آفتاب
معاون آموزش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

مردم روانشناسی را به رسمیت می شناسند

مردم روانشناسی را به رسمیت می شناسند

تهران - ایرنا - معاون آموزش سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و رئیس کمیسیون نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: وضعیت روان‌شناسی امروز خوب است از این جهت که مردم آن را به رسمیت می شناسند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، محمد ابراهیم مداحی عصر یکشنبه در نشست هم اندیشی «چهل سال خدمات روان‌شناسی در انقلاب اسلامی» افزود: می توان اختلالات را درمان کرد ، سازمان مشخص داریم، بیش از 20 مجله فعال و اوضاع فرهنگ سازی، جریان سازی و نهاد سازی خوب است.
وی دراین نشست که به همت مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی برگزار شد ، افزود: وضعیت روان‌شناسی امروز خوب نیست از این جهت که روان‌شناسان مردم را فراموش کرده‌اند و فقط بیماری ها و مشکلات را می شناسیم.
مداحی تصریح کرد : ما باید نظام طبقه بندی فضیلت ها هم داشته باشیم، باید خوب زندگی کردن را هم به رسمیت بشناسیم و امروزه باید مشاوران هم گرایی داشته باشند. امروز باید از این علم و هنر برای نشاط و هدف دادن به جوان‌ها استفاده کنیم. چرا فارغ التحصیلان ما به جای اینکه مددکار باشند مددجو هستند.
مداحی سه تفکر در روان‌شناسی را این گونه برشمرد: یک عده می گفتند در صورتی می توانیم خدمات بدهیم که زیر یوغ وزارت بهداشت برویم، عده ای دیگر می گفتند ما باید انجمن های خود را تشکیل بدهیم و گروه سوم که ما بودیم، می گفتیم نه زیر یوغ وزارت بهداشت و نه تشکیل انجمن ها بلکه باید سازمان روان شناسی و مشاوره تشکیل شود.
وی ادامه داد: شروع برای تاسیس سازمان به سال 77 بر می گردد اما در سال 82 تصویب شد و شروع به کار کرد. اکنون خانه روان شناسان را در 30 استان کشور داریم، 16 انجمن روانشناسی و یک انجمن مشاوره داریم و بیش از 20 مجله.
رئیس کمیسیون نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام سه مرحله فرهنگ سازی، جریان سازی و نهادسازی را به عنوان اصل معرفی کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی افزایش سطح سواد سلامت روان است که مهم تر بخش در درمان به حساب می آید، جریان سازی این است که مجلس تصویب کند و دولت اجرا و نهادسازی این است که سازمان داشته باشیم. در این 40 سال در حوزه روان شناسی و مشاوره هر سه مرحله اتفاق افتاد.

*رتبه اول در منطقه هستیم
فریبرز درتاج معاون پژوهشی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت : در حوزه روان شناسی و مشاوره در منطقه اول هستیم و این پتانسیل وجود دارد که از منطقه پذیرش بگیریم. در این حوزه کتاب های آکادمیکی نوشته شده و در زمینه نهاد سازی سازمان تشکیل شده است.
وی افزود: مدرکی که سازمان نظام روان شناسی و مشاوره می دهد با حداقلی از دست کاری در کشورهای مختلف معتبر است. تحولاتی که در حوزه استارتاپ ها و کسب و کارهای دانش بنیان رخ داده، شرکت های دانش بنیان در این حوزه می توانند در یک روز در سراسر کشور دانش آموزان را غربالگری کنند.
درتاج درباره همکاری با سایر ارگان ها و نهادها خاطرنشان کرد: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره همایشی ملی با کمک ناجا در برج میلاد برگزار کرد، همایشی ملی برای مدرسه، با وزارت آموزش و پرورش برگزار خواهد کرد و برنامه توانمندسازی اقشار آسیب پذیر با کمیته امداد امام خمینی (ره) را دارد.
**9221**1601**
کد N2072765

وبگردی