آفتاب

حادثه‌ی بمباران زمین فوتبال که سوژه‌ی فیلم شد + فیلم

حادثه‌ی بمباران زمین فوتبال که سوژه‌ی فیلم شد + فیلم

مراسم رونمایی از فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی که به حادثه بمباران زمین فوتبال «چوار» ایلام در زمان جنگ ایران و عراق پرداخته است، برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» با حضور عوامل فیلم و هچنین برخی مسئولین کشوری، استانی، چهره‌های هنری و ورزشی و مردم ایلام جمعه ۲۱ دی‌ماه در سالن خلیج فارس موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.

در این مراسم که محمدرضا حیاتی اجرای آن را برعهده داشت، سجادپور _ تهیه‌کننده فیلم _، فریدون همتی _ استاندار هرمزگان  _ و حسن صیدخانی کارگردان این اثر سخنانی را بیان کردند و سپس فیلم برای مخاطبان حاضر در سالن به نمایش درآمد. 

در پایان هم حضار از مسئولین خواستند که تلاش خود را برای معرفی این اثر در سطح ملی و جهانی به کار گیرند.

از جمله افرادی که در این مراسم حضور داشتند می‌توان به فریدون همتی استاندار هرمزگان، محمدرضا مروارید استاندار سابق ایلام، نوذری معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام، سردار مشایخی مشاور فرهنگی سپاه پاسداران، مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال، علی اصغر جعفری رییس موزه انقلاب و دفاع مقدس، حجت الاسلام ملکی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناصر فریادشیران و محمد نوازی پیشکسوتان فوتبال، مرتضی موسوی زنوز مدیر روابط عمومی باشگاه تراکتورسازی، مصطفی بیگی شهردار سابق ایلام، علی الیاسی داور بین المللی بوکس، زندباف، تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری فاز اول این اثر ، بهمن هاشمی، محمود مقامی، یوسف صیادی و حسن مظلومی اشاره کرد.

همچنین مسئولین حاضر در مراسم با مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال، جلسه‌ای برگزار و از ایشان خواستند فیلم و فاجعه چوار ایلام را در مجامع جهانی فوتبال انعکاس داده و در حد توان این اثر مهم را مورد حمایت قرار دهد.

محمد نوازی، مرتضی موسوی زنوز و ناصر فریادشیران نیز فیلم مذکور را اثری ارزشمند دانستند.

پیشکسوتان عرصه فوتبال، واقعه چوار را فاجعه‌ای دردناک در تاریخ فوتبال دنیا نامیدند و از مسئولین ذیربط درخواست کردند اهتمام ویژه‌ای برای معرفی مظلومیت شهدای جامعه فوتبال به ویژه شهدای چوار داشته باشند.

 فیلم «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی اثری سینمایی درباره مقاومت و پایداری مردم ایلام در دوران جنگ و فاجعه بمباران زمین فوتبال چوار است که به گفته عوامل این فیلم قرار است به زودی در سینماها کشور اکران شود.

 در بهمن ماه ۹۵ نیز این اثر به دلیل مشکلات مالی متوقف شده بود و عوامل فیلم در صدد جذب منابع مالی برای اتمام پروژه‌ بودند به همین دلیل جلسه‌ای در محل آکادمی ملی فوتبال برای پیگیری پروژه فیلم سینمایی چوار برگزار شد.

محمدرضا ساکت مدیر تیم‌های ‌ملی ایران در این جلسه بیان کرده بود که فدراسیون فوتبال در حد توان، تلاش لازم را در زمینه کمک به این پروژه انجام خواهد داد و امیدواریم فیلم سینمایی "چوار" (مستطیل قرمز) به اتمام برسد. در داربی برگشت استقلال و پرسپولیس نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای شهدای چوار داریم و امیدواریم با این فعالیت‌ها و همچنین ساخت این فیلم سینمایی این اتفاق مهم جهانی شود.

در این فیلم بازیگرانی چون محمود مقامی، اندیشه فولادوند، مهدی اسدی، جمشید جهان زاده، علی اوسیوند و شارل کوان فرانسوی ایفای نقش کرده‌اند.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «مستطیل قرمز» درباره آوارگی مردم غرب کشور در دوران دفاع مقدس در منطقه ایلام است. علت انتخاب این نام برای فیلم نیز به دلیل پرداختن به حادثه زمین فوتبال چوار است. ۲۳ بهمن ماه ۱۳۶۵ عده‌ای از جوانان غرب کشورمان در زمین فوتبال چوار برای تقویت روحیه جنگ زدگان در حال بازی فوتبال بودند که هواپیماهای عراقی منطقه را بمباران می کنند. این بازیکنان در زمین فوتبال «چوار» در استان ایلام در حین برگزاری یک مسابقه فوتبال بودند و درحالی‌که هنوز ۳۵ دقیقه از زمان بازی باقی‌مانده بود و همه متمرکز روی یکی از دروازه‌ها منتظر زدن ضربه کرنر بودند، زمین فوتبال چوار زیر آتش جنگنده‌های بعثی، بمباران شد. شهادت ۱۰ فوتبالیست، سه  کودک، یک داور، یک تماشاگر حاصل هجوم ناجوانمردانه دژخیمان صدام بود و اتفاقی تلخ در تاریخ ورزشی کشورمان رقم خورد.

یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، صید محمد زارعی، حسین هزاوه (بازیکنان فوتبال)، حمیدرضا رضایتی (داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل مظفری، سجاد مظفری، محمدجواد مظفری، امجد حیدری (تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند و علی قیطاس، رحمت محمود، الیاس گهرسودی، گل مرادفاضلی، فرمان فولادوند و سلمان کرد (بازیکنان فوتبال) از شهدای این حادثه بودند.

[video controls='controls' data-source='[{"file": "https://cdn.isna.ir/d/2019/01/12/1/57811801_180p.mp4", "label": "180p"}, {"file": "https://cdn.isna.ir/d/2019/01/12/2/57811801_270p.mp4", "label": "270p", "default": "true"}]' id='video201901211322' poster=''] [source src='https://cdn.isna.ir/d/2019/01/12/0/57811801.mp4' type='video/mp4']مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

کد N2058207

وبگردی