آفتاب

اکسیر کنترل سرمازدگی باغ های میوه در اراک ساخته شد

اکسیر کنترل سرمازدگی باغ های میوه در اراک ساخته شد

اراک - ایرنا - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و عضو هیات مدیره شرکت فناور نانو پژوهش استان مرکزی گفت: اکسیر اختصاصی برای کنترل سرمازدگی بهاره در باغ های میوه نخستین بار در شرکت دانش بنیان فناور نانو پژوهش مرکزی ساخته شد.

«حمیدرضا دری» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شرکت دانش بنیان فناور نانو پژوهش مرکزی پس از سال ها تحقیق و بررسی‌های میدانی موفق به ساخت این ترکیب برای کنترل سرمازدگی بهاره در باغ های میوه شده است.
وی ادامه داد: سرمازدگی باغ های میوه در فصل بهار همواره خسارت سنگینی به محصولات وارد می کند و با تغییر دمای ناگهانی در این فصل ریزش گل و کاهش معنی دار در تولید رخ می دهد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: سرمازدگی امسال بیش از یک هزار میلیارد ریال به محصولات بهاره باغی کشور خسارت زده است.
دری گفت: بر این اساس شرکت دانش بنیان فناور نانو پژوهش مرکزی با تولید 2 نوع محصول که به صورت چالکود و محلول پاشی انجام می‌شود توانسته به شکل قابل توجهی خسارت سرمازدگی را کنترل کند.
وی ادامه داد: ترکیبات این اکسیرها قادر است که خسارت سرمازدگی زمستانه را نیز با قدرت کنترل کند.
عضو هیات مدیره شرکت فناور نانو پژوهش مرکزی افزود: این نوع ترکیبات در قالب فناوری نو ساخته شده و قادر است سرمای زمستانه را به دلیل تجمیع شیره گیاهی کنترل کرده و در بهار نیز با تاثیر بر رفتار هورمون‌های داخلی گیاه مانع از ریزش گل و حتی افزایش باروری و تولید محصول می‌شود.
دری گفت: توصیه فنی در این ترکیبات استفاده از چالکود با استفاده از کامپوزیت بیو ارگانیک در فصل پاییز و محلول پاشی با ترکیبات ویژه ریزمغذی قبل از گلدهی است.
مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 62 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79 با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال 94 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.
این مرکز دارای بخش های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح های تحقیقاتی فراهم کرده است.
2 ایستگاه از این ایستگاه ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوانداری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) به صورت استانی فعالیت می کند.
1955/6013/
کد N2056643

وبگردی