آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

استراتژی عربستان در کاهش خام‌فروشی LPG/تداوم خام‌فروشی ایران

استراتژی عربستان در کاهش خام‌فروشی LPG/تداوم خام‌فروشی ایران

عربستان به عنوان بزرگترین مصرف کننده LPG در خاورمیانه با طراحی ۵ طرح اقدام به ایجاد ارزش افزوده برای گازمایع خود کرده است در حالیکه ایران همچنان به خام‌فروشی در این زمینه ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، گاز مایع یا همان LPG از جمله گازهای ارزشمند از پالایش نفت و گاز است. محصولی که با انتقال آسان نسبت به گاز طبیعی، مشتری های زیادی در دنیا دارد. مصرف LPG در دنیا تنها به عنوان سوخت در کپسول ها و وسائل حمل نقل نیست بلکه به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی برای تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده بیشتر نیز مصرف می شود. از آنجایی که تولید LPG هم از منابع گاز و هم از منابع نفت انجام می شود، کشورهای خاورمیانه همچون ایران، عربستان و قطر تولید کننده این محصول هستند.

عربستان، بزرگترین مصرف‌کننده  LPG در خاورمیانه

عربستان با دارا بودن ۲۰ درصد از کل ذخایر نفتی دنیا و ۴ درصد از منابع گازی دنیا، سومین تولید LPG در دنیا است. این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی با تولید ۲۵ میلیون تن LPG پس از آمریکا و چین رتبه سوم در تولید LPG را کسب کرده است. این در حالی است که میزان مصرف LPG در این کشور نیز حدود ۱۶.۵ میلیون تن است.

بررسی ها نشان می دهد کشور عربستان بالاترین میزان تولید و مصرف LPG را در منطقه خاورمیانه دارد. جدول زیر میزان و سهم کشورهای اصلی منطقه خاورمیانه در مصرف LPG را در سال ۲۰۱۶ میلادی (میلیون تن) را نشان می دهد.

جدول ۱- میزان مصرف LPG در خاورمیانه در سال ۲۰۱۶ میلادی (میلیون تن)

منبع: سایت POTEN /کتاب تاریخ صنعت گاز مایع در جهان و ایران  

عربستان پیشرو در مصرف LPG

همانطور که مشاهده می شود کشور عربستان با ۱۶.۴ میلیون تن بالاترین میزان مصرف LPG را در منطقه خاورمیانه در اختیار دارد که سهم قابل توجهی از این میزان مصرف به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی جهت تولید محصولات پتروشیمی همچون پروپیلن است. همانگونه که از نمودار زیر پیداست، روند مصرف LPG در کشور عربستان  از سال ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۶ میلادی نشان دهنده افزایش مصرف LPG از ۹.۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۱۶.۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ میلادی بوده که این جهش مصرف به دلیل بهره برداری از طرح های PDH (تبدیل پروپان به پروپیلن در حوزه پتروشیمی به عنوان محصولی با ارزش افزوده بیشتر) است. نمودار زیر روند مصرف LPG در کشور عربستان طی ۱۰ سال گذشته را نشان می دهد.

روند مصرف LPG در عربستان طی ۱۰ سال گذشته

                    منبع: سایت POTEN /کتاب تاریخ صنعت گاز مایع در جهان و ایران  

کد N2065499

وبگردی