آفتاب

خیز خزنده سرطان به سمت سلامت ایرانیان

خیز خزنده سرطان به سمت سلامت ایرانیان

سمنان- ایرنا- جلوگیری از انواع سرطان که در کشور با شیبی ملایم روند افزایشی گرفته، آموزش های خودمراقبتی، اصلاح باورهای نادرست و سبک زندگی و انجام آزمایش های غربالگری با هدف پیشگیری، تشخیص به هنگام و درمان به موقع را می طلبد.

به گزارش ایرنا، سرطان یکی از بیماری های شایع در دنیای امروز است که آمار مرگ و میر ناشی از آن در کشورهای کم درآمد به نسبت کشورهای پیشرفته بیشتر است.
بر اساس آمار، سرطان در ایران و جهان روند افزایشی داشته است به طوری که سال 2014 حدود 14 میلیون فرد مبتلا به سرطان در دنیا شناسایی شدند که این آمار در 15 سال آینده به حدود 25 میلیون نفر می‌ رسد.
هر سال حدود 50 هزار نفر بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در کشور جان خود را از دست می‌دهند و این افراد به جز 90 هزار نفری هستند که سالیانه به سرطان مبتلا می شوند.
بیماری سرطان سومین علت مرگ در کشور و دومین عامل مرگ و میر در استان سمنان است و به گفته کارشناسان شیوع این بیماری با روندی ملایم روند افزایشی دارد.
شایع ترین سرطان در بین مردان ایرانی سرطان معده و در بین زنان سرطان پستان است و شایع ترین سرطان کودکان نیز سرطان خون و سرطان مغز است.
اتخاذ شیوه های صحیح زندگی می تواند از بسیاری از سرطان ها پیشگیری کند چرا که 85 درصد علت این بیماری مربوط به عوامل محیطی و تنها 15 درصد با عوامل ژنتیکی در ارتباط است.
عوامل تغذیه ای و شیوه زندگی، علت های فرهنگی و اقتصادی، ویروسی، فیزیکی و شیمیایی از جمله مهم ترین عامل های خطر آفرین زیست محیطی است.
40 درصد از سرطان ها با حذف علت های خطر، قابل پیشگیری است و در خصوص افراد با زمینه ژنتیکی، غربالگری و روش های تشخیصی زودرس می تواند بسیاری از سرطان ها را در مراحل اولیه تشخیص و درمان کند.
در این حوزه رویکردها نباید به درمان محدود شود بلکه به سمت پیشگیری سوق داده و با سیاست گذاری کارآمد و هدفمندسازی برنامه ها، مقوله پیشگیری و رعایت بهداشت در جامعه را ترویج داد.
یکم تا هفتم بهمن هفته مبارزه با سرطان و آگاهی دهی و آموزش به مردم در این زمینه است.

** گام اول مقابله با سرطان با اصلاح سبک زندگی و خودمراقبتی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: 40 درصد از سرطان ها با حذف عوامل خطر و اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری است.
جعفر جندقی افزود: فرهنگ پیشگیری و اصلاح سبک زندگی برای کاهش سرطان در جامعه ترویج شود.
وی بیان کرد: برخورداری از شیوه زندگی سالم نیازمند یادگیری مهارت خودمراقبتی است و افراد با فراگیری آموزش ها می توانند تصمیم های درستی درباره بیماری خود و اطرافیان اتخاذ کنند.
جندقی با اشاره به اجرای برنامه های ترویج و توسعه طرح خودمراقبتی، تصریح کرد: این طرح سبب افزایش طول عمر، دارابودن جامعه ای سالم تر، کاهش معلولیت ها، مرگ و میر و هزینه های درمان و ارتقاء سطح سلامت جامعه می شود.
وی ابراز داشت: خودمراقبتی به عنوان یکی از شاخه های طرح تحول نظام سلامت، در ارتقاء سواد سلامت مردم نقش مهمی را ایفا می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: رسانه ها نقش موثری در توانمندسازی مردم در خودمراقبتی و ارتقاء سطح سلامت جامعه دارند.
وی خاطرنشان کرد: طرح خودمراقبتی در چهار حیطه فردی، سازمانی، اجتماعی و خودیاری از برنامه های راهبردی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: کاهش هزینه های نظام سلامت، کاهش بار بیماری ها، مدیریت عوامل خطر و رفتارهای مخاطره آمیز و توانمندسازی افراد جامعه از جمله اهداف این طرح است.

** زنگ خطر بیماری سرطان
مدیرعامل موسسه خیریه راه آسمان نیز با اشاره به ابتلای سالانه حداقل 100 هزار نفر به سرطان و فوت 60 هزار نفر در اثر سرطان، گفت: روزانه بیش از 250 نفر به آمار افراد مبتلا به بیماری سرطان در کشور افزوده می شود که زنگ خطر جدی شیوع سرطان است.
احمد صدیقی افزود: مردم به مراقبت از سلامت اهمیت نمی دهند و تنها در زمانی که دچار مشکل شوند به پزشک مراجعه می کنند.
وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از خدمات این موسسه نیکوکاری در استان سمنان مربوط به بیماران سرطانی است، بیان کرد: تشخیص به هنگام سرطان ها حتی از نوع بدخیم در مراحل اولیه به درمان قطعی منجر می شود.
وی ادامه داد: با انجام غربالگری و روش های تشخیص زودرس می توان بسیاری از سرطان ها را در مراحل اولیه تشخیص داد و درمان کرد.
مدیرعامل موسسه نیکوکاران راه آسمان ابراز داشت: پیشگیری، کنترل و مبارزه با شیوع سرطان در استان سمنان و کشور نیازمند سیاستگذاری های کارآمد و عزم ملی است.

** روند افزایشی سرطان
مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: بیماری سرطان با روند ملایمی در ایران در حال افزایش است.
محمد ناصر رهبر افزود: ساز و کارهای مختلفی برای ترویج غربالگری و تشخیص به هنگام وجود دارد که برگزاری برنامه های آموزشی به منظور پیشگیری از سرطان به جامعه یکی از این راهکارها است.
وی با بیان اینکه برنامه های مبارزه با بیماری سرطان در طول سال انجام می شود، تصریح کرد: اوج اقدام ها برای پیشبرد این اهداف در مناسبت هایی مانند هفته ملی مبارزه با سرطان است.
رهبر بیان کرد: استفاده از تراکت، نصب بنر و پوسترهایی با پیام مبارزه با سرطان در مراکز عمومی، دانش و آگاهی گروه های مختلف معرض خطر را ارتقا می دهد.
وی با اشاره به ارائه خدمات طب تسکینی در سطوح مراقبت به بیماران ادامه داد: مشارکت افراد خانواده از جنبه های مهم این مراقبت حمایتی است.
رهبر اظهارداشت: خدمات طب تسکینی برای مبتلایان به سرطان برای ارتقای کیفیت زندگی بیمار و ارائه خدمات مناسب به این افراد در استان سمنان ایجاد شد.

**هزینه ها به سمت پیشگیری برنامه ریزی شود
مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان با اشاره به هزینه های سرسام آور هزینه های درمان بیماری سرطان در کشور، گفت: دیدگاه در حوزه سلامت نباید محدود به درمان شود و در هدفمندسازی هزینه ها، باید به مقوله پیشگیری و رعایت بهداشت بیش از پیش توجه کرد.
رضا ممتحن بیان کرد: هزینه پرداختی بیماران سرطانی در روند بیماری که غیر از بار مالی، آن ها را از لحاظ روحی- روانی تحت فشار قرار می دهد.
وی ادامه داد: خانواده های بیشماری از آلام جسمی و روحی ناشی از ابتلا و مسیر دشوار و طولانی درمان احتمالی بیماری سرطان رنج می برند.
مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان، تغییر سبک زندگی را یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری از سرطان برشمرد و افزود: آموزش های لازم در پیشگیری سرطان باید از سنین پایین به افراد جامعه ارائه شود.
وی تصریح کرد: تحقق این مساله مستلزم تغییر سبک آموزشی در زمینه بیماری ها در نظام آموزش و پرورش کشور است.
ممتحن خاطرنشان کرد: کودکان در مدارس ابتدایی دارای بهترین شرایط برای آموزش پذیری هستند و این قشر باید راه های موثر از جمله طریق سبک زندگی، تغدیه، حرکت و پویایی و خودآزمایی را فراگیرند.
مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان تاکید کرد: به خاطر نقش آن ها در خانواده، گسترش دامنه ابتلا به سرطان در آینده تا حد زیادی تغییر می کند.

** وجود حدود 1600 بیمار سرطانی در سمنان
مدیرعامل انجمن امداد بیماران سرطانی کومش سمنان گفت: طبق آمار سال 1395 حدود یک هزار و 600 بیمار سرطانی در استان وجود دارد که 267 بیمار سرطانی از خدمات این انجمن بهره مند می شوند.
احترام اردستانی تصریح کرد: مدیریت های لازم در راستای پیشگیری از بیماری سرطان انجام شود و در این زمینه جامعه را باید با عوامل خطر و راه های شناسایی آن آشنا کرد.
به گفته وی، برگزاری همایش های فرهنگ سازی برای پیشگیری و مبارزه با سرطان به منظور افزایش آگاهی های عمومی و روشن سازی جامعه ضرورت دارد.

** شکل گیری باورهای نادرست در فقدان آگاهی
مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی سمنان خاطرنشان کرد: شیوه زندگی نامناسب، فعالیت بدنی ناکافی، شرایط محیطی نامطلوب، افزایش مصرف سیگار، الکل و غذاهایی دارای چربی از عوامل بروز سرطان در جامعه است.
وی، به ضرورت اطلاع رسانی در زمینه عوامل خطر سرطان در جامعه تاکید و بیان کرد: فقدان آگهی و رسوخ باورهای نادرست در افراد یکی از مشکل های تشخیص به موقع بیماری سرطان است.
رهبر با اشاره به وجود علائم هشداردهنده بسیاری از سرطان ها، تاکید کرد: آگاهی و شناسایی از علائم خطر و هشداردهنده در شناسایی زودهنگام این بیماری حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه سرطان را بیماری غیرقابل درمان برمی شمارند، گفت: این دیدگاه منفی در زمینه سرطان چرخه بین ترس و اطلاعات اشتباه است که منشا آن، ضعف اطلاع جامعه درباره این بیماری است.
مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی سمنان یادآور شد: ضعف اطلاعات از سرطان، یکی از موانع کنترل و مراقبت از این بیماری به شمار می رود.
رهبر ابرازداشت: رویارویی صریح با سرطان می تواند به پیشرفت و بهبود فعالیت های مرتبط با درمان این بیماری و پیشگیری از آن منجر شود.

** سمن ها سرمایه های حوزه سلامت
مدیرعامل موسسه نیکوکاران راه آسمان با بیان اینکه آحاد مردم باید سفیران سلامت باشند، اظهارداشت: سازمان های مردم نهاد نقش مهمی در افزایش سطح سلامت و تامین زیرساخت های بهداشت و درمان دارند.
صدیقی با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد در پیشبرد اهداف دولت در سلامت جامعه، تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد سرمایه های حوزه سلامت هستند و جلب مشارکت آن ها باید هدفمند باشد.
وی ادامه داد: در کنار تیم های تخصصی می توانند آموزش های فراگیر را به افراد در سطوح مختلف جامعه ارائه دهند.
مدیرعامل موسسه نیکوکاران راه آسمان یادآورشد: ارائه آموزش های شناسایی عوامل خطر و راه های پیشگیری از سرطان در کاهش آمار شیوع به این بیماری موثر است که در این زمینه می توان از ظرفیت سازمان های مردم نهاد استفاده کرد.
به گزارش ایرنا، داشتن زندگی سالم و مطلوب در کنار برنامه های آموزش پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان که از بهترین راهکارها برای مقابله با این بیماری است، نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از سوی نهادهای آگهی بخش عمومی است.
جامعه به ویژه اقشار با سابقه سرطان در خانواده، با ضرورت انجام آزمایش های غربالگری در سن های مختلف آشنا شوند، از بسیاری از سرطان ها می توان پیشگیری و از تحمیل هزینه های مستقیم و غیرمستقیمی که سالانه بالغ بر 150 هزار میلیارد ریال خسارت بر اقتصاد کشور جلوگیری کرد.
داشتن روحیه ای شاد برای هر شخصی ضرورت دارد به ویژه اگر فرد بیمار باشد، ایجاد شور و نشاط اجتماعی با ابزارهای هنری، ورزش های همگانی، تقویت روحیه مذهبی مثبت و ایجاد فضاهای عمومی مطلوب در جامعه باید در نظر گرفته شود.
7408/9891/6103
کد N2072415

وبگردی