آفتاب

ورود «رودیک» به بازار اشتغال و تولید چابهار

ورود «رودیک» به بازار اشتغال و تولید چابهار

چابهار - ایرنا - آغاز برداشت میگو در چهار استخر کشت شده برای نخستین بار در سایت «رودیک» چابهار سبب شده تا در حوزه شیلات روز به روز شاهد افزایش اشتغال و تولید آبزیان دریایی در این شهرستان بندری باشیم.

به گزارش ایرنا، سایت پرورش میگو در رودیک چابهار علاوه بر سایت گواتر، یکی دیگر از مناطق مستعد برای کشت میگو است که توسط «جوهر حیات» بهره بردار کشور کویت و همراهی اداره کل شیلات چابهار به مرحله نهایی کشت و برداشت رسیده است.
این سایت برای نخستین بار در سه ماه گذشته اقدام به فعالیت کرده و هم اینک میگو در آن برداشت شده است.
میگوی تولید شده از سایت رودیک موفقیت دیگری بود که زمین های رها شده و بی حاصل تبدیل به منطقه ای زرخیز شده است.
برداشت میگو در این فصل از سال که اکثر نقاط کشور در سرما، برف و کولاک به سر می برند از لحاظ اقتصادی و اشتغال بسیار حائز ارزش است و بار دیگر به اقتصادی بودن حضور سرمایه گذاران در سواحل مکران کمک می کند تا سود آوری بیشتری از فعالیت خود داشته باشند.
جابهار به دلیل داشتن موقعیت آب و هوایی و جغرافیایی مناسب، ظرفیت پرورش و برداشت میگو چند دوره در یک سال را دارد که با پیگیری و تلاش اداره کل شیلات و همکاری و حمایت دستگاه های مرتبط امروز شاهد تولید در دوره دوم و سوم در چابهار پس از سالها توقف هستیم.
در مجموع 20 سایت پرورش میگو به مساحت 42 هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی شده است و با اقدامات لازم و فعال کردن همه آنها حداقل 100 هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح در رودیک از سال 1385 با مشارکت 80 درصد بخش خصوصی و 20 درصد دولتی آغاز شده و در دو فاز شرقی (1250 هکتار) و غربی (250 هکتار) طراحی و توسط سرمایه گذار کویتی در حال انجام است.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: امسال فاز نخست طرح با مساحت مفید 114 هکتار و 52 استخر توسط بخش خصوصی اجرا شده و بصورت پایلوت چهار استخر آبگیری و برای استفاده در کراپ دوم و سوم با ریختن حدود 150 هزار قطعه لارو در هر هکتار ذخیره سازی شدند.
وی بیان کرد: در فاز نخست این طرح 200 نفر بصورت مستقیم و 400 نفر غیر مستقیم مشغول بکار می شوند.
وی ادامه داد: برداشت میگو ها با میانگین وزنی 10 تا 12 گرم در این سایت انجام شده که پیش بینی می شود از هر استخر حدود 2 تا سه تن میگو برداشت شود.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان تصریح کرد: با توجه به اینکه این تولید برای نخستین بار از این مجتمع استارت خورده و بصورت آزمایشی در این فصل از سال زیر کشت رفته، قطعاً نواقصی برای تولید وجود دارد که با ارائه نظرات کارشناسی و فنی، در سال آتی مرتفع و امیدواریم که شاهد فعالیت کامل فاز نخست و آغاز به کار و توسعه فاز دوم طرح نیز باشیم.
میرمرادزهی خاطر نشان کرد: میگوی تولید شده از گونه وانامی به دلیل ظاهر شیشه ای و کیفیتی که دارد از بازار پسندی مناسبی برخوردار است.
منطقه رودیک در حدود 80 کیلومتری شرق چابهار و در مسیر بندر گواتر واقع شده است.
3043 **6081
کد N2048320

وبگردی