آفتاب
غلامی:

ما در سیاستگذاری وزارت علوم با نوعی انحراف از مسیر روبرو شدیم

ما در سیاستگذاری وزارت علوم با نوعی انحراف از مسیر روبرو شدیم

وزیر علوم گفت: ما در سیاست گذاری وزارت علوم با نوعی کندی و انحراف از مسیر رو برو شدیم و در نگاه به آینده جایگاه مناسب آموزش عالی را در نظر نگرفتیم.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی در دومین کنفرانس «حکمرانی و سیاستگذاری عمومی» که صبح امروز(شنبه) در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: مباحث تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری بدون حضور نخبگان معنا و مفهومی ندارد.

وی افزود: دانشگاه‌ها احساس می کنند در حکمرانی چندان نقشی ندارند و در دانشگاه ها بیش از آنچه در سیستم های مختلف تربیت نیرو انجام شود، پژوهشگر و کارشناس تربیت شده و در یک بعد رشد زیاد بوده است. شاید دلیل داشتن شاخص علمی تولید بالای پژوهش است.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: ما در سیاست گذاری وزارت علوم با نوعی کندی و انحراف از مسیر رو برو شدیم و در نگاه به آینده جایگاه مناسب آموزش عالی را در نظر نگرفتیم. امروز مراکزی داریم که مجوزهایی را می دهند که محور کسب شغل و سمت است؛ این نازلترین نگاه به آموزش عالی است.

غلامی همچنین بیان کرد: مشارکت در سیاستگذاری و ارائه مسیرهای مبتنی بر علم باید صورت گیرد و اینکه دانش مبنا و حرکت توسعه در حکمرانی باشد بر اساس نگاه و فلسفه سیاستگذاری است.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه آموزش عالی تلاشمان این است در قالب ساماندهی دانشگاه ها آموزش را در چارچوب تربیت نیرو انجام دهند و سفارش تربیت نیرو به دانشگاه ها داده نمی شود.

وزیر علوم تاکید کرد: بخش خوب و مورد تایید حوزه های پژوهشی دانشگاهی ما بر محور تحقیقات اساتید انجام می شود. ما جایگاه جدی برای تحقیقات نداشتیم اما امروز ورود و رویکرد خوبی صورت گرفته است. دانشگاه ها باید درب های خود را به بخش دولتی و خصوصی بگشایند و باید در مقابل، این احساس نیاز به وجود آید، چگونه می توان این احساس نیاز به دانشگاه ها را بیشتر کرد؟

غلامی تصریح کرد: باید عرضه محصولات دانشگاهی را بیشتر کرد. بخش های دولتی و خصوصی به سمت دانشگاه ها می آیند. باید ضرورت توجه به بخش دانشگاهی در حکمرانی و سیاستگذاری با بررسی موانع مورد توجه باشد.

وی همچنین گفت: گسترش بی رویه مراکز آموزشی به اسم دانشگاه ها باید مورد بررسی باشد که جایگاه دانشگاه های ما را از وضعیت فعلی ارتقاء دهد. برخی مراکز کوچک، دانشگاه های بزرگ را زیر سوال بردند که باید در سیاست های کلان به مراکز پژوهشی نقش داد. پژوهش ها باید نیاز محور و برآمده از سیاست های کلی باشد. اینکه نیروهای تربیت شده در کجای سیاست های کلان قرار است بنشیند، موضوعی است که باید بیشتر به آن توجه شود.

وزیر علوم در ادامه سخنانش بیان کرد: در حوزه حکمرانی و سیاستگذاری باید مراکز علمی را درگیر کنیم. اینکه اساتید و افراد علمی متخصص، در جریان حکمرانی و سیاستگذاری هستند جایگزین گروه های علمی و مراکز علمی نمی شود.

غلامی تصریح کرد: توجه به اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی باید محور توسعه قرار بگیرند، مهم است. اینکه چه میزان از توسعه بر دوش مراکز علمی است باید مورد توجه باشد. اگر دانشگاه و پژوهشکده در چرخه سیاستگذاری و حکمرانی قرار بگیرند، ارتباط حوزه های علمی محقق می شود و محققان و دانشگاهیان که مدیران آینده هستند و باید جامعه دانشگاهی خود را برای چنین رویکردی آماده کنند و حکمرانان هم به فضای علمی توجه بیشتری داشته باشند.

کد N2077275

وبگردی