آفتاب

اروپا نقشه سیاست جهان را تغییر داد

اروپا نقشه سیاست جهان را تغییر داد

راه اندازی کانال مالی اروپا برای ایران را حالا برخی کارشناسان تغییر نقشه سیاست در جهان می‌دانند.

پایان سلطه یک جانبه آمریکایی ها بر غرب، با راه اندازی کانال مالی ایران و اروپا معنا یافته است چرا که اروپا نشان داد در پایبندی به قواعد بین المللی بنایی برای دنباله روی از آمریکا را ندارد.
با گذشت سه ماه از آغاز تحریم نفتی و بانکی ایران توسط امریکا، بالاخره ساز و کار مالی اروپا به منظور برخورداری ایران از منافع مالی برجام و تجارت قانونی با کشورهای دیگربه خصوص در زمینه غذا و دارو  راه اندازی شد. این ساز و کار در قالب شرکتی ایجاد شده است که سرمایه اولیه آن ۳ هزار یورو است و هیات نظارتی بر آن اعضایی از کشورهای بریتانیا و فرانسه و آلمان هستند. ولی تمامی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا ایجاد این ساز و کار مالی اروپایی را  مورد حمایت قرار داده اند و وزیر اقتصاد بریتانیا تاکید کرد که در بلند مدت هدف  اصلی این طرح اضافه شدن طرف های دیگر تجاری ایران به سیستم پرداخت مالی است به این معنا که نه تنها این سه کشور اروپایی بلکه کشورهای اروپایی و اسیایی دیگر هم به استفاده از این سازو کار مالی روی خواهند آورد.

سازوکار اروپا
شبکه خبری فرانس ۲۴ در این مورد نوشت: اروپا با اجرای این طرح نشان داد که می تواند مستقل از امریکا تصمیم گیری کند. اروپا می  خواهد از توافقی که برای حصول ان بیش از ده سال زمان صرف شده است حمایت کند و مخالفت های رییس جمهوری امریکا با این طرح برای اروپا اهمیتی ندارد.
واشنگتن پست راه اندازی این ساز و کار مالی را به معنای تقابل عیان سیاستهای اروپا با امریکا دانست و نوشت: رابطه اروپا و امریکا از ابتدای ریاست جمهوری دونالد ترامپ سرد شده است و این سردی در روابط سیاسی  در مساله ایران خود را بیشتر نمایان کرد. اژانس بین  المللی انرژی اتمی ۱۳ بار تایید کرده است که ایران به توافق هسته ای پایبند بوده است ولی امریکا بدون هیچ دلیل منطقی با این توافق مخالفت کرد و از آن خارج شد. اروپا پایبندی ایران به توافق را مهمترین دستاورد ان می دانست و زمانیکه از همراهی با امریکا  نا امید شد، سیاستی مستقل در پیش گرفت.
این نشریه ادامه داد: امریکا بدون حمایت  اروپا نمی تواند در تحریم ایران موفق شود. این تحریم ها زمانی نتیجه مطلوب امریکا را در بر خواهد داشت که با همکاری شرکای اقتصادی و سیاسی  امریکا باشد. ولی هم اکنون این همراهی وجود ندارد.
نیویورک تایمز  در گزارش دیگری در این مورد نوشت: کاهش همکاری های اروپا و امریکا در سالهای اخیر بسیار مشهود بود و  ترامپ هم در دامن زدن به این فرایند تاثیر زیادی داشت.   طرح اروپا برای ایجاد ناتوی اروپایی، سخن از راه اندازی ساز و کار مالی مستقل در اروپا و ادامه تعامل اقتصادی با ایران علیرغم تمایل امریکا از مهمترین نشانه ها است. اروپا دیگر به امریکا و سیاستهایش اعتماد دارد و می خواهد نقشی مستقل از امریکا در بازار داشته باشد.
با وجود اینکه مقامات ایران اعلام کردند برای اجرایی شدن این طرح و نتیجه بخش بودن آن باید گام های دیگری برداشته شود ولی اکثر رسانه های غربی از  راه اندازی instex به عنوان موفقیت  ایران در عرصه تعامل با غرب و پایبندی به توافق هسته ای نام برده اند. موفقیتی که با اضافه شدن کشورهای دیگر به نظام تعاملات مالی اروپا با ایران تکمیل می شود و می تواند از فشار مشکلات مالی و اقتصادی بر ایران بکاهد. /مونا مشهدی رجبی ـ خبرآنلاین


بیشتر بخوانید: کانال INSTEX | کانال ویژه مالی میان اروپا و ایران ثبت رسمی شد + عکس

بیشتر بخوانید: جزئیات طرح اتحادیه اروپا برای تبادلات مالی با ایران
کد N2077182

وبگردی