آفتاب
معاون اجتماعی وزارت بهداشت:

یک هزار و 530 کانون سلامت محله در کشور فعال است

یک هزار و 530 کانون سلامت محله در کشور فعال است

یزد - ایرنا - معاون اجتماعی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: در زمان حاضر یک هزار و 530 کانون محله سلامت در کشور فعال است که این تعداد تا پایان فعالیت دولت دوازدهم به هفت هزار مورد می‌رسد.

به گزارش ایرنا، دکتر سید محمدهادی ایازی شنبه‌ شب در پنجمین مجمع سلامت در محله «اسکان » شهر یزد افزود:کانون سلامت محله و مجمع سلامت از محله تا سطح ملی برای شنیدن صدای مردم و مشارکت همگانی در جمهوری اسلامی ایران شکل‌گرفته است.
وی اظهار داشت: کانون سلامت محله به دنبال افزایش مشارکت مؤثر، کارآمد و پویای مردم در توسعه سلامت خود و خانواده و محلات است و مدیران و سازمان‌های مردم‌نهاد ( سمن‌ها) باید به دنبال آن باشند.
ایازی افزود: تعهد همه نهادها و سازمان‌های محلی با رویکرد شعار سلامت، فراهم کردن امکان انتقال صدای مردم در این زمینه از محله به سطوح بالاتر نیز قابل‌توجه است زیرا با تشکیل کانون و مجمع سلامت صدای مردم منتقل می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سلامت دارای چهار جزء اصلی شامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است یادآور شد: اختلال در سلامت اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.
ایازی با تأکید بر مشارکت مردمی در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: ارتقای سطح سواد سلامت، همکاری‌های بین ‌بخشی و عدالت در سلامت از جمله مفاهیم اجتماعی شدن سلامت است.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران را مشارکت و واگذاری امور به مردم در حوزه‌های مختلف دانست و افزود: مردم در این زمینه نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده اند و بسیاری از مسائل و مشکلات هم رفع شده است.
وی بابیان اینکه مشارکت مردم در کوچک‌ترین واحد تقسیمات کشوری که محله است باید شکل بیشتری پیدا کند، گفت: در این زمینه مدیران حوزه سلامت پیشگام شدند و کانون سلامت با نگاه توانمندسازی و توسعه راه‌اندازی شده و زمینه حضور افراد فراهم شده است.
ایازی خاطرنشان کرد: برای ارتقای سلامت در جامعه باید به سمت اجتماعی شدن که از مهمترین مؤلفه‌ها و اولویت‌های این وزارتخانه است حرکت کرد.
وی ادامه داد: هدف این نیست که کانون‌های سلامت در بحث درمان و مسائل بهداشت درگیر شوند بلکه باید در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی سلامت مشارکت بیشتری داشته باشند.
وی از کانون سلامت محله اسکان یزد به‌عنوان یک نمونه موفق در کشور یادکرد و افزود: بسیاری از استان‌ها با الگو گیری از این کانون ، آن را در منطقه مربوطه اجرا کردند.

** کانون‌های سلامت آغاز اجتماعی شدن و توسعه سلامت
همچنین مشاور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش و پزشکی بابیان اینکه اجتماعی شدن و توسعه سلامت از کانون سلامت محلات آغاز می‌شود گفت: در این کانون‌ها باید همه مشارکت کنند.
دکتر حسین ملک افضلی ادامه داد: نمایندگان مردم در کانون‌های مورد اشاره باید صدای آن‌ها، خواسته‌های مردم باشد و در راستای نیازهای واقعی آن‌ها تلاش کنند.
وی اظهار داشت: این نمایندگان باید ضمن ارتقاء سطح دانش خود، در کنار سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی قرار گیرند تا فعالیت‌ها آن‌ها کامل‌تر و جامع‌تر صورت گیرد.
ملک افضلی بابیان اینکه توانمندسازی و مشارکت کلیدواژه توسعه است، تصریح کرد: توسعه پایدار در سایه توسعه انسانی و سلامت امکان‌پذیر است.
وی افزود: سلامت ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی دارد و انسانی سالم است که از همه ابعاد سلامت برخوردار باشد.
46 کانون سلامت محله در استان یزد فعالیت دارد با توجه به تعداد محله‌ها درمجموع به فعالیت و ایجاد 486 کانون سلامت نیاز داریم.
14 بیمارستان دولتی در یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی یزد و درمجموع 132 مرکز بهداشتی و درمانی شهری در استان فعالیت دارد.
مجموع واحدها بهداشتی و درمانی استان 349 واحد است که شامل 36 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، 49 مرکز خدمات جامع سلامت شهری ، 93 پایگاه سلامت و 171 خانه بهداشت است.
2088/ 2047/
کد N2078132

وبگردی