آفتاب
ظریف:

جمهوری اسلامی ایران فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی را خنثی کرد

جمهوری اسلامی ایران فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی را خنثی کرد

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی تلاش زیادی علیه ایران کردند و تمام امکانات خود را به کار گرفتند ولی جمهوری اسلامی ایران توانست فشارهای آنان را خنثی کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا ، محمد جواد ظریف برای پاسخ به سوال سه نماینده در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
سومین سوال مربوط به جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب در این باره بود که مجموعه اقدامات دیپلماتیک جهت رفع تهدید بین المللی در منطقه و سطح جهانی که در مراکز رسمی چون شورای عالی امنیت ملی، هیات دولت به ثبت رسیده است را در قالب بسته برای سیاست خارجی اعلام کنید.
ظریف در پاسخ به این سوال گفت: وزارت امور خارجه در نظام جمهوری اسلامی ایران دستگاه مجری سیاست خارجی است، ما تلاش می کنیم که در حوزه تصمیم سازی هم بتوانیم با ارائه تحلیل های درست و اطلاعات دقیق به تصمیم گیرندگان کشور برای تصمیم گیری در سیاست خارجی کشور کمک کنیم.
وی اظهار داشت: وزارت امور خارجه باید دیده بانی دقیق برای کشور باشد و تحولات بین المللی را رصد و آن را ارائه کند.
ظریف ادامه داد: ما خوشحالیم که همیشه با حسن نیت و صداقت همان طوری که رهبر معظم انقلاب با لطف خود تاکید کرده اند به عنوان دیده بان های امین، صادق آخرین تحولات دنیا را به سمع و بصر مقامات عالی کشور برسانیم و بعد از تصمیم گیری ، بتوانیم در اجرای تصمیمات کارآمدترین روش ها را به کار گیریم و با توجه به تهدیدهای جدید برای امنیت جمهوری اسلامی ایران که خصوصا از سوی رژیم قانون شکن و عهدشکن ایالات متحده در حال بروز و ظهور است بهترین سیاست را دنبال کنیم.
وی تاکید کرد: ما امروز در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم باید بپذیریم در این چهل سال ممکن است مشکلاتی داشته باشیم و اشتباهات و کوتاهی هایی کرده باشیم ، اما آن چه که ایران را برجسته کرده این است که ما استقلال خود را حفظ کردیم، توانستیم شرایطی را تعیین کنیم که کسی نتواند برای ایران تصمیم بگیرد و این از بزرگترین و برجستگی های ایران است که زمینه ساز الهام بخشی ایران است.
ظریف افزود: این استقلال در بستر زمانی و مکانی شکل گرفته که در گذشته ایران مجری سیاست های قدرت های سلطه گر بوده است. حتما این استقلال با هزینه و فشارهایی همراه بوده از این رو وظیفه ما این است که فشار این حرکت های تهاجمی جهان سلطه را علیه مردم ایران به حداقل برسانیم.به طور مثال در دو سال گذشته رژیم ترامپ با سیاست های خود به میدان آمده و علیه جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده است.
ظریف اظهار داشت: دستاورد برجام این بود که توانست شش قطع نامه فصل هفتمی شورای امنیت را پایان دهد. در تاریخ شورای امنیت سابقه ندارد که کشوری توانسته باشد بدون خسارات اساسی به این قطع نامه ها پایان دهد.
وزیر امور خارجه گفت: ایران که از ذیل فصل هفت خارج شد هزینه هنگفتی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی بود، آن ها سی و چند سال تلاش کرده بودند که ایران را داخل این چارچوب ببرند ولی ما توانستیم از آن خارج شویم . آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را کردند و تمام امکانات را به کار بستند ، اما ایران توانسته فشارهای آنان را خنثی کند
وی تصریح کرد: کسی نمی تواند فراموش کند که آمریکا قلدر اقتصادی است، دلار آمریکا در محافل اقتصادی بین المللی تاثیرگذار است . در دو سال گذشته ترامپ حداکثر تلاش کرد . البته ما چشم به اروپا نداریم ولی می خواهیم ترامپ را منزوی کنیم و در این موضوع اروپا و روسیه یک قسمت عمده هستند.
وی گفت: تلاش ما در چهار بار باعث ناکامی آمریکا در شورای امنیت شد و انشالله در اجلاس لهستان هم موفق نخواهد شد، همان طور که در اجلاس ریاض موفق نشد.
ظریف اظهار داشت: ما کشوری هستیم که تاثیرگذاریم ، کشوری هستیم که منادی آرامش هستیم. هم خود نیاز به آرامش داریم و هم نیاز به منطقه آرام داریم.
وی گفت: وحدت وانسجام باعث قدرت ملی ماست، می بایست همه در یک سنگر واحد زیر سایه رهنمودهای رهبری کار کنیم.
سیام**9121**1553
کد N2073401

وبگردی