آفتاب

ماهیگیری از آب گل آلود اخبار جعلی

ماهیگیری از آب گل آلود اخبار جعلی

تهران- ایرنا- مدتی است برخی از هنرمندان با انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی و طرح موضوعاتی چون ممنوع‌الکاری تلاش می‌کنند تا با تشویش اذهان و همراهی برخی از مخاطبان ناآگاه از آب گل آلود دروغ‌پردازی و اخبار جعلی ماهی بگیرند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، خلاف آمده عادتی از چندی پیش در بین برخی از هنرمندان موسیقی کشور باب شده است و برخی از آنان هر از چندگاهی با انتشار اخباری معمولا نادرست در فضای مجازی و اعلام خبر ممنوع الکاری، لغو مجوز کنسرت، توقیف کنسرت و غیره موجی از هیجانات کاذب را ایجاد می‌کنند و متاسفانه برخی از رسانه‌ها نیز از روی اعتماد به هنرمندان در انتشار این اخبار کذب، سازندگان این موج تبلیغاتی را یاری می‌کنند.
این موج در بازه زمانی کوتاهی موجب مطرح شدن نام این هنرمندان در بین عموم مردم می شود و حتی به فروش بالای بلیت کنسرت‌ها یا توفیق آلبوم‌های این هنرمندان در بازار موسیقی منجر می‌شود.
«مجید فروغی» مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگوی خود با گروه فرهنگی ایرنا درباره این موضوع گفت: متاسفانه مدتی است که در مواردی اخبار و مطالبی درباره فعالیت‌های بعضی از هنرمندان یا اجراها و گروه‌ها منتشر می‌شود که یا واقعیت ندارد و یا مطالب ناقصی است که بیانگر اصل موضوع نیست، بنابراین ضرورت دارد هنرمندان گرامی و رسانه ها با بررسی دقیق موضوع، مطالب را بیان کنند.
جدای از از اخباری که در صفحه هنرمندان در فضای مجازی منتشر می‌شود، تعداد قابل توجهی از این اخبار نادرست از سوی روابط عمومی برخی از هنرمندان و پروژه‌های هنری در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. از آنجا که اعتماد به اخبار منتشر شده از سوی روابط عمومی ها به مرور زمان بصورت یک اصل بدیهی در فضای تبادل اطلاعات رسانه‌های موسیقی در نظر گرفته می‌شود طبیعی است که بسیاری از همکاران رسانه‌ای نیز بدون کوچکترین شبهه ای در صحت این اطلاعات نسبت به انتشار آن اقدام کنند.
متاسفانه این روند دور از اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در آینده ای نه چندان دور به تخریب اعتمادها منجر شده و دود این آتش بی اعتمادی پیش از هر جا به چشم منابع روابط عمومی هنرمندان خواهد رفت.
جالب اینجاست که این اخبار کذب معمولا در آخرین ساعات اداری روزهای چهارشنبه ( یعنی در اندک زمانی قبل از آغاز تعطیلات آخر هفته رسانه‌ها و نهادهایی که باید صحت این اخبار را تایید کنند) در فضای مجازی منتشر و یا از طریق روابط عمومی در اختیار رسانه ها قرار می‌گیرد.
ادامه ماجرا مشخص است: پس از انتشار اخبار نادرست در زمانی که هیچگونه امکان راستی آزمایی وجود ندارد موج تبلیغات عظیمی در حمایت از هنرمند به اصطلاح مظلوم واقع شده در بین افکار عمومی به‌راه می افتد و این هنرمندان با دقت و تیزبینی خاصی در این مدت کوتاه حداکثر بهره برداری تبلیغاتی را از جریان می برند.
در نهایت، نهادهای مربوط با در نخستین ساعات کاری روز شنبه با انتشار اطلاعیه و یا تکذیبیه‌ای در رسانه ها نسبت به اینگونه اخبار واکنش نشان می‌دهند اما به هر حال جریاناتی که در تولید و انتشار این قبیل اخبار دخیل هستند در بازه زمانی سکوت آخر هفته رسانه‌ها موج عظیمی از مخاطبان را با خود همراه می‌کنند و به قولی از آبی که بدست خود گل آلود کرده‌اند ماهی خود را صید می‌کنند.
در بسیاری از موارد نیز شاهد بوده‌ایم که این دروغ رسانه ای ابزاری می‌شود در دست رسانه‌های بیگانه برای تشویش هرچه بیشتر افکار عمومی و تاختن به چارچوب وهنجارهای تعریف شده در ایران.
در چنین شرایطی نهادهای مدیریتی مرتبط با موضوع صدور و لغو مجوزها باید دست به کار شوند و پیش از اینکه این رفتار غیر اخلاقی موفق شود خود را بصورت یک فرمول ثابت شده برای فشار افکار عمومی به منظور دور زدن موانع قانونی با درج اخبار کذب در فضای مجازی ظاهر شود، راهکارهای انظباطی و تنبیهی با برخورداری از ضمانت اجرایی را برای این دسته از هنرمندان و برخی فعالان عرصه روابط عمومی که نان خود را در تنور جو سازی و تشویش اذهان عمومی یافته اند، تبیین کنند.
«فروغی» درباره چگونگی ساماندهی موضوع به خبرنگار موسیقی ایرنا، گفت: سعی می شود در معاونت امور هنری و بخش های مختلف معاونت در تعامل با هنرمندان و گروه‌های هنری این موضوع سامان مناسبی یابد.
وی ابراز امیدواریی کرد که رسانه‌ها نیز با توجه به نقش موثرشان در حوزه اطلاع رسانی فرایندها و رویدادهای هنری با تامل بیشتری اطلاع رسانی کنند.
فراهنگ**9494** 9053
کد N2059356

وبگردی