همه رشته های هنری دوسالانه به ویژه هنرهای سنتی و بومی، انتظار دریافت آثار با کیفیت بالا بودید؟ بیان کرد: تعریف کیفیت با نگاه های مختلف، تفاوت می کند؛ در حوزه هنرهای بومی و سنتی چند اتفاق افتاد که مهمترین آنها احیای هنرهایی است که در اقوام مختلف ایرانی وجود داشته و ممکن است که امروز رفته رفته در حال فراموشی باشد. برای مثال بخشی از آثاری که در هنرهای بومی و سنتی به دوسالانه ارسال کردند، مرتبط با المان ها و نمادهایی که فلسفه خودش را در هر فرهنگی دارد مثل عروسک های «بوکه باران» که در نقاط مختلف کشور وجود دارد که مبین فرهنگ خطه ای خاص و هر کدام دارای داستان های ویژه خود است.

زمردیان توضیح داد: در بخش سفالگری؛ آثار قابل توجهی به دبیرخانه ارسال شد که به لحاظ بصری و هنری واقعاً قابل توجه است و به لحاظ زیباشناختی جاذبه های خاص خود و قابلیت عرضه به مخاطب را دارد. در بخش عکاسی؛ شاهد نگاه های خوب بچه ها بودیم، اگر چه شاید به دلیل تفاوتی که در تکنیک ها و ابزار عکاسی وجود داشته است، کیفیت عکس ها به لحاظ فنی تفاوت دارد و زاویه نگاه های خوبی را شاهد هستیم. در بخش نقاشی؛ با توجه به تفاوت سن و تفاوت در نوع پردازش نقاشی، آثاری به دبیرخانه رسید که به لحاظ زیباشناختی و معناشناسی، دارای ویژگی های قابل توجهی است.

او درباره فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای توجه به آموزش های هنری- مهارتی به ویژه در حوزه هنرهای سنتی که در آموزش و پرورش کمتر به آنها توجه می شود، گفت: یکی از فعالیت های کاری ما در مراکز کانون، توجه به فرهنگ بومی هر استان است و زمینه های آموزش و تولیدات فرهنگی هر هنر در کانون پیگیری می شود. بچه ها هم بر مبنای آنچه که در فرهنگ شان وجود دارد و مهارت هایی که از خانواده و محیط جغرافیایی خود کسب کردند، در کانون آن مهارت ها را دنبال می کنند.

زمردیان در پایان خاطرنشان کرد: ما در بخش هایی از کشور، آرشیوهایی از تولیدات فرهنگی خاص یک منطقه مثل عروسک های بومی و سنتی یک منطقه در اختیار داریم که از گذشته بین قومیت ها رواج داشتند که در حال تولید مجدد اینها هستیم. در حوزه صنایع دستی نیز وضعیت به همین منوال است و صنایع دستی متفاوتی داریم که در مراکز متعدد کانون بنا به وضعیت فرهنگی آن منطقه آموزش داده می شود و هم تلاش شده این آموزش ها روزآمد شود تا بچه ها بر اساس سلایق و ارتباط فرهنگی شان، آنها را بازتولید کنند.

۲۴۱۲۴۳

کد N2078719

وبگردی