آفتاب

ولایتی: طب ایرانی بر اساس منطق توحیدی است

ولایتی: طب ایرانی بر اساس منطق توحیدی است

مشهد - ایرنا - رئیس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: طب سنتی ایرانی بر اساس جهان بینی توحیدی شکل گرفته در حالی که طب جدید غربی بر اساس جهان بینی مادی و نظم تصادفی بنا شده است.

علی اکبر ولایتی روز چهارشنبه در همایشی با عنوان 'طب سنتی ایران و یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته و افق آینده' در مشهد افزود: معنویات در طب سنتی ایرانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته که باعث ماندگاری دانشمندانی همچون شیخ الرئیس ابوعلی سینا شده و کتاب قانون او بر اساس منطق است.
وی با بیان اینکه بنای بسیاری از طب نوین بر پایه طب سنتی و تلاش بزرگان ایرانی بوده است اظهار داشت: بر اساس برخی تصورات ابتدایی برداشت از طب سنتی فقط مصرف گیاهان دارویی است در حالی که علم جراحی امروز مدیون طب ایرانی است.
وی گفت: برای نخستین بار زکریای رازی از الکل و پنبه برای ضد عفونی کردن محل جراحی استفاده کرد.
مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: استفاده از ظرفیت های تایید شده طب سنتی و مکمل در کنار طب رایج می تواند نقش موثری در حوزه سلامت داشته باشد.
دکتر محمد خدادوست افزود: طب سنتی ایرانی با توجه به قدمت چند هزار ساله و ریشه دار بودن در باور و فرهنگ مردم به طور قطع قابلیت پذیرش بیشتری در مقایسه با طب جدید دارد.
وی اظهار داشت: در حوزه طب سنتی مردم باید در مسیر درست هدایت شوند تا آنچه به نفع سلامت جامعه است در اختیارشان قرار گیرد.
وی گفت: رویکرد طب ایرانی رویکرد سلامت محور با تاکید بر پیشگیری از بیماری است و امروزه یکی از معضلات جامعه جهانی در حوزه سلامت، بیماری های غیر واگیر است.
مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مبنای تشخیص و درمان طب ایرانی بر اساس مزاج است، افزود: استفاده از این ظرفیت که مبتنی بر تفاوت های فردی است می تواند نقش موثری در درمان موفق بیماری ها داشته باشد.
در این همایش سامانه ملی 'طبقه بندی بیماریها و اقدامات در طب سنتی' و سند ملی 'طب ایران' رونمایی شد.
همایش 'طب سنتی ایران و یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته و افق آینده' به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا فردا ادامه دارد.
8005 / 6053
کد N2069234

وبگردی