آفتاب
جام ملت های 2019 آسیا؛

عربستان - قطر؛ نبردی که از خلیج فارس به امارات کشیده شد

عربستان - قطر؛ نبردی که از خلیج فارس به امارات کشیده شد

تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه در آستانه بازی تیم های قطر و عربستان سعودی در مرحله گروهی جام ملت های 2019 آسیا، در گزارشی به بررسی پس زمینه این جدال حساس که با انبوهی از نمادهای سیاسی آمیخته شده، پرداخت.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه در گزارش خود نوشت: 19 ماه خصومت، عداوت و تنش دیپلماتیک مابین عربستان سعودی و قطر در قالب 90 دقیقه فوتبال از سر گرفته خواهد شد؛ جایی که قطر به انزوا کشانده شده در دیداری هیجان انگیز و آمیخته با نمادها و پس زمینه های سیاسی در رقابت های جام ملت های آسیا به مصاف عربستان می رود.
به عبارت دیگر، بازی مرحله گروهی در ورزشگاه زاید اسپورتس سیتی شهر ابوظبی فراتر از زمین بازی طنین انداز خواهد شد چرا که میزبان جام جهانی 2022 یعنی قطر از سوی عربستان سعودی به عنوان نقش اصلی بحران منطقه خلیج فارس، از اواسط سال 2017 مورد تحریم دیپلماتیک قرار گرفته است.
این در حالی است که حتی از بُعد ورزشی هم، این بازی ارزش دیدن دارد از آن جهت که هر 2 تیم در 2 بازی نخست خود در مرحله گروهی، حریفان را گلباران کرده اند؛ موضوعی که بر قرار گرفتن آنها در زمره گزینه های محتمل فتح عنوان قهرمانی صحه می گذارد.
قطر با ورود به امارات متحده عربی به نوعی به قلمرو شیر پا گذاشت؛ کشوری که یکی از متحدان سعودی ها محسوب شده و با وارد آوردن اتهام تامین مالی تروریسم، روابط دیپلماتیک و ترابری خود را با دوحه قطع کرده است؛ اتهاماتی که البته از سوی قطری ها رد شده است.
و این بدان معنا است که قطری ها بدون هوادارانشان در جام ملت ها بازی خواهند کرد؛ در واقع پیروزی شش بر صفر این تیم مقابل کره شمالی را تنها 452 نفر از نزدیک تماشا کردند.
در حالی که قطر تاکنون بیش از مرحله یک چهارم پیشروی نکرده است، سعودی ها یکی از قدرت های سنتی فوتبال در قاره آسیا محسوب شده و سه بار عنوان قهرمانی این تورنمنت را فتح کرده و پنج بار نیز به جام جهانی راه یافته اند.
اما چهره قطر به عنوان یکی از مدعیان تازه وارد و مطابق با استاندارها پذیرفته شده منطقه، فراتر از زمین فوتبال است؛ آنها با کسب امتیاز میزبانی جام جهانی 2022 و همچنین خرید باشگاه های بزرگی همچون پاری سن ژرمن و پذیرفتن اسپانسرینگ پیراهن باشگاهی نظیر بارسلونا، با قدرت در مسیر پیشرفت قدم گذاشته اند.
پروفسور چادویک مدرس دانشگاه سالفورد در این باره می گوید: به زبان ساده، عربستان سعودی قدرت منطقه و قطر چیزی شبیه یک نوپا است و ماهیت تمام تنش ها به این موضوع باز می گردد: عدم تمکین قطر از درخواست سعودی ها برای تطبیق با سایرین.
وی ادامه می دهد: قطر درست شبیه نوجوانی سرکش است که در ابعاد بزرگ تر یعنی خاورمیانه عصیان کرده است.
تاثیرات این سرکشی در جام ملت ها قابل توجه بوده است؛ جایی که می بینیم بازی های این تورنمنت توسط شبکه تلویزیونی بی این اسپورتس که حق امتیاز آن در اختیار قطری ها است، در کشور میزبان این تورنمنت روی آنتن نمی رود.
همچنان که رقابت ها پیگیری می شود، بی این اسپورتس و کنفدارسیون فوتبال آسیا (AFC) از سرقت برنامه های این شبکه توسط شبکه بی اوت کیو واقع در عربستان ابراز گله مندی کرده و بیانیه ای نیز در مورد آن صادر کرده اند.
در سوی مقابل، عربستان با تقلید از قطر اقدام به برگزاری تعدادی از رویدادهای بزرگ و برجسته جهانی کرده که از جمله معتبرترین آنها می توان به سوپرجام ایتالیا مابین یوونتوس و آ. ث میلان اشاره کرد.
این در حالی است ماه گذشته و بدنبال گزارش های گسترده مبنی بر دخالت ریاض در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی منتقد حکومت آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول، «نواک جوکوویچ» و «رافائل نادال» همتای اسپانیایی وی که همواره به عنوان برترین های تنیس جهان به شمار می روند، از حضور در عربستان برای برگزاری یک بازی دوستانه و سودآور اجتناب کردند.
در واقع براساس اظهارات «جیمز ام. دورسی» از اعضای ارشد اندیشکده سنگاپوری راجاراتنام؛ «ورزش برای بسیاری از کشورهای منطقه خلیج فارس یک استراتژی محسوب می شود اما قطری ها از این حیث زیرکانه تر عمل کرده اند.»
این در حالی است که از نگاه چادویک، جام ملت های آسیا «جهان کوچکی» از تنش های منطقه خلیج فارس بوده و وسیله ای است که این کشورها از طریق آن، نبرد را در قالبی دیگر پیگیری می کنند.
وی در این باره می افزاید: در صورتی که شما خود را برزیل خاورمیانه جلوه دهید و استعدادهایی حقیقی و اصیل را هم در اختیار داشته باشید، چهره مثبتی از کشورتان به نمایش می گذارید اما اگر تیم بی کیفیتی باشید، اوضاع برعکس خواهد بود.
ورزشی**3991**9129
کد N2062968

وبگردی