آفتاب
به قلم حسن محدثی‌؛

معضل افق‌زدایی از فرهنگ و اندیشه در جوامع اسلامی منتشر می‌شود

معضل افق‌زدایی از فرهنگ و اندیشه در جوامع اسلامی منتشر می‌شود

«ابن خلدون در بن‌بست‌ها و فقدان‌های ایرانی اسلامی؛ معضل افق‌زدایی از فرهنگ و اندیشه در جوامع اسلامی» نوشته حسن محدثی گیلوایی به همت انتشارات نوید صبح به‌زودی منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، چرا ابن خلدون در ایران معاصر مهم شده است؟ این پرسشی است که پاسخ بدان بخشی از مسائل مطرح در سپهر اندیشه ایرانی معاصر را روشن می سازد.

در سپهر اندیشه ایرانی معاصر، دو پروژه فکری ـ اجتماعی کلان و عمده دیده می‌شود: یکی پروژه تجدد و دیگری پروژه اسلامی سازی. اولی به دنبال ساختن ایران مدرن است؛ ایرانی که به طراز دین اسلام ساخته شود و از مدینه النبی(ص) الگو بگیرد.

پروژه فکری ـ اجتماعی اسلامی‌سازی در ذیل گفتمان مدرنیته به بحث در باب جامعه ایران و مسائل آن می پردازد و پروژه فکری ـ اجتماعی فعالیت می کنند، برخی افراد ابن‌خلدون را احضار کرده و به بازخوانی آثار وی و نیز بازاندیشی افکار او پرداخته اند تا از رهگذر این نوع بازخوانی و بازاندیشی، به مسائل کنونی جامعه ایران در قالب پروژه فکری ـ اجتماعی خود پاسخی دهند و راه حلی برای آنها بجویند.

این کتاب این انواع فراخوانی و احضار ابن خلدون در ایران معاصر را به منزله نوعی اسکیزوفرنی فرهنگی یا افق زدایی مورد نقد قرارداده است.

ابن خلدون در بن‌بست‌ها و فقدان‌های ایرانی اسلامی؛ معضل افق‌زدایی از فرهنگ و اندیشه در جوامع اسلامی نوشته حسن محدثی گیلوایی جامعه شناس و استاد دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مرکزی به همت انتشارات نوید صبح به‌زودی به بهای ۳۶۰۰۰ تومان منتشر می شود.

کد N2038498

وبگردی