آفتاب
ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

تبیین و تصویب بودجه سالانه، مشکل اصلی ساختار قدرت آمریکا/ کارمندان قربانی اصلی تعطیل شدن دولت فدرال

تبیین و تصویب بودجه سالانه، مشکل اصلی ساختار قدرت آمریکا/ کارمندان قربانی اصلی تعطیل شدن دولت فدرال

ترامپ با تعطیلی دولت و ابلاغ مرخصی اجباری کارمندان، با زندگی هزاران حقوق‌بگیر دولت بازی می‌کند و البته به دنبال تامین منافع سیاسی خود در داخل است.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به تعطیل شدن دولت فدرال آمریکا و ابلاغ مرخصی اجباری به کارمندان دولت در در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در ایالات متحده از سال‌ها قبل تاکنون وجود دارد مشکل بودجه‌نویسی و تبیین آن برای هدایت سالانه کشور است. درست است که ایالات متحده در بسیاری از محورها (مانند پزشکی، تسلیحات، فناوری و جهش‌های علمی) به پیشرفت‌های بزرگی دست پیدا کرده است اما در مورد تبیین و تصویب بودجه همچنان با مشکل روبه‌رو است. به گونه‌ای که دولت‌های مختلف در ایالات متحده با گذشته این همه سال همچنان نمی‌تواند برای یک سال کشور بودجه‌نویسی کند و نهایتاً بودجه به صورت شش ماهه بسته می‌شود. بر اساس آمار طی ۱۰ سال گذشته تنها یک یا دوبار بودجه یکساله ایالات متحده تبیین و به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: در این راستا عدم تصویب بودجه ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری ساخت دیوار حائل میان مرز مکزیک و آمریکا موجب بالا گرفتن اختلاف میان دو جریان سنتی دموکرات و جمهوریخواهان شده است و نهایتاً ترامپ برای انتقام گرفتن از دموکرات‌ها اقدام به تعطیل کردن دولت فدرال آمریکا کرد. جناح مقابل معتقد است که اگر رقم درخواستی ترامپ تامین شود، در حق مالیات‌دهندگان خیانت شده است و نهایتاً اعلام کرده‌اند که با رقم ۱.۳ میلیارد برای تامین امنیت مرزهای مشترک با مکزیک موافقت می‌کنند. در مقابل رئیس جمهوری ایالات متحده معتقد است که اگر از موضع خود عقب‌نشینی کند، در حق رای دهندگان و طرفدارانش ظلم کرده و این کشمکش باعث تعطیل شدن دولت فدرال آمریکا شده و حتی کارمندان دولتی مشمول مرخصی اجباری بدون حقوق شده‌اند.

این پژوهشگر مسائل آمریکا با اشاره به داده‌های موجود در مورد تعداد دفعات تعطیل شدن دولت آمریکا، گفت: از سال ۱۹۸۰ میلادی تا به امروز حدود ۲۱ بار دولت فدرال ایالات متحده تعطیل شده است و از این تعداد، تنها ۹ بار کارمندان مشمول مرخصی اجباری بدون حقوق شده‌اند. به صورتی که بخشی از این کارمندان با مرخصی اجباری بدون حقوق راهی خانه‌های خود می‌شوند و بخشی دیگر به دلیل آنکه در پست‌های حساس مشغول به کار هستند در سر کار خود حضور دارند اما هیچگونه حقوقی دریافت نمی‌کنند. چالش اصلی که در این بین نمایان می‌شود این است که پرداخت حقوق در ایالات متحده هر دو هفته یکبار صورت می‌گیرد و تعطیلی دولت فدرال به علاوه عدم پرداخت حقوق کارمندان می‌تواند زندگی روزمره آنها را با بن‌بست مواجه کند.

وی افزود: زندگی کارمندان در آمریکا بر پایه اقساط بلندمدت بنا شده است و عدم پرداخت حقوق آنها از سوی دولت می‌تواند آنها را بی‌خانمان کند. علاوه بر این موضوع باید متوجه بود که تعطیلی دولت در آمریکا، هفته‌ای ۱.۵ میلیارد دلار به بدنه اقتصادی این کشور خسارت وارد می‌کند وهزینه‌های بسیار زیادی را به ساختار قدرت ایالات متحده تحمیل می‌کند. این در حالیست که تمامی شهروندان آمریکا در تعجب هستند که چرا دولت ایالات متحده و به صورت کلی دو حزب غالب نمی‌تواند بر سر تامین پنج میلیارد دلار به توافق با یکدیگر برسند. علاوه بر این وضعیت، تعطیل شدن دولت فدرال آمریکا می‌تواند صنعت توریسم را با مشکل روبه‌رو کند و طبیعتاً زیان آن متوجه دولت خواهد بود.

ابوالفتح در پایان خاطرنشان کرد: اگر فرض را بر آن بگذاریم که هر دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا با یکدیگر به توافق برسند و مصوبه‌ای به کاخ‌سفید ارسال کنند و ترامپ هم آن را به امضاء برساند، باز هم به دلیل در پیش رو بودن تعطیلات سال نو میلادی هیچ اتفاق خاصی روی نخواهد داد. تمام نمایندگان دو مجلس برای تعطیلات به ایالات خود بازگشته‌اند و پس از ژانویه به محل کار خود رجوع می‌کنند. اگر توافقی با حضور ۵۱ عضو جمهوری‌خواه سنا و ۹ عضو دموکرات به وقوع بپیوندد هم مشکل تعطیلی دولت فدرال آمریکا درست نخواهد شد. بنابراین باید بگویم که مشکل تعطیلی دولت از سال ۲۰۱۸ به سال ۲۰۱۹ انتقال پیدا خواهد کرد.     

کد N2041766

وبگردی