آفتاب

مافیای کنکور در آستانه شکست

مافیای کنکور در آستانه شکست

تهران- ایرنا- وزارت آموزش و پرورش و در راس آن وزیر با همراهی معاونان خود همچنان استوار ایستاده اند تا با اجرای برنامه های مختلف سد محکمی در برابر مافیای کنکور بسازند و این غول هفت سر را شکست دهند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، سید محمد بطحایی بارها اعلام کرده است که به هیچ وجه اجازه جولان مافیای کنکور و موسسات کتاب های کمک درسی و آموزشگاه ها را در مدارس به ویژه در دوره ابتدایی نخواهد داد و البته این ادعا را در عمل هم ثابت کرده است.
آموزش و پرورش در نخستین گام برای حذف تدریجی مافیای کنکور اقدام به توقف فعالیت آموزشگاه های آزاد و زبان های خارجی در مدارس کرد، هر چند این موسسات مجوز خود را از وزارت آموزش و پرورش دریافت می کنند اما مسئولان نظام آموزشی بر این عقیده هستند که نباید پای آموزشگاه ها به مدارس آن هم در دوره ابتدایی باز شده و به فعالیت های آموزشی و پرورشی لطمه وارد کند.
به همین خاطر با اعلام وزارت آموزش و پرورش، هر گونه فعالیت موسسات خصوصی اعم از برگزاری کلاس های آموزش زبان های خارجی، تست زنی و توزیع و تبلیغ کتاب های کمک درسی در مدارس دوره ابتدایی متوقف شد.
وزارتخانه در اتخاذ این تصمیم به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بخشنامه ابلاغی مرکز ارزیابی و نظارت بر عملکرد وزارت آموزش و پرورش به استان ها استناد کرد که در آن عنوان شده بود برگزاری هر گونه آزمون پیشرفت تحصیلی و تستی و کتاب های کمک آموزشی با انواع مختلف در مدارس ممنوع است.
دستگاه تعلیم و تربیت در ادامه کاهش نفوذ مافیای کنکور در مدارس ، میزان تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور را دنبال و با استناد به قانون تصویب شده سنجش و پذیرش دانشجو در سال 92، مبنی بر اینکه حذف کنکور ملاک است، تلاش کرد تا سهم سوابق تحصیلی را افزایش دهد.
وزیر آموزش و پرورش نیز بارها با تاکید بر اینکه این وزارتخانه 100 درصد موافق کاهش چشمگیر سهم کنکور و نه حذف کامل آن در ورود داوطلبان به دانشگاه است، در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص آماده نبودن زیرساخت های این وزارتخانه برای برگزاری امتحانات نهایی که در سوابق تحصیلی اثر گذار است، تاکید کرد: اشکالات و اختلالاتی که پیشتر در زمینه کیفیت امتحانات نهایی وجود داشت در سال تحصیلی جاری برطرف شده و امروز با جرات می گویم وزارت آموزش و پرورش یکی از مطمئن ترین ساختارهای لازم برای برگزاری امتحانات معلم ساخته را در اختیار دارد به طوری که کمتر سازمانی در کشور سراغ دارم که این تجربه و تجهیزات را از آن خود کرده باشد.
وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که سه شیوه پذیرش داوطلبان در دانشگاه در نظر گرفته شده که در هر سه شیوه، سوابق تحصیلی ملاک است. یک شیوه، ورود به دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی مطلق است و پیش بینی شده 85 تا 90 درصد ظرفیت دانشگاه ها بر مبنای این درصد باشد. شیوه دوم بر مبنای سوابق تحصیلی به علاوه نمرات آزمون و عمومی کنکور و شیوه سوم بر اساس سوابق تحصیلی، نمرات عمومی و اختصاصی کنکور تعیین شده است.
اما قبل از مهرماه و همزمان با هفته دولت امسال بود که در سومین گام معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از حذف مشق شب و جایگزینی تکالیف مهارت محور برای دانش آموزان پایه های اول تا سوم ابتدایی و در کلاس های با تراکم 16 تا 25 دانش آموز خبر داد.
رضوان حکیم زاده در توضیح این تصمیم گفت: تکالیف مهارت محور در راستای کمک به افزایش کیفیت دوره ابتدایی در سند برنامه درسی ملی مهارت آموز پیش بینی شده است و بر اساس سند تحول بنیادین مهارت‌های زندگی دارای نکات بسیار مهمی است که اگر در گذشته به آنها توجه می شد مشکلات امروز را نداشتیم، افزایش طلاق، ندانستن حل مساله و کنار آمدن با افراد متفاوت و همزیستی مسالمت آمیز از جمله آموزش هایی است که جزو حوزه های مغفول برنامه درسی محسوب می‌شود که باید به طور جدی به آن توجه شود.
وی ادامه داد: دانش‌آموزان باید ساعت های یادگیری خارج مدرسه را به جای رونویسی، قصه و کتاب بخوانند، و به جای تکرار دانش و مسائل درسی در کنار خانواده خرید کنند و مدیریت منابع، حساب و کتاب یاد بگیرند زیرا چه بسا اگر دانش‌آموزان فرمول‌های شیمی و فیزیک را ندانند اتفاقی نمی افتد اما باید بدانند چطور آگاهانه صحبت کنند، مشارکت فعال داشته باشند و هیجاناتشان را کنترل کنند. سواد رسانه ای و تفکر انتقادی داشته باشند.
در این رابطه چارچوبی تهیه شده که در برگیرنده مهارت های مورد نظر در سند برنامه درسی ملی همچون انضباط اجتماعی، مسئولیت پذیری، حفظ محیط زیست، آموزش شهروندی، استفاده درست از منابع است و معلمان می توانند متناسب با این مهارت ها همراه با خلاقیت های خود برنامه ها را دنبال کنند.
قاطعیت وزیر آموزش و پرورش در اجرای این تصمیم تا بدانجا بود که در حکمی رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی را به عنوان مسئول نظارت بر استفاده نکردن از کتب غیردرسی و کمک آموزشی و عدم برگزاری آزمون‌های غیرضروری در دوره ابتدایی منصوب کرد تا ثابت کند جلوی هر گونه اهمال کاری را خواهد گرفت.
البته دستگاه تعلیم و تربیت در کنار مافیای کنکور و فعالیت موسسات مختلف با چالش دیگری هم روبرو بود و آن اینکه برخی خانواده ها که هنوز روش سنتی نمره دهی را قبول دارند با بهره گیری از تبلیغات صدا و سیما به دنبال کتاب های کمک آموزشی و برگزاری آزمون های مختلف از همان دوره های اول تحصیل فرزندانشان هستند.
برای این تغییر نگرش وزیر آموزش و پرورش بار دیگر دست به کار شد و در نامه ای به علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما از او خواست تا به‌ منظور ساماندهی تبلیغات موسسات و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مطابق ماده 7 مصوبه 483 شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن رعایت ضوابط و مقررات، از پخش آگهی‌های مراکز و موسسات آموزشی بدون معرفی‌نامه و تاییدیه وزارت آموزش‌ و پرورش خودداری شود.
طبق ماده 7 مصوبه ای که وزیر به آن استناد کرده است : 'صدا و سیما، مطبوعات و جراید کثیرالانتشار کشور فقط در صورت تایید رسمی و معرفی هر یک از وزارتخانه های ذی ربط برای فرم های ویژه مجاز به تبلیغ و انتشار آگهی تبلیغاتی بوده و موسس یا موسسان ملزم به اخذ مجوز لازم از وزارتخانه مربوط هستند.'
همچنین در ماده 3 این مصوبه آمده است که 'صدور مجوز فعالیت های آموزشی آزاد در قالب برگزاری کلاس های تجدیدی، تک درس، تقویتی و کنکور، برگزاری آزمون، کنکور مکاتبه ای و آموزش زبان های خارجی بر اساس سرفصل دروس مصوب وزارت آموزش و پرورش از سطح مبتدی تا قبل از دانشگاه به صورت حضوری و غیرحضوری تحت عنوان آموزشگاه های علمی آزاد و نظارت بر آنها از وظایف و اختیارات وزارت آموزش و پرورش است.'
بطحایی در ادامه فعالیت ها و برنامه های خود، دستورالعمل جدید برای تعیین تکلیف کتاب‌های کمک آموزشی و آزمون‌های آزمایشی ابلاغ کرد که بر اساس آن برای موسسات آموزشی که از قبل مجوز گرفتند، مشخص شده است که چه الزاماتی را باید رعایت کنند تا بتوانند به کارشان در حوزه مدرسه ادامه دهند؛ در غیر این صورت از فعالیت‌شان در حوزه مدرسه جلوگیری می‌شود.
وزارت آموزش و پرورش در ادامه تلاش های خود برای حذف مافیای کنکور و کمرنگ کردن نقش موسسات آموزشی در نظام آموزشی، بررسی و تجلیل از کتاب های کمک آموزشی دوره ابتدایی را در شانزدهمین جشنواره کتاب های آموزشی رشد که 12 آذرماه برگزار شد، کنار گذاشت.
دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب های آموزشی رشد اعلام کرد که بررسی کتاب های کمک درسی برای دوره ابتدایی در جشنواره رشد متوقف شده است و این رویداد صرفا تمامی موضوعات آموزشی مناسب اعم از داستان، شعر، علمی و فرهنگ نامه را برای دانش آموزان بررسی می کند و کارش بررسی کتاب های کمک درسی نیست.
محمد ناصری اظهار داشت: از آنجا که کتاب های کمک درسی در آموزش و تربیت و شور و نشاط دانش آموزان اختلال ایجاد می کند از سال گذشته مسئولان وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفتند این نوع کتاب ها را در مدارس ابتدایی ممنوع اعلام کنند و ما نیز از این قانون تبعیت کردیم.
مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی بیان داشت: پیش از این کتاب های کمک درسی برای دوره ابتدایی نیز در قالب این جشنواره مورد بررسی قرار می گرفت اما هدف اصلی جشنواره معرفی کتاب ها و منابع آموزشی در تمامی موضوعات است و ممکن است از 20 کتاب منتخبی که فهرست آن در پایان کتاب های درسی ذکر می شود تنها 2 مورد آن کمک درسی باشد.
ناصری تصریح کرد: اما در دوره متوسطه اول و دوم نیز سیاست آموزش و پرورش بر این است که کتاب های کمک درسی استاندارد را به دانش آموزان و خانواده ها معرفی کند البته تاکید می شود که هیچ گونه اجباری برای خرید این کتاب ها نیست.
البته با اعلام این تصمیمات و اجرای آن از جمله حذف مشق شب و جایگزینی تکالیف مهارت محور از سوی متولیان نظام آموزشی، برخی مافیای کنکور و ناشران کتاب های کمک آموزشی نیز ساکت ننشستند و در دیدار با علما و مراجع قم اینگونه وانمود کردند که با اقدام وزارت آموزش و پرورش و حذف مشق، به فرآیند تعلیم و تربیت لطمه وارد می شود.
این موسسات تست، کنکور و کمک آموزشی که در سال های اخیر، با بمباران بی وقفه تبلیغاتی در صدا و سیما و حتی ساخت برنامه های مشترک با برخی تهیه کنندگان این سازمان، هزینه های میلیاردی پرداخت کرده و سودهای نجومی برده اند، سعی داشتند که با جنجال آفرینی از این آب گل آلود ماهی بگیرند که البته موفق نشدند.
البته در این میان بودند موسسات آموزشی که همراهی خود را با سیاست های آموزش و پرورش و در راستای اجرای سند تحول بنیادین در خصوص حذف مقایسه و رتبه بندی دانش آموزان در آزمون های دوره ابتدایی اعلام کردند.
در این رابطه اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد که با توجه به مصوبه 951شورای عالی آموزش و پرورش و رویکردهای جدید وزیر آموزش و پرورش برای ایجاد محیطی شاد و بدون استرس در مدارس و بالابردن لذت یادگیری، موسسه های آموزشی آمادگی خود را برای همسویی با سیاست های وزارت آموزش و پرورش به منظور توانمندسازی معلمان در استفاده از ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی – توصیفی و توسعه مهارت های همه جانبه دانش آموزان، با حذف آزمون و ورود کتب کمک آموزشی به مدارس دوره ابتدایی و زمینه ارتقای توانمندی دانش آموزان در تمامی ساحت های تربیتی و پشتیبانی مناسب از فعالیت های آموزش و پرورش اعلام کرده اند.
اما در تازه ترین تصمیمات، وزیر آموزش و پرورش، سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش را به بازنگری در نحوه تعامل، صدور مجوز و هماهنگ شدن سیاست ها با رویکردهای جدید این وزارتخانه موظف کرد.
سید محمد بطحایی ضمن ابلاغ وظایفی به واحدهای ستادی درباره تبلیغات و انتشار کتاب های کمک درسی، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه مقرر کرده تا در نشستی مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع صدور مجوز چاپ و انتشار کتب کمک درسی و ضرورت جلوگیری از تبعات و انحرافات تربیتی بررسی شود.
اما در آخرین اقدامات برای ایستادن تمام قد وزارت آموزش و پرورش در برابر مافیای کنکور، بحطحایی در صفحه شخصی خود از ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب برای ایجاد نشاط و اضطراب زدایی از دانش آموزان خبر داد.
وی در این مطلب نوشت: چندی پیش نامه‌ای را به محضر رهبر معظم انقلاب درخصوص تبلیغات پرتعداد و ناسالم برخی موسسات در رسانه‌ها نوشتم که مورد لطف و نظر مساعد ایشان قرار گرفت و دستورات موثری در این خصوص صادر کردند.
وی ادامه داد : از وزارت ارشاد و برادرم جناب دکتر صالحی خواسته‌ام تا صدور مجوز برای کتب کمک درسی را منوط به تایید کارشناسان آموزش و پرورش کند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه این توئیت آورده است : به برادر عزیزم مهندس رحمانی وزیر محترم صمت هم اعلام کردم که از نظر وزارت آموزش و پرورش تخصیص ارز دولتی و حمایتی برای کاغذ کتب کمک درسی هیچ توجیهی ندارد و ارز مربوط صرف تامین سایر اقلام شود.
بطحایی همچنین تصریح کرده است:در نامه‌ای به برادر عزیزم دکتر علی‌عسکری با استناد به نص صریح قانون خواسته‌ام هرگونه تبلیغات در این زمینه با مجوز وزارت آموزش و پرورش انجام پذیرد.
علمی *1883 *1440
کد N2045601

وبگردی