آفتاب
سورنا ستاری:

بودجه پژوهش صرف حقوق می شود/ آرزوی دانشجویان را نابود کردیم

بودجه پژوهش صرف حقوق می شود/ آرزوی دانشجویان را نابود کردیم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: با اقتصاد نفتی، بیش از ۹۰ درصد بودجه پژوهش کشور هزینه حقوق و دستمزد می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سورنا ستاری صبح امروز در همایش معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد با تسلیت رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: ما در گذشته برخی جاها را اشتباهی پیچیدیم چرا که ساختار کلی اقتصاد کشور و محیط کسب و کار آلوده به پول نفت است.

وی افزود: در این محیط کارآفرینان نمی توانند فعالیت کنند و ما نیازمند فرهنگ عمومی هستیم که این نگاه اقتصاد نفتی را تغییر دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: طی ۵ سال گذشته سعی کردیم در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محیطی را برای فعالیت شرکت های دانش بنیان ایجاد کنیم و اکنون شرکت های دانش بنیان در بورس حضور دارند و چند هزار میلیارد تومان ارزشگذاری می شوند.

ستاری خاطرنشان کرد: طی دو ماه آینده حدود ۳ کارخانه نوآوری با همکاری بخش خصوصی در کشور راه اندازی خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه ۷۵ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور به آموزش تعلق می گیرد، گفت: این در حالی است که پول جزئی برای پژوهش در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه با فعالیت های دولتی نمی توان مشکلات صنعت و جامعه را حل کرد، گفت: برای حل مشکلات صنعت، اقدام به راه اندازی پژوهشگاه ها و جذب هیئت علمی در این مراکز کردیم اما اکنون بیش از ۹۰ درصد بودجه پژوهش کشور صرف حقوق و دستمزد می شود.

ستاری با اشاره به اینکه در کشور نیازمند اکوسیستم جدید برای فعالیت های نوآوری، کارآفرینی و استارت آپی هستیم، گفت: داریم دانشجویان را نابود می کنیم چرا که آمال و آرزوی آنها استخدام است و دانشگاهی که آلوده به نفت باشد، اینچنین خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: در پژوهشی که هزینه های بخش خصوصی وارد نشود، آن پژوهش محکوم به فنا است و بارها دیده ایم که در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، آزمایشگاه های شیکی می سازیم اما سالی یک بار هم از دستگاه های این مراکز استفاده نمی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم محیطی را ایجاد کنیم، قادر خواهیم بود از دانش آموختگان، دانشجویان و نخبگان کشور استفاده کنیم که در این راستا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کردیم و حدود ۱۱۰۰ نفر از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور را به ایران بازگرداندیم و اکنون این افراد در فعالیت های مختلف علمی و فناوری فعال هستند.

ستاری با بیان اینکه باید درصد قابل توجهی از درآمدهای دانشگاه آزاد از طریق فروش تکنولوژی تامین شود، گفت: حرکت جدیدی در دانشگاه آزاد شروع شده و من می دانم که شکستن سنت های قبلی بسیار سخت است و در اقتصاد نیز ما خیلی کتک خوردیم که به اینجا رسیدیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه در جامعه حل شود و بخشی از مبلمان شهری باشد، آن زمان به موفقیت رسیده ایم.

وی تاکید کرد: هر امکاناتی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود داشته باشد در اختیار دانشگاه آزاد می گذاریم چرا که تجربه ثابت کرده دانشجویان این دانشگاه با توجه به اینکه هزینه های تحصیل خود را پرداخت می کنند موفق تر بوده اند.

کد N2042513

وبگردی