آفتاب

وقتی تلویزیون سود را به جای آموزش هدف می‌گیرد

وقتی تلویزیون سود را به جای آموزش هدف می‌گیرد

مهر نوشت: یک منتقد تلویزیون با اشاره به افراط در برنامه های کنکوری بیان کرد که این برنامه ها با اهداف آموزشی صداوسیما در تناقض هستند.

رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون درباره برنامه های کنکوری شبکه های مختلف سیما به چند تناقض اشاره کرد و گفت: محور تبلیغات این برنامه های کنکوری بر آموزش استوار است درحالی که خود این برنامه ها بر مبنای اصول آموزشی پایه ریزی نشده و از این اصول بهره نگرفته است.

او با اشاره به تبلیغ بیش از حد کلاس ها و موسسات کنکوری در تلوزیون بیان کرد: در نظریه های علوم ارتباطات گفته می شود وقتی پیامی بیش از حد ترویج شود، مخاطب را اشباع می کند و در آموزش هم اگر مفهومی را بیش از حد تکرار کنید آن مفهوم از معنا تهی می شود.  

این منتقد اضافه کرد: علاوه بر اینها تکرار و افراط بیش از حد برنامه های کنکوری مخاطب را با استرس مواجه می کند و حتی شعارهای سیستم آموزشی را هم زیر سوال می برد. به این ترتیب که همیشه در سیستم آموزشی با شعار علم بهتر است یا ثروت روی علم تاکید می شود در حالی که با این حجم از تبلیغات کنکور انگار تلویزیون بیشتر دنبال کسب سود است و تبلیغ کتاب ها و موسسات کنکوری دکان جدیدی برای تجارت است.

او با طرح نکته ای دیگر عنوان کرد: در کنکور و آموزش ما با داوطلب سر و کار داریم ولی پرداختن بیش از حد به برنامه های کنکوری گویی مخاطب را به مشتری تبدیل کرده است و نوعی ویزیتوری آموزشی ایجاد شده است. همچنین اکنون می توان با فعالیت موسسات مختلف به نوعی رقابت، میان آنها پی برد که هر یک برای جذب بیشتر مشتری و فروش کتاب هایشان تلاش می کنند و این کار باعث می شود داوطلبان هم گیج شوند.

این منتقد اظهار کرد: تبلیغ بیش از اندازه این کتاب ها و موسسات و کلاس های کنکوری و تست زنی، خود سیستم آموزشی را هم زیر سوال می برد گویی کتاب های درسی به اندازه کافی پاسخگوی نیاز دانش آموز نیست و نقصی دارد که مخاطب باید سراغ این کلاس ها برود.

صائمی اضافه کرد: با این حال این حجم از تبلیغات به گونه ای است که مخاطب عادی هم متوجه می شود که اینها دستاویزی برای کسب درآمدهای کلان در صداوسیما شده است و اگر ما می گوییم صداوسیما یک دستگاه آموزشی است نباید با تجارت، اهداف آموزشی صداوسیما نقض شود.

او با اشاره به صدور بخشنامه ای مبنی برای نصف شدن این تبلیغات در شبکه ها عنوان کرد: این اتفاق بسیار خوبی است که رخ داد چرا که صداوسیما با این حجم از برنامه های کنکوری، خود را گرفتار تناقض های چندگانه می کند به طور مثال مخاطب در برنامه های تولیدی و گفتگو محور در جریان بحث هایی درباره دانشجویان بیکار، خروجی دانشگاه ها و ... قرار می گیرد و از طرفی دیگر این حجم از برنامه های تبلیغی برای کنکور را می بیند.

این منتقد در پایان گفت: سوال دیگری هم این میان پیش می آید که چرا تلویزیون که حجم زیادی از کتاب های موسسات آموزشی را تبلیغ می کند، کتاب های دیگر را تبلیغ نمی کند و این هم نشانه دیگری است بر اینکه ثابت کند تلویزیون فقط به کسب تجارت با درآمد این نوع از تبلیغات فکر می کند.

۲۴۱۲۴۳

کد N2044777

وبگردی