آفتاب

وقتی تراوش‌های ذهنی مجسمه می‌شوند

وقتی تراوش‌های ذهنی مجسمه می‌شوند

هنرمند نمایشگاه «هزاران اکنون» درباره آثار خود می‌گوید: تمام این آثار نمودی از دغدغه‌های خود من در زندگی است که به صورت مجسمه‌ ساخته شده‌اند. هنر همیشه جوابی به دغدغه‌های درونی خودم بوده است؛ هر کدام از مجسمه‌هایم را برای حفظ تعادل روحی خود ساخته‌ام.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نمایشگاه «هزاران اکنون» که در گالری شیرین در حال برگزاری است، به گفته خود بابایی‌زاده شامل سه قسمت است. زمانی که قصد بازدید از آثار را داریم باید یک ترتیب خاص را برای دیدن آنها رعایت کنیم. در واقع ابتدا باید از اثر «تنگنای امنیت» شروع کنیم و در پایان به اثر مولتی مدیایِ «نمود» برسیم؛ چراکه هنرمند قصد دارد پیام خود را در نمایشگاه همانند یک داستان دنباله‌دار به مخاطب منتقل کند.

بخش اول نمایشگاه «هزاران اکنون» مربوط به واقعیات است و آثار در این قسمت از استیل ساخته شده‌اند. هنرمند در این باره می‌گوید که استیل ماده‌ای است که نمی‌توان آن را انکار کرد یا نادیده گرفت به همین دلیل ترجیح داده از آن استفاده کند.

زمانی که شروع به بازدید از آثار بخش «واقعیات» می‌کنیم، تلخی و سیاهی برخی آثار توجهمان را به خود جلب می‌کند. بابایی‌زاده در این باره می‌گوید که تلخی این بخش نمادی از سیاهی زندگی حقیقی است.

در ابتدای بخش اول اثر «تنگنای امنیت» را می‌بینیم که با استیل طلایی رنگ ساخته شده و درون آن یک گوی وجود دارد. همان‌گونه که از اسم این اثر برمی‌آید، هنرمند قصد داشته یک فضای تنگ و کوچک اما امن را به تصویر بکشد.

خود بابایی‌زاده در این باره می‌گوید: «این اثر تجلی بخش یک تولد است و همانند رحم مادر ساخته شده.»

[p]

[p]بابایی‌زاده بیان می‌کند که در قسمت سوم هیچ کار هنری وجود ندارد؛ چراکه خود بازدیدکننده باید در این قسمت اثر هنری را خلق کند و رویاپردازی مخاطب اثر هنری این قسمت محسوب می‌شود. در این بخش که با یک پرده از دیگر قسمت‌های نمایشگاه جدا شده یک جعبه جادویی یک متر در یک متر در وسط سالن قرار گرفته که درون آن ۶۰۰۰ تیله رنگی وجود دارد. فضای این قسمت تاریک است و از درون جعبه نور به بیرون می‌تابد. این بار نیز درون جعبه یک نیم‌کره همانند دیگر کارها دیده می‌شود که بازدیدکننده خود را درون آن می‌بیند. دیواره‌های داخلی این مکعب از آینه ساخته شده است. در حقیقت آیینه‌های موازی این بخش باعث بالا رفتن خطای دید مخاطب می‌شوند.

ویدیویی از بخش سوم نمایشگاه «هزاران اکنون»

[video controls='controls' data-source='[{"file": "https://cdn.isna.ir/d/2019/01/22/1/57817957_180p.mp4", "label": "180p"}, {"file": "https://cdn.isna.ir/d/2019/01/22/2/57817957_360p.mp4", "label": "360p"}, {"file": "https://cdn.isna.ir/d/2019/01/22/3/57817957_480p.mp4", "label": "480p"}, {"file": "https://cdn.isna.ir/d/2019/01/22/4/57817957_720p.mp4", "label": "720p", "default": "true"}]' id='video2019023115548' poster=''] [source src='https://cdn.isna.ir/d/2019/01/22/0/57817957.mp4' type='video/mp4']مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

در بخش سوم نمایشگاه، صدای موسیقی که در سراسر فضای گالری به گوش می‌رسد بالاتر است. هنرمند درباره موسیقی خاص این نمایشگاه که مختص به بخش آخر است، بیان می‌کند: « امواجی به نام «مجیک تونز» در این موسیقی وجود دارد که بر روی قسمت‌های مختلف مغز اثرات مثبت یا منفی می‌گذارد. نوع امواج این موسیقی قدرت ذهن فرد را در تصویرسازی و تخیل بالا می‌برد و حتی بعضی از آن امواج در دامنه شنیداری انسان نیستند ولی با این حال تأثیر خود را به صورت خیلی عمیق بر روی مغز می‌گذارند. به همین دلیل دوست داشتم که مخاطب با موسیقی که در این فضا پخش می‌شود، تیله‌های رنگی رنگی و با گویی که مثل گوی فالگیری است و در برابر چشم او قرار می‌گیرد، رویاپردازی خاص خود را که همانند یک اثر هنری است تجسم کند.»

به گزارش ایسنا، نمایشگاه حجم و مجسمه هومن بابایی زاده این روزها در گالری شرین در حال برپایی است و تا تاریخ ۱۰ بهمن ماه نیز ادامه خواهد داشت.

هومن بابایی زاده که دام‌پزشک است از سال ۸۰  فعالیت هنری خود را آغاز کرده و در سال ۸۴ نیز وارد انجمن مجسمه‌سازان ایران شده. نمایشگاه «هزاران اکنون» اولین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است.

انتهای پیام                                                                                                                                  

کد N2070525

وبگردی