آفتاب

چاینا دیلی: راه تجارت ایران با اروپا هموار شد

چاینا دیلی: راه تجارت ایران با اروپا هموار شد

پکن- ایرنا- پر شمارگان ترین روزنامه انگلیس زبان چاپ چین نوشت با راه اندازی سیستم مالی جدید ایران و اروپا موسوم به 'اینستکس'، ساز و کار تجارت ایران با اتحادیه اروپا هموار شد.

به گزارش ایرنا روزنامه چاینا دیلی روز جمعه در مطلبی تاکید کرد ایران از طریق این سیستم می تواند فعالیت های مالی و تجاری خود را با کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سربگیرد.
روزنامه، از این سیستم به عنوان ظرفیتی برای توسعه و تقویت همکاری های اقتصادی تهران با اتحادیه اروپا نام برده است که در مرحله نخست بخش های مهم تجارت میان دو طرف از جمله مواد غذایی، دارو و کالاهای پزشکی و کشاورزی را شامل می شود.
چاینا دیلی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران و همچنین هشدارهای این کشور به اروپا نوشته است راه اندازی این سیستم یکی از وعده های اروپا به ایران به عنوان یکی از دستاوردهای برجام بعد از خروج آمریکا از آن بوده است.
این روزنامه با اشاره به بیانیه وزرای خارجه سه کشور اروپایی در مورد این سامانه مالی مشترک نوشته است وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس که E3 نامیده می شوند، اعلام کرده اند 'اینستکس' یا ابزار مبادلۀ تجارت مبادلات برای حمایت از تجارت مشروع اروپا با ایران تاسیس شده است.
چاینا دیلی می نویسد با این حال 'اینستکس' هنوز عملیاتی نشده است اما این سه کشور اروپایی متعهد شده اند در این سامانه مالی بالاترین استانداردهای بین المللی را در رابطه با مبارزه با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم و ​​همچنین تطابق با تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد رعایت کنند.
در ادامه گزارش آمده است راه اندازی این کانال مالی بازتابی از تعهد سه کشور اروپایی و تلاش های مداوم آنها برای حفظ قرارداد هسته ای ایران موسوم به برجام است.
به گزارش ایرنا، هایکو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در کنفرانس خبری مشترک در بخارست پنجشنبه شب پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا راه اندازی رسمی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX را اعلام کردند.
شرکتی که با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر خواهد بود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.
اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یک بیانیه، اجرای این ساز وکار را اعلام کند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه که اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بکار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد.
**آساق**1904**
کد N2076495

وبگردی