آفتاب

ظرفیت دانشگاه ها در بهمن تکمیل می شود

ظرفیت دانشگاه ها در بهمن تکمیل می شود

بوشهر- ایرنا - سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ظرفیت دانشگاه های دولتی و غیردولتی در بهمن ماه برمبنای سوابق تحصیلی و بدون آزمون کنکور تکمیل می شود.

به گزارش ایرنا، عبدالرسول عمادی روز چهارشنبه در آئین تجلیل از برترین های چهارمین جشنواره جوان خوارزمی در بوشهر افزود: مطابق قانون سنجش پذیرش دانشجو در سال پنجم اجرای این برنامه یعنی از سال 97 ، 85 درصد ظرفیت رشته محل های دانشگاهی برمبنای سوابق تحصیلی انجام می شود که آئین نامه اجرایی این قانون در شورای سنجش و پذیرش دانشجو به تصویب رسیده است.
وی بیان کرد: از سال آینده این درصد افزایش می یابد هرچند در زمان حاضر نیز با ظرفیت دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی بیش از 90درصد ظرفیت بدون کنکور وارد دانشگاه ها می شوند.
عمادی یادآورشد: با اجرای این برنامه فضای رقابت منفی ناشی از کنکور در سطح کشور ترمیم می شود البته برای بعضی از رشته محل های خاص که تعداد داوطلبان از ظرفیت موجود خیلی بالاتر است کنکور برگزارمی شود.
وی ادامه داد: همچنین در هر رشته محلی که تعداد داوطلبان برای دانشگاه های دولتی نسبت به ظرفیت کمتر از چهار برابر باشد و در دانشگاه های غیردولتی که تعداد داوطلبان نسبت به ظرفیت هفت برابر باشد پذیرش برمبنای سابقه تحصیلی انجام و کنکور حذف می شود.
عمادی گفت: براساس برنامه ششم توسعه هدف گذاری امسال برای پذیرش هنرجو در رشته های فنی و حرفه ای و کارو دانش 38 درصد است که در سالجاری 37 درصد اجرا و تنها یک درصد از برنامه عقب هستیم.
وی اضافه کرد: یکی از برنامه های وزارت آموزش و پرورش برون سپاری آموزش های فنی و حرفه ای و کارو دانش است براین اساس هنرجویان مهارت های خود را در کارخانه های تولیدی، شرکت ها و موسسه ها فرا می گیرند.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در زمان حاضر در 6 استان کشور دفتر همکاری با شرکت شهرکهای صنعتی دایر شده و تلاش می شود این برنامه تا پایان سال در تمام استانها اجرا شود.
وی اضافه کرد: مهمترین برنامه برای دانش آموزان شاخه نظری کیفیت بخشی آموزش در این شاخه است به نحوی که متقاضیان ورود به دانشگاه ها با کیفیت مطلوبی انجام شود.
عمادی تاکید کرد: مهمترین رویکرد آموزش متوسطه مهارت آموزی دانش آموزان شاخه نظری متوسطه اول و دوم در قالب طرح ایران مهارت است.
وی یادآور شد: در همین راستا سال گذشته طرح ایران مهارت برای 10 درصد مدرسه های هشت استان کشور اجرا و امسال این طرح در سراسر کشور اجرا می شود.
عمادی اضافه کرد: با برون سپارس آموزش ها در شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش تجهیز هنرستان ها با هدف ارتقای کیفیت آموزش انجام می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: در چهارمین جشنواره جوان خوارزمی 43 هزار و 902 دانش آموز این استان در مرحله آموزشگاهی باهم به رقابت پرداختند و از این تعداد 27هزار و 365نفر در مرحله منطقه ای پذیرفته شدند.
ناصر کرمی افزود: از این تعداد 6 هزار و 21 دانش آموز در مرحله استانی و در نهایت 10 نفر به مرحله کشوری راه یافتند.
وی اضافه کرد: ازاین شمار 9 نفر از دانش آموزان اعزامی به جشنواره جوان خوارزمی در 6 رشته موفق به کسب رتبه های اول تا سوم شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: دانش آموزان استان در محور پژوهش، بازارچه و دست سازه رتبه اول، محور ادبیات فارسی رتبه دوم و در محورهای مسابقه های آزمایشگاهی و زبان انگلیسی رتبه سوم را در سطح کشور کسب کردند.
وی تاکید کرد: آموزش، پرورش و تعلیم و تربیت نیازمند کارجهادی است و دراین عرصه حمایت و همکاری همه دستگاه های اجرایی را می طلبد.
کرمی گفت: امروز دانش آموزان از روش تکیه بر محفوظات باید به سمت مهارت آموزی، خلاقیت و پرورش استعدادها هدایت شوند.
وی اضافه کرد: جشنواره جوان خوارزمی راهی برای کشف استعدادها و توانایی های دانش آموزان است که باید با قوت در مدرسه ها برگزار شود.
6047/6045
کد N2055965

وبگردی